הצעת חוק: להגביל את התרומות למועמדים בבחירות ללשכת עוה"ד

עפ"י ההצעה של ח"כ אריה אלדד, מועמד בבחירות ללשכה יוכל לקבל תרומות מעו"ד בלבד ועד 100 אלף שקל מתורם

‏מועמדים בבחירות ללשכת עורכי הדין יוכלו לקבל תרומות למסע הבחירות שלהם מעורך דין בלבד, ולאסוף תרומות בסך מרבי של 100 אלף שקל לתורם - כך קובעת הצעת חוק חדשנית שיזם ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי), אשר תונח בימים הקרובים על שולחן הכנסת.

לפי הצעת החוק, תורם לא יוכל לתרום ליותר מרשימת מועמדים אחת בבחירות ללשכה, ורשימות התורמים שתרמו מעל 1,000 שקל יפורסמו לאחר הבחירות.

‏מדובר בהצעה שאם תתקבל, היא עתידה לשנות את המתכונת שבה מקוימות כיום הבחירות למוסדות הלשכה. בבחירות הקודמות, שהתקיימו ב-2007, הוציאו המתמודדים המרכזיים מיליוני שקלים במסגרת מסע הבחירות, חלקו מהון עצמי וחלקו מתרומות בהיקפים גדולים שקיבלו מתורמים בודדים.

הבחירות הקרובות לראשות לשכת עורכי הדין ולמוסדותיה יתקיימו בעוד 4 חודשים, ואף שעד עתה לא הכריז איש רשמית על התמודדות, ההערכות הן כי על ראשות הלשכה יתמודדו ראש הלשכה הנוכחי, יורי גיא-רון, ומולו יו"ר ועד מחוז תל-אביב, דורון ברזילי.

‎‎תקרת הוצאות

‏הצעת החוק קובעת גם תקרה להוצאה המותרת לכל רשימה. כך, נקבע כי רשימה המתמודדת בבחירות הארציות, תוכל להוציא סכום השווה למכפלה של 13 שקלים במספר חברי הלשכה. נכון למספר עורכי הדין כיום, מדובר בכ-650 אלף שקל.

בבחירות למחוזות תוכל רשימת מועמדים להוציא עד 75 אלף שקל במחוזות קטנים, שבהם עד 5,000 עורכי דין; עד 150 אלף שקל במחוזות שבהם עד 1,000 עורכי דין; ובמחוז תל-אביב, שבו כ-30 אלף עורכי דין, תוכל כל רשימה להוציא עד 410 אלף שקל.

‏עוד נקבע בהצעת החוק כי תורם בודד יוכל לתרום לרשימת מועמדים עד סך של 10,000 שקל; אם הוא מתמודד במסגרת אותה רשימה - יוכל לתרום עד 30 אלף שקל, ואם הוא מועמד מטעם הרשימה לראש הלשכה או ליו"ר ועד מחוז - יוכל לתרום עד 60 אלף שקל.

החוק אף קובע עונשים, הכוללים מקנסות ועד שנת מאסר, למי שהפר את המגבלות בעניין התרומות.

‏‎‎‏"פתח לשחיתות"

‎‎בדברי ההסבר להצעת החוק צוין כי "חוק לשכת עורכי הדין אינו מתייחס כיום לאופן מימון הבחירות. זהו מצב מסוכן שבו הבחירות למוסדות הלשכה נעשות באופן פרוץ לחלוטין: כספים מועברים או נתרמים ללא דיווח, שקיפות וחשיפה לציבור, ואין דרך לאתר פעילות אסורה - מתן טובות הנאה לתורמים או מינויים פסולים בעקבות תרומה למערכת הבחירות. המצב החקיקתי הקיים מהווה פתח לשחיתות".

‏לדברי ח"כ אלדד, יוזם החוק, "בחוק הקיים יש פירצה המאפשרת לבעלי עניין לממן מועמדים כדי שאלה יפעלו בעתיד לטובתם לקבלת טובות הנאה בתמורה, מינויים פסולים או פעילות מושחתת אחרת. לפיכך נדרשים כללים ברורים".

‏"אני שמח שח"כ אלדד נענה לפנייתי לבחון את הנושא", מסר עו"ד ברזילי. "חשיבותו של חוק זה גדולה, והוא יוביל לשקיפות בלשכה. החקיקה תביא למצב של לשכה נקייה. אני קורא לכל המועמדים בבחירות הקרובות להימנע מקבלת תרומות בסך מאות אלפי שקלים מתורם בודד, כפי שקרה בעבר".

ראש הלשכה, עו"ד גיא-רון, מסר כי "אין שום דבר חדשני בהצעה, שכן אני מטפל בנושא למעלה מ-3 שנים. סברתי תמיד, ואף התבטאתי בעניין בישיבות המועצה הארצית, כי מדובר בנושא שיש להסדירו, ויפה שעה אחת קודם". ‏‎‎‏

‎‎מימון הבחירות למוסדות הלשכה

‏* ‎‎מועמדים יוכלו לקבל תרומות מעורך דין בלבד.

‏* ‎‎מועמד יוכל לקבל סך מרבי של 100 אלף שקל לתורם.

‏* ‎‎תורם בודד יוכל לתרום לרשימה עד 10,000 שקל.

‏* ‎‎תורם לא יוכל לתרום ליותר מרשימה אחת.

‏* ‎‎קביעת תקרה להוצאה המותרת לכל רשימה.

‏* ‎‎קביעת קנסות ועד שנת מאסר למפרי החוק.