"הגז הטבעי לא יוכל לספק לבדו את צרכי האנרגיה של העולם"

ד"ר דן ארוויזו, מנהל מעבדת הדגל של ארה"ב לאנרגיות מתחדשות: "כשמסתכלים קדימה, על 2030 למשל, מבינים שהגז הטבעי הוא רק גשר ולא פתרון"

לא פחות מ-536 מיליון דולר הוציאה בשנה שעברה המעבדה הלאומית האמריקנית לאנרגיה מתחדשת (NREL), מעבדת הדגל לתחום של קלינטק ויעילות אנרגטית, על מחקר ופיתוח בתחום. המטרה: מציאת מקורות אנרגיה חלופיים לחשמל ולדלק, ובסופו של דבר להתאים אותם לשימושים ביתיים ותעשייתיים, כולל כלי רכב.

כאשר הוקמה המעבדה בשנת 1977, ארה"ב לא הייתה גוף משמעותי במחקר האנרגיות החלופיות, אך משברי הנפט של אותם ימים הובילו אותה להתמקד בתחום.

אלפי מילין משם, בישראל, פעלו באותם ימים מרכזים לפיתוח, בעיקר בתחום הסולארי, שהיוו את הבסיס לחברות פורצות דרך כמו לוז או אורמת. אלא שבינתיים, ללא תוכנית ממשלתית למו"פ בתחומי האנרגיה, איבדה ישראל את מעמד הבכורה שהיה לה בתחום הנחשב לאח הקטן של ההיי-טק. ארה"ב, לעומתה, הופכת לעמק הסיליקון של טכנולוגיות ייצור חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשים כמו השמש, רוח, מים וביומסה.

"מתקיימת אצלנו חשיבה אם אנרגיות מתחדשות באמת בשלות להתמודד בסביבה תחרותית", אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" ד"ר דן ארוויזו, מנהל המעבדה הלאומית לאנרגיה מתחדשת במשרד האנרגיה של ממשלת ארה"ב.

החשיבה הזו מתרחשת על רקע מהפכת הגז הטבעי בארה"ב, ההאטה בהשקעות באנרגיות מתחדשות והתגברות התחרות מצד היצרניות הסיניות.

לשיטתו של ארוויזו, יש צורך להמשיך ולעודד את ההשקעות בקלינטק. "האנרגיות המתחדשות חייבות להיות בשוק כי רק הוא מסוגל להפוך אותן לכדאיות מבחינה כלכלית. אי אפשר לצפות מהממשלה להוריד מחירים".

ארוויזו, שמונה לתפקידו ב-2005 על-ידי הנשיא ג'ורג' בוש הבן, מגיע מהתחום הסולארי. כמהנדס צעיר בסוף שנות ה-70 הוא התמחה במגדלי שמש במסגרת עבודתו בחברת הנדסה באלבוקרקי שבניו-מקסיקו. מדינת קולורדו, שבה הוא מתגורר כיום נחשבת לחלוצת האנרגיות המתחדשות בארה"ב - לא מעט בזכות פעילותן של המעבדות הלאומיות (ראו מסגרת).

בדרך להורדת פליטות החמצן

ארוויזו מגיע לישראל כדי להשתתף בכנס "אילת-אילות" הבינלאומי הרביעי לאנרגיה מתחדשת. בשנים עברו, טכנולוגיות ייצור החשמל משמש, רוח ומים עוררו התלהבות וציפיות גבוהות בישראל. השנה התחום עומד בצלן של תגליות הגז הטבעי.

יזמי הקלינטק חוששים כי שפע הגז הטבעי שהתגלה בחופי ישראל, יעודד את הקולות בממשלה הקוראים לסגת ממדיניות התמרוץ של הקלינטק, שכרוכה בהעלאת תעריפי החשמל לציבור. חששות אלה קיבלו אישוש לאחרונה כשהאוצר דרש לקיים בממשלה דיון מחדש במדיניות עידוד האנרגיות המתחדשות.

לאחר שהמדינה התחייבה בשנתיים האחרונות לתעריפים שבין 94 אגורות ל-1.5 שקלים לקוט"ש במסגרת המכסות שהוקצו למתקנים הסולאריים בגדלים השונים, מדברים היום באוצר על 40 אגורות לקוט"ש כעל תעריף ריאלי עבור אנרגיות מתחדשות.

בארה"ב לא התגלו השנה מאגרי גז חדשים, אבל רזרבות הגז הטבעי נמצאות בשיא בזכות טכנולוגיות חדישות שמאפשרות הפקת גז טבעי מצפחה (סלעים גבישיים).

"גם אנחנו, כמו ישראל, הבנו בזמן האחרון שיש לנו הרבה יותר גז טבעי ממה שחשבנו שנוכל להפיק - ובמחירים סבירים", אומר ארוויזו. "זו התפתחות חיובית שמאפשרת להוריד פליטות פחמן, אבל בטווח הארוך, כשמסתכלים על תחזיות ל-2030, מבינים שהגז הטבעי לא יוכל לספק לבדו את צורכי האנרגיה שלנו. אני אופטימי לגביו, אבל צריך לראות אותו יותר כגשר מאשר כפתרון. אנחנו צריכים לשלב בין אנרגיות מתחדשות לגז טבעי אם אנחנו רוצים ליצור עתיד בר-קיימא ללא דלקים פוסיליים (דלק מאובנים)".

