קרנות סל של מניות קטנות: פופולריות ומסוכנות

לפי מורנינג סטאר, קרנות סל העוקבות אחר חברות בעלות שווי שוק של עד מיליארד דולר, הן השקעה גרועה ביותר

קרנות סל (ETFs) העוקבות אחר מניות מיקרו קאפ (בעלות שווי שוק של עד כמיליארד דולר), הופכות בהדרגה לפופולריות יותר ויותר בקרב המשקיעים. לפי מורנינג סטאר, מאז ספטמבר האחרון הצליחו קרנות סל אלו לגייס למעלה מ-300 מיליון דולר, ומדובר ב-4 קרנות סל בלבד הפועלות בתחום. אך במורנינג סטאר מזהירים, כי מדובר בבחירת השקעה גרועה ביותר.

קרנות הסל הן מכשיר נוח למעקב אחר נכסים מוכרים, אך לא תמיד ולא לכל סוג של נכסים או אפיק השקעה הן מתאימות. קרנות סל מיקרו קאפ הן בעלות מבנה חלש, שפוגע בתשואה למשקיע. ראשית, לקרנות אלו אלפא חודשית של 0.5%, או שנתית שלילית של 6.2%. לאחר שנלקחים בחשבון פרמטרים של סיכוני חשיפה כמו גודל, ערך ומומנטום, נסחרות קרנות אלו בממוצע שנתי בכ-6% מתחת לבנצ'מרק.

לפי מורנינג סטאר, קרן הסל הגרועה ביותר היא PowerShares Zacks Micro Cap (סימול: PZI), בעלת אלפא שנתית שלילית של 7.95%. מנגד, קרן סל בעלת מבנה יותר טוב ובהתאם בעלת אלפא אפסית, היא Vanguard Small Cap ETF (סימול: VB).

נכס קטן, בעיה גדולה

קרנות סל עובדות בצורה היעילה ביותר כאשר נכסי הבסיס שלהן נזילים בשוק. אך שוק המיקרו קאפ לא עובד בקטגוריה הזו, שכן המניות הקטנות יכולות להיוותר ימים ואפילו חודשים בלי שמשקיעים יבצעו בהן פעולה. כאשר קרנות הסל קונות ומוכרות מניות, אפילו בכמויות קטנות, בשוק שאינו נזיל, הרי שהן משפיעות באופן ישיר על מחירי המניות. יש לכך השפעה שלילית ישירה על ביצועיהן של קרנות המיקרו קאפ.

נקודת חולשה נוספת היא עצם היותן של קרנות סל מכשיר פאסיבי. הן עוקבות אחר אינדקסים, ואלו מכריזים מראש על כל עדכון שיחול בהם. משקיעים מתוחכמים סוחרים במניות על רקע העדכונים הקרבים וגורפים רווחים. הם יודעים מראש לפי איזה פרמטר ייכנסו מניות לאינדקס, ובהתאמה ממהרים לקנות אותן.

לאחר העדכון, כאשר קרן הסל צריכה להתאים עצמה לנכס, ומזרימה לשוק הוראות קנייה, השער עולה והם מוכרים - מה שנקרא Front Running. על אינדקסים גדולים כמו ה-S&P 500 הם לא יכולים להשפיע, משום שהארביטראז' שומר על השווי ההוגן של המניות. לא כך הם פני הדברים באינדקסים של המניות הקטנות.

הסיבה העיקרית הנעוצה בביצועי היתר של מניות המיקרו קאפ, היא בפרמיה שמעניק לה שוק שאינו נזיל. במורנינג סטאר מזכירים את הנתון, שלפיו מאז 1926 היכו מניות המיקרו קאפ את המניות הגדולות בארה"ב בממוצע שנתי של 6%-7%. עם זאת, המניות הכי נזילות מהמיקרו קאפ הציגו ביצועי חסר ביחס למניות הגדולות, והבונוס מגיע דווקא מהמניות הכי קטנות והכי פחות נזילות. אך מהאחרונות קרנות הסל יימנעו, ולכן יפספסו את הפרמיות הטמונות בהן.

למניות מיקרו קאפ יש מקום בתיק ההשקעות, אלא שבמורנינג סטאר סבורים כי נכון לעשות זאת באמצעות קרנות נאמנות המציעות ניהול פאסיבי או אקטיבי. מבין הפאסיביות נמצאה מומלצת Bridgeway Ultra-Small Company Market (סימול: BRSIX), שמאז השקתה לפני כ-13 שנים הציגה אלפא קרובה ל-0%. קרנות אקטיביות עשויות להציע את ההשקעה היעילה ביותר במניות המיקרו קאפ: מבין 23 הקרנות באפיק הזה בנות 3 שנים ומעלה, הצליחו 22 להכות את קרנות הסל באפיק, למרות שדמי הניהול שלהן גבוהים יותר.