"המוסדיים חייבים לצאת לחו"ל - השוק קטן עליהם"

דבורה פור, מנהלת מחלקת מחקר ETFs (קרנות סל) בבלקרוק, מנהל הנכסים הגדול בעולם, חוזה כי "תעשיית קרנות הסל תחצה את רף 2 טריליון הדולרים בתוך שנה"

במשך 4 ימים אלכס פולאק ודבורה פור, סגן נשיא בלקרוק ומנהלת מחלקת מחקר ETFs (קרנות סל) ואסטרטגיות, כיתתו רגליהם בין הגופים המוסדיים הגדולים בישראל. "מסע חינוכי", הם מכנים את ביקורם. "המוסדיים כאן רוצים לצאת לחו"ל. הם חייבים - השוק הזה קטן עליהם, והם יעשו זאת באמצעות מכשירים כמו ETFs", אומרים השניים בראיון בלעדי ל"גלובס".

בלקרוק, מנהל הנכסים הגדול בעולם לאחר רכישת חטיבת ההשקעות של ברקליס ב-2009, מנהל כיום כ-3.5 טריליון דולר. נכסיו ב-ETFs (דרך iShares, הירושה מברקליס) בסוף השנה החולפת נאמדים בכ-578.6 מיליארד דולר, מ-73 מוצרים שונים.

ביקורם של השניים הוא הזדמנות להכיר מקרוב את פור, אחת הדמויות המרכזיות והמשפיעות ביותר כיום בתעשיית קרנות הסל העולמית. פור, בעלת תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת נורת'ווסטרן, מכהנת בתפקידה בבלקרוק כשלוש שנים. היא נחשבת מומחית לאסטרטגיות, שמילאה בעבר שרשרת של תפקידים בתחום, האחרון שבהם במורגן סטנלי. בנוסף לתפקידה בבלקרוק היא משמשת כיום כיועצת בינלאומית לבורסות בעולם - ביניהן גם המצרית, ולחברות אינדקס, בעיקר באירופה.

כמומחית לאסטרטגיות השקעה בשווקים הגלובליים, מציינת פור כי במרכז המפה של בלקרוק עומדים השוק האמריקני ומספר שווקים מתעוררים. "ההערכה היא כי ארה"ב תמשיך לרשום ביצועים טובים, ואנחנו רואים שבהתמדה נכנס לשם עוד ועוד כסף. עד המהומות האחרונות במזה"ת גם השווקים המתעוררים נראו אטרקטיביים, בפרט ברזיל, הודו ורוסיה. משקיעים רבים מעדיפים להיחשף אליהם דרך מדד השווקים המתעוררים".

"כולם משתמשים בקרנות סל"

תמונת המשקיעים של פור בתעשיית קרנות הסל נראית דיכוטומית. "משקיעים רבים מחפשים תשואה. הם עושים זאת בעיקר באמצעות ETFs דיבידנד, אך גם שוקלים אג"ח מסוכנות בעלות תשואה גבוהה (High Yield). מנגד, גוברים הפעילות והגיוסים של קרנות סל העוקבות אחר נכסים בטוחים, כמו זהב, כסף ומתכות יקרות נוספות. אלה התחומים האטרקטיביים ביותר בתקופה הקרובה".

השנה החולפת הייתה שנה מעניינת בתעשיית קרנות הסל, והכוונה היא בעיקר לחציית רף טריליון הדולרים. "בארה"ב יש ETFs ב-18 השנים האחרונות. תעשיית קרנות הנאמנות נדרשה ל-66 שנה כדי לעבור את הרף הזה. כיום נאמד היקפה של תעשיית הקרנות בארה"ב בכ-11 טריליון דולר. קרנות הסל אמנם לא גדולות כמו קרנות הנאמנות, אבל הן צומחות הרבה יותר מהר", אומרת פור.

