מה בפנסיה? הראל צומחת על חשבון מקפת ומבטחים

הצמיחה המהירה של שוק קרנות הפנסיה החדשות נמשכה גם ב-2010 עם גידול של 26.5% בהיקף הנכסים וזינוק של 19% בהפקדות ■ הראל בולטת במקום השני

גידול של 26.5% בהיקף הנכסים המנוהל. זוהי השורה התחתונה של קרנות הפנסיה החדשות המקיפות ב-2010. בסוף 2010 נוהלו בקרנות הפנסיה החדשות נכסים בהיקף כולל של כ-88.7 מיליארד שקל, לעומת כ-70.1 מיליארד שקל בסוף 2009 וכ-48.4 מיליארד שקל בסוף 2008. למעשה, הגידול בנכסים בשוק מושפע בעיקר מהתשואות הגבוהות בשוקי ההון. ואולם, הצמיחה בשוק נובעת גם גם מיסודות בני-קיימא להמשך צמיחה, ובראשם הפנסיה חובה ותיקון 3 לחוק קופות הגמל.

היקף ההפקדות לקרנות הפנסיה החדשות - האפיק הפנסיוני הצומח ביותר - גדל מדי שנה, וטרם הגיע למצב יציב של גידול המוגבל לגידול בפעילות במשק. ב-2010 הסתכמו ההפקדות לקרנות הפנסיה החדשות המקיפות בכ-12.9 מיליארד שקל, לעומת סך של כ-10.9 מיליארד שקל ב-2010 - עלייה של כ-19%. הצבירה נטו בקרנות החדשות המקיפות, הכוללת את ההפקדות בניכוי התשלומים שמבצעות הקרנות לעמיתים (שהסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקל) ובשקלול העברות מקרנות אחרות, הסתכמה בשנה שעברה בכ-11.3 מיליארד שקל, לעומת כ-9.4 מיליארד שקל ב-2009.

התחזית - שינוי

כל קרנות הפנסיה המקיפות החדשות רשמו ב-2010 גידול בנכסים המנוהלים ביחס לשנה שקדמה, ורק קרן אחת רשמה בשנה זו ירידה בהפקדות - יובלים של דש איפקס. בכל אופן, מאזן הכוחות בשוק הפנסיה נותר ב-2010 לכאורה ללא שינוי, כשמבטחים החדשה של מנורה-מבטחים אוחזת בנתח שוק הגדול ביותר, העומד על כ-38%, ואחריה ניצבת מקפת החדשה של מגדל, עם נתח שוק של כ-25.8%, ומיטבית עתודות של כלל שלישית עם נתח שוק של כ-17.1%.

כמו כן, יחד עם הראל גילעד פנסיה והפניקס פנסיה, המחזיקות בקרנות הגדולות האחרות, מחזיקות כיום חמש קבוצות הביטוח הגדולות בכ-97.3% משוק קרנות הפנסיה החדשות. יחד עם איילון, קבוצת הביטוח השישית בגודלה בשוק, ענף הביטוח כבר שולט בכ-99.1% מהשוק - גידול קל לעומת 2009 ולעומת נתח שוק מצרפי של כ-98.9% ב-2008. יתרת השוק נמצאת אצל ארבעה בתי השקעות הפועלים בתחום - דש איפקס (עם קרן יובלים), הלמן אלדובי, מיטב ואלטשולר שחם.

ואולם, כדי להסיק על מבנה השוק העתידי לא די להסתכל על מפת הנכסים המנוהלים הנוכחית, אלא לבחון גם את מפת הכספים הנכנסים. כך, שש קבוצות הביטוח הפועלות בשוק הפנסיה המקיפה החדשה החזיקו בנתח שוק מצרפי של כ-99.3% מההפקדות לקרנות, לעומת 99.2% ב-2009 ו-99.1% ב-2008.

השנה של הראל

מניתוח "גלובס" לתוצאות קרנות הפנסיה המקיפות החדשות בשנים האחרונות עולה, כי מבטחים החדשה של מנורה ממשיכה לאבד למתחרותיה נתח שוק (למרות הגידול האבסולוטי בנכסיה), בדומה לקרן השנייה בגודלה בשוק - מקפת החדשה של מגדל. למעשה, מבטחים צפויה להמשיך ולאבד נתח שוק גם בשנים הבאות, כשנתח השוק שלה בשוק ההפקדות קטן יותר מנתח השוק שלה במונחי נכסים מנוהלים.