האטה בתחום הרוח

עד שיתגשם החזון של ארוויזו לגבי 2030, ייאלץ שוק הקלינטק בארה"ב לצלוח לא מעט מכשולים. 2010 לא הייתה שנה קלה עבורו ושיעורי הצמיחה שלו היו מאכזבים. היקף השקעות ההון סיכון, התחום שמתדלק את מיזמי העתיד, צמח ב-8% מהתקופה המקבילה ל-4 מיליארד דולר, לפי נתוני פירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג.

"הייתה האטה ב-2010", אומר ארוויזו ומוסיף כי היה זה כתוצאה מהשפעות המיתון העולמי. "יש האטה משמעותית בקצב ההתקנות של טורבינות רוח, אבל עדיין לא עצירה מוחלטת. בתחום הסולארי, לעומת זאת, הרגשנו התקדמות משמעותית. המיתון יצר לחץ על המחירים והוביל לירידה דרמטית במחירים. החדשות הטובות לגבי התחום הפוטו-וולטאי הוא שיש שם טכנולוגיות שקיימות כבר 20 שנה והמוצרים הולכים ומשתפרים בגלל התחרות הבריאה. זה מאיץ את החדירה של הטכנולוגיות הפוטו-וולטאיות".

הסינים באים

מי שמסתמן בתקופה האחרונה כמנצח בתחרות הבריאה הזו הם היצרנים הסיניים, שמציעים מחירים נמוכים ב-10%-15% מאלה של מתחריהם המערביים. מספר תחקירים פורסמו בעיתונות האמריקניות באחרונה בנושא השתלטות הסינים על שווקים אמריקניים, ואפילו החברות הגרמניות מתלוננות על הסבסוד הממשלתי שמקבלים הסינים.

"הטכנולוגיה בסין היא דור ראשון", אומר ארוויזו, "זה ייצור מאסיבי של טכנולוגיה בסיסית שהיא הכי זמינה מבחינה מסחרית. היום אפשר למצוא הרבה חברות אמריקניות שמתבססות על טכנולוגיות דור שני שמקבלות היום פניות מהסינים שיקימו מפעלים בסין. קשה להן לעמוד בפיתויים שהממשלה הסינית מציעה, כמו שמונה שנות פטור ממס, קרקע חינם ובניין חינם".

- זה נראה כאילו לארה"ב אין תשובה אמיתית לאסטרטגיה הסינית.

"התגובה בארה"ב צריכה להיות מדיניות ציבורית שתתמוך בטכנולוגיה של הדור השני (בתחום הסולארי למשל, מדובר על תאים פוטו-וולטאיים המיוצרים בשכבות דקיקות בעובי של מילימטרים ספורים, לעומת הפאנלים המגושמים יחסית שמוצבים כיום על הגגות ונחשבים לדור ראשון - ע"ב). אנחנו יכולים להפוך את הטכנולוגיה של הדור השני להרבה יותר דומיננטית כבר בתוך שנתיים. אנחנו צריכים להיות ממוקדים במו"פ מוטה-שוק שיעזור להוריד עלויות ייצור ולהעלות נצילות, כדי שיוכלו להתחרות טוב יותר. מעבר לכך יש היום טכנולוגיות דור שלישי, כמו תאים פוטו-וולטאיים אורגניים או אנרגיה סולארית חומנית (Concentrated Solar Power), שנחשבת לדור 2.5".

- האם להערכתך האנרגיה הסולארית תתפוס את מקום הרוח כתחום הדומיננטי באנרגיות מתחדשות בעולם?

"בטווח הארוך, הסולארי ישלוט. פשוט, כי השמש היא משאב הרבה יותר זמין מרוח. אבל בעשורים הקרובים הרוח תהיה הטכנולוגיה הדומיננטית, כי עלויות הייצור שלה הן הכי נמוכות. האתגר העיקרי של הרוח הוא שהיא עדיין לא יכולה לשמש כבסיס, ללא שילוב עם מקורות מסורתיים כמו הפחם, הגז הטבעי או הגרעין. למעשה, חייבים רשת חכמה (Smart Grid) כדי לאפשר שילוב של מקורות אנרגיה מתחדשת באחוזים גבוהים".

- בישראל מדברים רבות על התייעלות אנרגטית אבל עדיין אין שום תוצאות. יש דוגמאות מוצלחות בארה"ב להתייעלות כזו?

"ודאי. קליפורניה מיישמת מאז 1978 תכנית להורדת העצימות האנרגטית שלה (היחס בין הביקוש הכולל בקליפורניה לאנרגיה לבין התל"ג שלה, ע.ב.), והיא עושה זאת בהצלחה גדולה. היקף צריכת האנרגיה בקליפורניה לא גדל במהלך כל התקופה הזו למרות הגידול שנרשם בהיקף הפעילות הכלכלית".