הפניקס מתנהלת ללא יו"ר 7 חודשים; "לאוצר נמאס לחכות"

מיולי אשתקד מתפקדת הקבוצה עם יו"ר זמני ■ דלק: מינוי קבוע - בקרוב ■ חברה נוספת בקבוצה, אקסלנס, מתפקדת אף היא ללא יו"ר קבוע

ב-21 ביולי אשתקד פרש מתפקידו אהוד שפירא, יו"ר קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה. מאז ועד היום לא מונה לחברה יו"ר קבוע חדש. בדיוק 7 חודשים חלפו מאז, ובאוצר מאבדים סבלנות, והבהירו לחברה באחרונה כי עליה לפעול במהירות למינוי של יו"ר קבוע בקבוצה הנמנית עם הגופים המוסדיים המנהלים כספי ציבור מהגדולים ביותר במשק. כך נודע ל"גלובס".

מהאוצר נמסר בתגובה כי "אין בכוונתנו להתייחס לנושאים פרטניים שבין מפקח למפוקח ספציפי". בקבוצת דלק, המחזיקה ישירות בכ-48% ממניות קבוצת הביטוח והפיננסים, מסרו בתגובה כי "ישיבות הדירקטוריון של הפניקס מתקיימות כסדרן, כאשר בפתחה של כל ישיבה ניבחר על ידי משתתפיה יושב ראש תורן, מנכ"ל קבוצת דלק אסי ברטפלד. ההליכים לבחירת יושב ראש במינוי קבוע לחברת הפניקס אמורים להסתיים במועד קרוב".

עזיבה פתאומית

העזיבה של יו"ר הפניקס הקודם הייתה פתאומית יחסית, ולא סיפקה לחברה זמן מספק למציאת מחליף ראוי בזמן אמת. לכן, תקופת היערכות לפתרון הסוגיה הייתה סבירה והאוצר אכן אישר לחברה לתפקד עם יו"ר זמני, תפקיד שממלא ברטפלד, מנכ"ל החברה-האם - קבוצת דלק - המשמש דירקטור בהפניקס. מנכ"ל הפניקס הדומיננטי הוא אייל לפידות. נציין כי היו"ר הקודם של הפניקס, שכיהן בתפקידו כארבע שנים, עזב את החברה כדי להתמודד על תפקיד יו"ר לאומי. כיום הוא משמש דירקטור בבנק.

ואולם מאז ועד היום עדיין לא מונה יו"ר לחברה, הנמצאת תחת רגולציה מעמיקה שבין היתר מגדירה היטב את יחסי הכוחות בין דירקטוריונים של גופים מוסדיים, בראשות יו"רים, לבין הנהלת החברה. נציין כי בשנים האחרונות הוביל האוצר רגולציה המגבירה את הדרישות מהדירקטוריונים של הגופים המוסדיים, כאשר בכל יתר חברות הביטוח ישנו יו"ר קבוע. כעת, כך אומר מקור המודע לנושא, "באוצר נמאס לחכות".

אגב, סוגית היו"ר פתוחה בחברה נוספת בקבוצת הפניקס - בבית ההשקעות אקסלנס, שהפניקס מחזיקה בכ-73.3% ממניותיו. היו"רים המשותפים הקודמים של בית ההשקעות היו רוני בירם וגיל דויטש. אייל לפידות, המכהן כדירקטור באקסלנס, משמש כיום יו"ר זמני של בית ההשקעות. נציין כי אי מציאת יו"ר קבוע באקסלנס נמשכת פרק קצר בהרבה מאשר בהפניקס - כשנושא מינוי יו"ר קבוע באקסלנס נמצא בהליכים כיום.