בן זקן ל"גלובס": "ברישיון 'שמן' 270 מיליון חביות נפט"

גיוס פרטי של כ-200 מיליון שקל שמתכננת חברת חיפושי הנפט "שמן", שבן זקן נמנה עם בעלי מניותיה, מציב לה שווי של 1.4 מיליארד דולר

"אני לא חושב שהשוק הבין את המשמעות של המצב שאנו נמצאים בו. זה שיש ברשיון 'שמן' 270 מיליון חביות נפט בנות הפקה, זה לא חיים או ג'קי אומרים, זו חברת Sewell, שביצעה את הערכת הרזרבות ב"תמר", מאשרת את זה" - כך אמר היום ל"גלובס" ג'קי בן זקן, מנכ"ל חברת מנופים ומבעלי הזכויות ברישיון, יום לאחר הצגת תוצאות העיבוד והפענוח מחדש של הסקרים הסייסמים שנערכו ב"שמן" בעלות של 5 מיליון דולר.

הנתונים שהפיקה חברת המחקר Gustavson, ושאושרו על-ידי חברת Netherland, Sewell & Assocuiates, הוצגו אמש בפני מספר מצומצם של משקיעים בשוק ההון, וזאת לקראת גיוס הון פרטי בהיקף של כ-200 מיליון שקל שמתכננת חברת "שמן", אליה יועברו מלוא הזכויות ברישיון. הגיוס, שצפוי להתבצע לפי שווי חברה של 1.4 מיליארד דולר, הוא שלב ביניים לקראת הנפקה ציבורית שמתכננים השותפים ברישיון לקיים בחודש מאי, בה יגויסו מהציבור 300-400 מיליון שקל.

הבעלות בחברת "שמן" נמצאת בידי חברת Acc Group של חיים ליבוביץ' (50%, כאשר מלוא הזכויות ברישיון עדיין רשומות על שמו), חברת מנופים פיננסים הבורסאית (21.25%) וצמד בעלי השליטה בה - ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי (21.25% בחלקים שווים). 7.5% מהזכויות נמצאות בידי נאמן ויחולקו בעתיד, כאשר המפעיל איתו התקשרה ACC במסמך עקרונות, חברת Caspian Drilling Company האזרית, צפויה להחזיק כ-5% מהזכויות ברישיון.

אם עד עתה היינו רגילים לראות שותפויות או חברות חיפושים מנפיקות את ההחזקה שלהן ברישיונות חיפוש (לדוגמה רציו, שמחזיקה 15% בלווייתן), הרי שהמהלך של חברת שמן הוא שונה, ולראשונה יעבירו כל המחזיקים ברישיון את זכויותיהם לחברה אחת, שמניותיה יונפקו ורק דרכה יוכלו המשקיעים להיחשף לרישיון.

במצגת קיבלו המשקיעים פירוט כיצד נקבע לרישיון "שמן" (לשעבר מד-אשדוד), הממוקם כ-15 ק"מ ממערב לאשדוד, תג המחיר השאפתני של 1.4 מיליארד דולר. על-פי הנתונים, ברישיון קיימים שני מבנים עיקריים: "ים" ו"בראבו". במבנה "ים", אשר נקדח על-ידי ישראמקו בעבר, כבר התגלה נפט ב-1990 ובוצעו מבחני הפקה, אולם הוא ננטש בעקבות שימוש בציוד לא מתאים.

להערכת גוסטבסון, ישנן במבנה "ים" רזרבות נפט בהיקף של 712 מיליון חביות, אשר 20% מתוכם, קרי 142.4 מיליון חביות, הינן ברות הפקה. על-פי תמחור שווי של 10 דולר לחבית, הגיעו ב"שמן" לתג המחיר הנוכחי. זה אינו כולל את הממצאים במבנה "בראבו", שלפי גוסטבסון קיימים בו תנאים גיאולוגיים דומים לשל "ים", ועשויות להימצא בו רזרבות נפט בהיקף 638 מיליון חביות, מתוכן 127.6 מיליון ברות הפקה. כן, לא נכלל בהערכה גז בכמות כוללת של 4.5 TCF שעשוי להימצא בשכבות שונות במבנה.

שמן פירטה את העבודות שנעשו עד עתה ברישיון, שכללו עיבוד מחודש של המידע הסייסמי וניתוחו, והציגו לוחות זמנים להמשך. כך, בחודשיים הבאים צפוי להיחתם הסכם עם קבלן קידוחים, ובמקביל יבצע המפעיל, חברת CDC האזרית, את תוכנית הקידוחים בשטח הרישיון, כאשר שני הקידוחים הראשונים בשטח הרישיון מתוכננים להתבצע ברבעון האחרון של 2011. עלותם מוערכת ב55-65 מיליון דולר, ולשם כך מבצעת כעת החברה את גיוס ההון.

בימים אלו משלימה Sewell את עבודת ניתוח הנתונים לקראת הגשת דוח הערכת רזרבות סופי לרישיון, שיובא בפני ציבור המשקיעים לפני ההנפקה הציבורית. הכסף אותו מתכננת החברה לגייס מהציבור מיועד לביצוע קידוחי פיתוח ואקספלורציה נוספים. "אם מה שהמומחים אומרים הוא נכון, אנחנו מעצמת נפט, והמימוש של הנפט לטובת משק האנרגיה והכלכלה, יכול לקרות עוד שנתיים", מסכם בן-זקן.