"ETF מהווה אלטרנטיבה להשקעה עצמית, עבור משקיעים המעוניינים להיחשף לשווקים ונכסים שאינם מוכרים להם לעומק. זה כולל את כולם - קרנות גידור, חסכון פנסיוני, בנקים פרטיים, מנהלי נכסים וקרנות נאמנות. כולם משתמשים בקרנות סל. משתמשים בהן יותר ויותר, ומספרן גדל, ובהתאמה גדלים גם סוגי הנכסים. לכן אנו צופים שקצב הצמיחה ימשיך להיות בין 20% ל-30%, ופירושו של דבר הוא שתעשיית קרנות הסל העולמית תפרוץ את רף 2 טריליון הדולרים בתחילת 2012".

פור מתגלה אם כך כאופטימית. "אפילו כאן בישראל, במקביל לשינוי במיסוי, התרחבה היכולת להשקיע מחוץ לשוק המקומי. המשקיעים מבקשים לגוון את החזקותיהם, וכך מוסדיים רבים אצלכם משתמשים ב-ETFs. יש היצע רחב מאוד של מוצרים בישראל, בעיקר בחשיפה לשווקים המתעוררים ולארה"ב, בפרט ל-500 S&P".

ממונפות ושורט: למתוחכמים בלבד

פור מקפידה אמנם לייחס ל-ETFs יתרונות רבים, אך ברור כי תעשייה זו סופגת גם ביקורת. למשל, קרנות הסל הממונפות או אלו המבצעות שורט, שלכאורה מציעות מוצר פיננסי פשוט, הן בעצם מוצר מסובך ומורכב, שאינו חסר עיוותים.

לדברי פור, "אנשים רבים לא מבינים את המוצרים האלה. בדרך כלל כשרוכשים קרן סל, היא עוקבת אחר מדד. לעומת זאת, תעודות השורט והממונפות מבצעות התחשבנות על בסיס יומי, ושיעור האחוזים שהן מציגות מתייחס למכפלה ולא למדד עצמו. לכן נוצרים פערים בין המדד לתעודה עצמה.

"מכיוון שמדובר במוצרים שאינם פשוטים, ה-SEC בעצמו אמר כי קרנות סל אלו אינן מתאימות למשקיעים פרטיים. כך גם ה-FSA בבריטניה, שציין כי שורט אינו מוצר שמתאים למשקיעים פרטיים, מכיוון שהמשקיע צריך להיות באמת מתוחכם, ולבדוק את התיק כל יום, כדי להבין ולעקוב; ולמרבית המשקיעים הפרטיים, מה שאכפת יותר - זה לשמור על המזומנים. מדובר, אם כך, במכשירים למשקיעים למתוחכמים בלבד".

חשוב שתבינו במה אתם משקיעים

זהו ביקורה ה-13 של פור בארץ, והיא ערה להתפתחות תעשיית תעודות הסל המקומית. המשקיע הישראלי אינו זר לה, וכך מוכרת לה גם נטייתו להשאיר את כספו בארץ. "זה טיפוסי מאוד, ואינו מאפיין רק את המשקיע הישראלי. אנשים רבים חשים נוח יותר להשקיע במדינת המולדת שלהם. הם מרגישים שהם מכירים את החברות, ומכאן ההשקעה נראית להם נכונה יותר.

"כשהם מבקשים להתרחק מהמדינה האם, הופכת ההשקעה למורכבת יותר, בייחוד עבור משקיעים פרטיים. גם משקיעים מקצוענים מתקשים יותר ויותר לבחור את המניות הנכונות. התנודתיות הגוברת מביאה יותר ויותר מהם להשתמש ב-ETFs. הברוקרים בישראל, וגם הבנקים, מיומנים מאוד במסחר ב-ETFs בארה"ב ובאירופה".

למרות שהיא אמונה על יישום אסטרטגיות שמנהלות מיליארדי דולרים, מאמינה פור כי הטיפ הטוב ביותר עבור המשקיעים, הוא להבין לאן הולך כספם. "חשוב להבין את המדדים. צריך להיכנס לאתרים, ולהשכיל בנושא טרם החשיפה. לכו על דברים שאתם מכירים ומבינים, כדי שלא תופתעו. תחשבו תמיד מה היעד האמיתי שלכם: האם אתם זקוקים לכסף בקרוב כדי לפרוש, לשלוח את הילדים שלכם לאוניברסיטה או לרכוש בית; או האם אתם חוסכים לטווח הארוך".