"בשנת 2013 עלול להיווצר מחסור של גז טבעי במשק"

שאול צמח, מנכ"ל משרד התשתיות:המשרד מוטרד מאוד ממה שיקרה ב-2013, אז צפוי המאגר היחיד של ישראל, ים תטיס, להתכלות ■ "הגז הטבעי הוא מהפכה; הסולר והמזוט יקרים ממנו פי 3"

גז הטבעי הוא מהפכה, הפער בין מחיר הייצור בגז ובאמצעים אחרים הוא עצום. ההפרש בין ייצור יחידת אנרגיה בסולר או במזוט מול גז הוא פי שלוש - הסולר והמזוט הם פי שלושה יקרים מהגז", כך אמר היום שאול צמח, מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות בכנס שעורך המשרד בנושא מעבר לשימוש בגז טבעי והתייעלות אנרגטית ברשויות המקומיות, ומתקיים במרכז הכנסים הבינלאומי של המכללה האקדמית באשקלון.

עוד ציין צמח כי "לישראל אין בעיה של גז טבעי בטווח הארוך, אך המשרד מוטרד מאוד ממה שיקרה בשנת 2013, אז צפוי המאגר היחיד של ישראל, מאגר ים תטיס, להתכלות, ואם מאגר תמר לא יהיה מחובר, עלול להיווצר מחסור של גז טבעי במשק".

לדבריו, "משרד התשתיות הלאומיות רואה חשיבות גדולה בקידום שני הנושאים, גז טבעי והתייעלות אנרגטית, אשר נמצאים בחזית הפעילות של המשרד בתחום האנרגיה. כן קיימת חשיבות רבה בשיתוף הפעולה בין השלטון המקומי, גופי התכנון השונים ורשות הגז הטבעי בכל הקשור ליישום תוכניות העבודה בתחום האנרגיה. הציבור לא הטמיע עד הסוף את גודל המהפך שאנו הולכים לחוות בשוק האנרגיה.

"בשנת 2004 גז טבעי היה סוג של אנקדוטה, אנרגיה שנמצאת בשימוש על ידי צרכנים גדולים, לא משהו ששייך למשק הישראלי כולו, לאט לאט בשנים שחלפו, ובעיקר מאז גילוי תמר מול חופי חיפה, והאינדיקציות על גילוי לויתן, אנו עומדים בפני מהפכה. מהפכה של מחירים ושל הפחתת מזהמים.

"הגז הטבעי זול מדלקים אחרים והוזלת האנרגיה תשפיע כמובן גם על כל המוצרים המשתמשים באנרגיה לייצורם, כך שכל מי שהוא היום צרכן פוטנציאלי של סולר, אפילו יצרן קטן כמו מכבסה או מאפיה, כאשר יתחבר וישתמש בגז הטבעי, יוכל להוזיל את עלויותיו, דבר אשר יתגלגל ישירות לכיסו של הצרכן. החדרת הגז הטבעי למשק חיונית ואנחנו נעשה כל מה שאנחנו יכולים להחדירו כמה שיותר מהר לכמה שיותר צרכנים.

"הגז הטבעי הוא מהפכה, הפער בין מחיר הייצור בגז ובאמצעים אחרים הוא עצום. ההפרש בין ייצור יחידת אנרגיה בסולר או במזוט מול גז הוא פי שלוש - הסולר והמזוט הם פי שלושה יקרים מהגז.

"אנחנו בעיצומו של הליך מכרזי של חברות החלוקה ומקווים כי יתקדם מהר והן ירשתו את הארץ, בהליך זה חשוב מאוד שיתוף הפעולה של ועדות התכנון, המקומיות והאזוריות, כך שהגז הטבעי יוכל להגיע לכל אזור תעשייה בכל מקום, בכל קצוות הארץ.

"לישראל אין בעיה של גז טבעי בטווח הארוך, אך המשרד מוטרד מאוד ממה שיקרה בשנת 2013, אז צפוי המאגר היחיד של ישראל, מאגר ים תטיס, להתכלות, ואם מאגר תמר לא יהיה מחובר, עלול להיווצר מחסור של גז טבעי במשק.

"המשרד בוחן גם את שילוב הגז הטבעי במערכות התחבורה, אם באפשרות להניע את הרכבים בגז טבעי דחוס, תהליך שאינו תהליך מסובך וכבר קיים בעולם, ואם באפשרות של שילוב הרכב החשמלי, הנוסע על תמהיל הדלקים של חברת החשמל (גז טבעי ופחם), דבר שיהווה עוד צעד בשחרור המשק הישראלי מתלות בנפט המיובא.

"יש לזכור כי עצמאות כלכלית איננה אי ייבוא. כאשר המשק הישראלי יוכל לספק את הצרכים שלו עצמו כך נוכל להשיג גם אנרגיה זולה יותר מחו"ל. זו מהפכה שהיכולת להוציאה לפועל תלויה ברצון של כולם.

"למרות שגז טבעי הרבה יותר זול ממרבית האנרגיות האחרות במשק הוא עדיין יקר יותר מאנרגיה שלא צריך לייצר, וכאן אנו מגיעים לנושא השני - התייעלות האנרגטית.

"אם יש יכולת למנוע יצור אנרגיה - אפשר לעשות זאת, גם ברמת המשק וגם ברמת הסקטור הציבורי וגם במשקי הבית.למשל בתאורה, כאשר ניתן לייצר את אותו האפקט על ידי נורות שצורכות עשרים אחוז מהאנרגיה של הנורות הרגילות, החלק החשוב זה המודעות. איפה שאין חובה לצרוך אנרגיה - לא נצרוך, זה טוב יותר לכיס ולאיכות הסביבה, איפה שחייבים לצרוך - נשתדל לצרוך את האנרגיה הכדאית ביותר למשק.

מנהל רשות הגז הטבעי, שוקי שטרן ציין, בין היתר, כי מערכות החלוקה, כמו כל מערכות התשתית בתחום הגז הטבעי, הן מערכות פתוחות כלל, הנותנות שירות שווה לספקים ולצרכנים, להעברת גז טבעי. היתרון העיקרי של מערך זה הוא בהעברת היתרונות הגלומים בשימוש בגז טבעי לצרכנים עצמם.

הכנס נערך בהשתתפות שר התשתיות הלאומיות, ד"ר עוזי לנדאו, מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, שאול צמח, מנהל רשות הגז הטבעי, שוקי שטרן, אבי הלר, מנהל מחוז דרום, משרד הפנים, ועוד.