להתראות בברצלונה 2012

למה אני מפריע לשר שמחון לשחק באייפד, מי הגיע פצוע ממצרים היישר לביתן הישראלי, איזו טכנולוגיה נכנסה למכשירים של HTC, ומי היה על טיסת אל-על ■ סיכום אחרון של כנס הסלולר

1. שמחון קופץ מהפוליטיקה לטכנולוגיה

למעלה מ-50 אלף איש פקדו את קונגרס הסלולר העולמי בברצלונה בשבוע שעבר. כרגיל, הנוכחות הישראלית הייתה מרשימה ביותר - יותר מ-100 חברות ישראליות הציגו בברצלונה, ובנוסף הגיעו לתערוכה כ-2,500 מבקרים מישראל.

בעלייה לטיסת אל-על לברצלונה ביום ראשון בבוקר, אני פוגש את אורי מחברת ווייז, אילת מאמדוקס, מוני ממוטורולה, רן מפאוורמט, איציק מסיקלו, יעל מ"צו 8", שמיל מסקויה, יהל ממגמה ועוד כ-250 נציגים מהחברות הכי חמות בהיי-טק הישראלי.

במטוס יושב על-ידי שלי ווינרב, הנציג של ורבורג פינקוס בישראל. מאחורינו אבי חסון, המדען הראשי, ובסמוך שר התמ"ת שלום שמחון ומנכ"ל משרדו הנמרץ, שרון קדמי.

יפה מצדו של השר, שהוא מקדיש מזמנו לכבד את נציגי ההיי-טק בברצלונה. בשנה שעברה היה זה השר בנימין בן-אליעזר שהסתובב בגאווה במסדרונות התערוכה, אך נפלאות הפוליטיקה הישראלית מעניקות הזדמנויות חדשות למי שמכונים "מנהיגינו", והשר שמחון נראה שמח על כך.

קדמי מסביר לשמחון בסבלנות על פלאי האייפד ונראה שהשר קולט מהר. אני מפריע לו באמצע משחק סוער על האייפד ושואל אותו על מטרות הביקור שלו בברצלונה. השר שמחון מדווח על כוונתו לעבוד קשה. נקבעו לו הרבה פגישות, חלקן ברמה של שרים ומנהלים בכירים ביותר, והוא מתכוון לשכנע את כולם לעשות עסקים עם ישראל.

למחרת היום, אני מגיע לטקס הפתיחה של הביתן הלאומי של ישראל, שמארגן מכון הייצוא. אי אפשר שלא להתמלא בגאווה ישראלית למראה עשרות חברות היי-טק המייצגות כאן את אומת הסטארט-אפ. לאחר הנאומים של השר שמחון, של מנכ"ל מכון הייצוא אבי חפץ ושל שגריר ישראל בספרד רפי שוץ, הם מתפנים לגזור את הסרט החגיגי ולפתוח את התערוכה. האירוע משודר בשידור ישיר לערוץ 2 באדיבות חברת הסטארט-אפ הישראלית LiveU (שבה קרן קיינן מושקעת).

2. שידור חוזר לבאלמר

גם השנה ברצלונה משמשת במה לקרב הענקים על מערכת ההפעלה הסלולרית. ערב פתיחת הכנס, מודיעות מיקרוסופט ונוקיה על שיתוף פעולה אסטרטגי ביניהן. בתגובה לברית בין שתי המפסידות הגדולות של עולם הסלולר מתרסקת המנייה של נוקיה ב-15% ביום אחד ועובדי החברה יוצאים להפגין כנגד העסקה. הם כנראה יודעים למה.

סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט, בנאום ארוך ומשעמם, מתפאר בכל מה שהכריזה החברה כאן בברצלונה בדיוק לפני שנה, ולא מחדש כמעט כלום. חבל.

גוגל מצידה נראית הרבה יותר בטוחה בעצמה. אריק שמידט, עדיין מנכ"ל, מדווח על 300 אלף הפעלות חדשות של מכשירים מבוססי אנדרואיד בכל יום. לדבריו, נמצאים כיום בשוק 170 מודלים של מכשירי סלולר מבוססי אנדרואיד, המיוצרים על-ידי 27 יצרנים שונים. בחנות של אנדרואיד יש כבר 150 אלף אפליקציות זמינות להורדה.

