רכיב מכניס את היד לכיס: הנפקת זכויות והמרת אג"ח ב"מעריב"

חצי שנה לאחר שהצטרף זקי רכיב לגרעין השליטה בעיתון בהשקעה של 15 מיליון דולר, כעת הוא נדרש לטפל בבעיה הגדולה ביותר של "מעריב" - המצב הכספי

חצי שנה מאז הצטרף זקי רכיב לגרעין השליטה בעיתון "מעריב", בהשקעה של 15 מיליון דולר המקנה לו 30% מהון החברה - וכבר הוא נדרש להכניס את היד לכיס פעם נוספת.

לאחר שהוביל מספר מהלכים פנים-ארגוניים (כולל מינוי מנכ"ל ועורך חדש לעיתון), נדרש כעת רכיב לטפל בבעיה הגדולה ביותר של מעריב - מצבה הכספי של החברה.

אתמול (ד') התברר כי "מעריב" פועלת לגיוס הון באמצעות מהלך משולב של הנפקת זכויות והמרת אג"ח והלוואות בעלים להון, שבמסגרתו צפוי בעל הבית החדש להזרים סכום שעשוי להגיע ל-10 מיליון שקל נוספים.

בעוד שרכיב, מיליונר ההיי-טק, צפוי להשתתף במהלך באופן מלא בהנפקה, הרי שהכשרת היישוב של עופר נמרודי, המחזיקה 42% מההון, טרם החליטה באיזה היקף לקחת בו חלק.

"מעריב" מתכננת לגייס הון באמצעות הנפקת זכויות לבעלי מניותיה, במחיר שישקף הנחה על מחיר השוק, ונוסף לכך להציע למחזיקי האג"ח להמרה שהנפיקה אשתקד - אשר להם היא חבה 46 מיליון שקל - להמיר את האג"ח למניות, במחיר אטרקטיבי שייקבע במועד סמוך לביצוע המהלך.

מרבית גיוס האג"ח, שבוצע בפברואר אשתקד, נועד להבטיח תשלום התחייבויות אג"ח קודמת של החברה. ימים ספורים טרם הגיוס הודיעה "מעריב" על כניסתו הצפויה של רכיב לחברה.

קרן האג"ח עומדת לפירעון בין השנים 2014-2016. הריבית על הסדרה נקבעה ל-2% מעל ריבית אג"ח ממשלתית, ותשלום הריבית הבא, בהיקף של יותר ממיליון שקל, צפוי בתחילת מארס.

החלק השלישי של המהלך הפיננסי ב"מעריב" כולל המרה להון של חוב של 13 מיליון שקל, הלוואה שהעניקו צמד בעלי השליטה, ופריסה מחדש של יתרת הלוואות הבעלים, שמסתכמות בכ-30 מיליון שקל.

מטרת המהלך המשולב היא לשפר את חוסנה הפיננסי של "מעריב", לחזק את מבנה ההון של החברה ולהגדיל את תזרים המזומנים שלה. יציאתו לפועל צפויה תוך כחודשיים.

מעריב נתונה במצב פיננסי עגום. למרות מהלכי ההתייעלות שנקטה החברה בשנתיים האחרונות, היא איננה מצליחה לצמצם את הפסדיה על רקע מצבו המידרדר של ענף העיתונות המקומי בכלל, וכניסתו האגרסיבית של החינמון ישראל היום לענף בפרט.

ב-9 החודשים הראשונים של 2010 עמדו הפסדי העיתון על 65.8 מיליון שקל, והובילו את "מעריב" להציג גירעון של 4.5 מיליון שקל בהון העצמי.

יתרת המזומנים המצומקת של החברה, שעמדה בסוף ספטמבר האחרון על פחות מ-10 מיליון שקל - טרם השקעת רכיב - מעידה גם היא על הצורך האקוטי של החברה במזומנים, ועל הקשיים שבהם היא עלולה להיתקל בהחזר תשלומי החובות שלה.

התחייבויותיה השוטפות של "מעריב" לבנקים עמדו בסוף הרבעון השלישי אשתקד על כ-166 מיליון שקל.