מבחינת חברות הביטוח הפועלות בשוק הפנסיה עולה כי ב-2010 הציגה מקפת החדשה את התוצאות הפחות טובות. כך, בעוד שמתחרותיה העיקריות רשמו בשנה החולפת העברות כספים נטו חיוביות מקרנות אחרות (להוציא הפניקס), מקפת רשמה בשנה זו העברות נטו שליליות של 281 מיליון שקל, שעברו ממנה לקרנות אחרות. גם אם הנתון האמור נרשם במקפת בעקבות כך שבקרן החליטו להתמקד ברווחיות יותר משעשו בעבר, הרי שבעתיד הנראה לעין מחכה לקרן העברה גדולה נוספת החוצה של כ-400-500 מיליון שקל, שצפויים לעבור להראל או לאיילון לאחר השלמת המכרז הפנסיוני של צה"ל.

מהצד השני בולטות לחיוב ארבע חברות ביטוח הפועלות בשוק הפנסיה - כלל ביטוח, הראל, הפניקס ואיילון - שרושמות גידול בנכסים המנוהלים לצד עלייה בחלקן הכולל בשוק במונחי הפקדות. לא רק זאת, אלא שנתח השוק במונחי הפקדות של הגופים הללו גבוה מנתח השוק שלהם במונחי נכסים מנוהלים, כך שנתח השוק הכולל שלהם צפוי לגדול גם ב-2011 ואילך.

למעשה, הראל ששולטת בשתי קרנות פנסיה: הראל גילעד ומנוף - בולטת לחיוב ומסכמת את 2010 בהצלחה בשוק הפנסיה. נכון להיום מחזיקה הקבוצה בנתח שוק של כ-12.4% במונחי נכסים מנוהלים ובכ-14.6% מהשוק במונחי הפקדות. לא רק זאת, אלא שמניתוח הגידול בהפקדות לשוק הפנסיה עולה שהראל השנייה בענף, מעל למקפת ומיטבית-עתודות.

כלומר, ההפקדות לקרנות הפנסיה גדלו ב-2010 בכ-2 מיליארד שקל, כשהראל אחראית על 23.8% מהגידול האמור, לעומת 26.9% של מבטחים החדשה, ו-17.7% ו-18%, בהתאמה, במקפת החדשה ובמיטבית-עתודות.

נתח השוק של הראל מתוך העלייה האבסולוטית בהפקדות ב-2010 נובע במידה רבה מהפנסיה חובה, שמאופיינת בהרבה הפקדות חדשות עם רווחיות נמוכה מאוד (אם בכלל). בכל אופן - הצמיחה של הראל מרשימה מאוד ושנייה רק למנורה, כשהפנסיה חובה הופכת ל"פנסיה מלאה" כבר ב-2014.

בכל אופן, גם בסופה של 2010 רחוקים בתי ההשקעות מלהיות פקטור מהשוק (גם אם היינו מוסיפים אליהם את אקסלנס פנסיה שצורפה להפניקס). דבר זה עשוי להשתנות בשנים הבאות (אם כי, כנראה, לא משמעותית במונחי שוק) בראש ובראשונה כשהייעוץ בבנקים יתחיל להפוך מצדו לפקטור בשוק, עם תלות באופן שבו ינותחו בתי ההשקעות במערכות הייעוץ בבנקים. גורם נוסף שצפוי לתרום לשינוי הוא קרן הפנסיה החדשה המקיפה שהקים לאחרונה בית ההשקעות פסגות, שעשויה לצמוח מהר ממתחרותיה הישירות בבתי ההשקעות האחרים.

זרם קבוע לבורסה

לזרם ההפקדות המאיץ בקרנות החדשות יש להוסיף בין היתר הפקדות של כ-4 מיליארד שקל לקרנות הוותיקות שבהסדר - "עמיתים".בעוד שקרנות הנאמנות, ההשקעות הישירות של הציבור ובוודאי השקעות הזרים יכולות לעצור באחת, ואף לשנות כיוון, הרי שקרנות הפנסיה - החדשות והוותיקות - ביטוחי החיים של חברות הביטוח וקרנות ההשתלמות הן הבסיס האיתן של השוק. כך, שוק ההון המקומי צפוי להמשיך וליהנות מזרם אדיר של כספים, שיימשך כמעט בכל תנאי שוק בקרנות הפנסיה (החדשות והוותיקות), בקרנות ההשתלמות ובביטוחי החיים. פירוש הדבר תמיכה משמעותית גם בשוק המניות, שנהנה מזרם קבוע של כספים המחפשים השקעה ראויה. מכאן שאחד העוגנים התומכים בשוק ההון לא צפוי לצאת לחופשה.

טבלת מגמות נתחי שוק
 טבלת מגמות נתחי שוק

שוק קרנות הפנסיה
 שוק קרנות הפנסיה