גוגל השיקה שירות תוכן שגובה עמלה נמוכה יותר מיצרני התוכן

ענקית החיפוש באינטרנט פותחת חזית נוספת מול אפל: הדימוי שגוגל רוצה לנכס לה עם השקת שירות One Pass הוא של מצילת עולם העיתונות בעידן הדיגיטלי

ענקית החיפוש גוגל פותחת חזית נוספת אל מול אפל. גוגל הכריזה אמש (ד') על שירות תוכן דיגיטלי חדש, המאפשר ליצרני תוכן להציע את מרכולתם למשתמשים תמורת תשלום.

השירות החדש, Google One Pass, יאפשר ליצרניות התוכן גמישות בכל הנוגע לאופי גביית התשלום - כגון תשלום על בסיס מודל של מנוי, חבילות תוכן בתשלום או כתבות בודדות.

גוגל ציינה בבלוג שלה כי אתרי תוכן שירצו לקחת חלק במיזם, יצטרכו להטמיע קוד פשוט באתר התוכן שלהם, שיאפשר למשתמשים לשלם בעבור התכנים המוצעים באמצעות שירות התשלום המקוון של גוגל, Google Checkout.

לאחר רכישה חד-פעמית, התוכן הרלבנטי יהיה נגיש למשתמשים מפלטפורמות שונות - באינטרנט, בטאבלטים וממכשירי הסלולר.

הודעה זו של גוגל מגיעה יממה אחת בלבד לאחר שחברת אפל הודיעה על שירות מנויים משל עצמה, שבמסגרתו יצרניות התוכן יוכלו להציע בתשלום את התכנים שלהם באמצעות אפליקציית אייפון או אייפד, ויעבירו 30% מההכנסות הנגזרות מכך לאפל.

השירות של גוגל זול יותר - ענקית האינטרנט תדרוש 10% בלבד מההכנסות תמורת השירות One Pass.

גוגל נחשבת מזה זמן כאויבת בעיני יצרניות התוכן. היא מגלגלת מיליארדי דולרים הנגזרים מהקלקות על מודעות ה-Adwords בגוגל, הצמודות לכתבות תוכן חינמיות - עובדה שמעוררת את זעמם של יצרני התוכן, ובראשם של איל המדיה רופרט מרדוק.

מרדוק, שאף איים להסיר את התכנים שלו ממנועי החיפוש, חבר לאפל, והוא מציע באמצעות חנות האפליקציות שלה את המגזין הדיגיטלי הראשון בתשלום באייפד - The Daily.

הצעד הנוכחי של גוגל מתפרש כמשמעותי ואיננו צעד טקטי בלבד אל מול המתחרה. גוגל מתייצבת לצד יצרניות התוכן, שכן היא מציעה להן אלטרנטיבה זולה וידידותית יותר.

הדימוי החדש שגוגל רוצה לנכס לעצמה, כמצילת עולם העיתונות בעידן הדיגיטלי, בא לידי ביטוי גם בדבריו של אריק שמידט, מנכ"ל גוגל.

"זו גישה שהיא ידידותית ליצרן התוכן, ואנחנו לא מרוויחים מכך כסף", אמר שמידט לאחר ההכרזה. "מה שחשוב ביותר הוא לתת את הכסף לאנשים שמייצרים תוכן איכותי וברמה גבוהה".

לעמלה הנמוכה יותר שגוגל גובה מיצרני התוכן יש עלות לצרכנים: גוגל תאפשר להם נגישות לפרטים אישיים של המשתמשים - שם המשתמש, מיקוד וכתובת המייל, בעוד שאפל תשמור על הנתונים אצלה.

משתמשים שלא ירצו שגוגל תעביר את המידע עליהם יוכלו לשנות את הגדרות ברירת המחדל, אולם סאגת הפרטיות של פייסבוק כבר לימדה את התעשייה כי מעטים הם המשתמשים שמגדירים מחדש את פיצ'ר הפרטיות באינטרנט.

גוגל לא עומדת לצד תעשיית התוכן רק ממניעים אלטרואיסטיים. מלבד התחרות הגדולה שלה עם אפל, ענקית החיפוש רוצה להיות חלק משמעותי ממהפכת התוכן שמתרחשת בימים אלה, ולשפר את התדמית הציבורית שלה שניזוקה קשות בשנתיים האחרונות.

מי שישלם את המחיר הוא המשתמש, שפעם נוספת יילמד על בשרו שבעידן גוגל - אין מושג כמו "פרטיות ברשת".

גורילות
 גורילות