טאבלטים רבים כבר משתמשים באנדרואיד כמערכת הפעלה וכתשובת נגד לאייפד. יצרנים רבים שיחררו לשוק טאבלטים מתחרים וביניהם מוטורולה, סמסונג, HP, RIM, Huawei, ZTE, ואחרות. אחת מההכרזות הבולטות על טאבלט חדש מגיעה מ-HTC ויש כאן גם זווית ישראלית: בלוגים שונים מדווחים שמסכי המגע של N-trig הישראלית מוטמעים במכשיר החדש.

3. פייסבוק, ועוד קצת פייסבוק

טרנדים משמעותיים נוספים בברצלונה: המכשיר הסלולרי כארנק אלקטרוני תופס תאוצה; פייסבוק, טוויטר, רשתות חברתיות, משחקים, שירותים מבוססי מיקום, וידיאו איכותי, תלת-ממד - כולם הופכים להיות חלק בלתי נפרד מחוויית המכשיר הסלולרי ; התשתיות הופכות להיות מהירות יותר ; LTE, הדור הרביעי, הוא עובדה קיימת ורשתות תקשורת נדרשות להתאים עצמן לכך. למרבה השמחה, להיי-טק הישראלי יש חברות סטארט-אפ בכל אחד מהתחומים האלה וברבים אחרים.

קצרה היריעה מלהזכיר את כל החברות הישראליות שהציגו בברצלונה ולכן אציין רק שתיים שהרשימו במיוחד: חברת פאוורמט מנווה אילן, המובילה העולמית בטעינה אלחוטית של מכשירים סלולריים וחברת iWay מבאר שבע, שהציגה בתערוכה את קונסולת הקומודו שלה לרכב. גם השנה, קבלות הפנים הישראליות זוכות לתשומת לב רבה של מבקרי התערוכה. הקוקטייל של אמדוקס מאורגן על-ידי קבוצתו של אריאל אפרתי והוא הומה אדם. אצל איגוד המובייל הישראלי, IMA, הצפיפות רבה והמארגנים אייל רשף ורן אברהמי, מתרוצצים בין השותפים הפיניים לבין עשרות רבות של מבקרים ובהם אילן בן-דב, שגם מברך את הקהל.

בתוך הצפיפות אני פוגש גם את גרג וולף, לשעבר מגולדמן זאקס, שמספר לי על שיתוף פעולה חדש בינו לבין קבוצת בלקסטון, מקרנות ההשקעה הגדולות בעולם שאותה הוא מתחיל לייצג בישראל בתחום של בנקאות השקעות. בשורות טובות להיי-טק הישראלי.

קבלת הפנים של הקרנות, בחסות פיטנגו, ורטקס, מגמה וכרמל, מתרחשת השנה באולם העגול של הארמון המלכותי. תפאורה מדהימה לאירוע נוצץ ועמוס במאות אורחים, תצוגה יפה של עוצמה ישראלית. בין מאות לחיצות ידיים אני מספיק להודות לחמי פרס, ליהל זילכה, לאהוד לוי ולאורי בן-דורי, ולקבוע פגישות המשך בישראל עם עוד כמה וכמה יזמים.

4. 2,000 פגישות כחול-לבן

בטיסת אל-על בדרך חזרה לישראל, אני יושב על-יד אבי חפץ, מנכ"ל מכון הייצוא. חפץ, גמור מעייפות, מספר לי על ביקור ראש חברת תקשורת מצרית גדולה, שהגיע פצוע מהמהומות במצרים לבקר בביתן הישראלי, כשהוא מנופף בדגל המצרי.

"אנחנו עובדים כבר יותר מחמישה חודשים על הפרויקט הזה של ברצלונה", הוא אומר, "הכול נסוב סביב מטרה אחת: מפגשים ממוקדים ואיכותיים עבור החברות המשתתפות. הגיעו איתנו לברצלונה 55 חברות ישראליות וארגנו עבורן מעל ל-2,000 פגישות. היום אני חש שביעות רצון גדולה וגאווה לאומית".

מכון הייצוא כבר מתחיל להתכונן לשנה הבאה, כדי שהביתן הלאומי ימשיך להיות מקור גאווה להיי-טק הישראלי.

להתראות בברצלונה, 2012.

הכותב הוא שותף כללי בקרן קיינן פרטנרס ומנהל פעילותה בישראל