קדאפי מממש את האיומים: ספינות מפגיזות את העיר בנגזי

(עדכונים שוטפים) - מוקדם יותר אמר השליט הלובי: לא מתכוון להתפטר; צריך להילחם בטרור ובאל-קעידה, הם אלה שעוררו את המהומות במדינה

שליט לוב מועמר קדאפי נשא הערב בנאום מיוחד. קדאפי הודיע כבר בתחילת הנאום כי אין בכוונתו להתפטר ואמר כי אין זה בכלל בסמכותו להתפטר. "את המהומות במדינה יצרו כמה חבורות של צעירים עם סכינים", אמר קדאפי.

"אנחנו נלחמים בכל מי שצריך, בארה"ב ובצרפת, ומנהיגים מדינות באפריקה ובאמריקה הלטינית. לא הססנו אף פעם להלחם, גם לא נגד מעצמות גרעיניות. אנחנו גיבורים. אתם (הוא פונה לוועדות העממיות), צוחקים ממכם. אני קורא לעם הלובי להוכיח מחדש את היותו אומה ועם אמיץ. אני יודע מי האנשים שירו בבנגזי. מי שעשה את הדברים האלה הם אנשים שבאו מבחוץ".

"אנחנו צריכים לטהר את המערכת, אם צריך נטהר את לוב מבית לבית. אני יודע שאנשים לא רוצים שלטון של אקדחים, אנחנו רוצים מדינה שהעם גאה בה ומרוצה ממנה", אמר קדאפי.

עוד אמר השליט הלובי כי "צריך להלחם בטרור ובאל-קעידה, הם אלה שעוררו את המהומות במדינה. אחרת לוב תהפוך לאפגניסטאן. אנחנו נפתח במלחמת נגד מחר ונחזיר לעצמנו את השליטה בכל לוב".

עוד אמר קדאפי, "אנחנו נלחמים כאן כמו שצריך, כמו שנלחמנו בעבר בבריטניה, בארצות הברית ובאיטליה. אנחנו אומה ששואפת לכבוד, ולא נהסס גם להילחם נגד מעצמות גרעיניות". קדאפי מאשים את בני הנוער שמחקים את האירועים מצידו השני של הגבול ושל אנשים שהגיעו ללוב מחוץ למדינה. קדאפי מסכים לערוך שינויים בשלטון ואומר: "אנשים לא רוצים שלטון שישלוט בעזרת נשק".

הנאום בא על רקע החרפת המהומות במדינה וכן על רקע התפטרותם של שגרירי לוב בצרפת וארה"ב, אשר טענו כי אינם יכולים עוד לייצג את משטר קדאפי. לפי הדיווחים, קדאפי היה אמור להודיע על רפורמות במדינה.

לאחר הנאום דיווחה רשת "אל חורה" כי ספינות של חיל הים הלובי מפגיזות את בנגזי, העיר השניה בגודלה במדינה.

כאמור, היום החריפו המהומות בלוב כאשר היממה האחרונה הייתה עד כה הסוערת ביותר עם יותר מ-300 הרוגים. כזכור, לפי דיווחים זרים, חיל האוויר של לוב הפציץ אתמול מפגינים שניסו להתקרב לבסיס צבאי ובו תחמושת וכלי נשק. במקביל, 2 טייסים מלוב ערקו למלטה השכנה וביקשו בה מקלט מדיני.

רשת "אל-ג'זירה" דיווחה היום על מעשי טבח בשכונות פישלום וטג'ורה בבירה טריפולי, וכמו כן על ניסיון כושל של גנרל לובי להתנקש בחייו של מועמר קדאפי. לפי הדיווח, תושבים בטג'ורה סיפרו על גופות של אזרחים המוטלות ברחובות וכמו כן על כך ששכירי חרב של קדאפי יורים לעבר אמבולנסים שמנסים לסייע לפצועים.

ממשלת ישראל שוקלת להתיר כניסתם של פלסטינים מלוב ליהודה ושומרון - כך דיווחה היום (ג') רשת ב' של קול ישראל. בלוב מתגוררים היום כ-20 פלסטינים והממונה על העניינים האזרחיים בשטחים, חוסיין א-שייח', אמר לרשת ב' כי הממשלה ברמאללה התחילה להכין תוכנית לקליטתם.

קדאפי אתמול: "אני כאן"

רק אמש (ב') נשא קדאפי הצהרה קצרה ששודרה בטלוויזיה הממלכתית של לוב - והצהיר שלא יתפטר. בהתאם לאופיו האקסצנטרי, הופיע קדאפי כשהוא אוחז במטריה, נמצא במושב האחורי של מכונית וחובש כובע פרוותי ומחמם. "אני בטריפולי ולא בוונצואלה", אמר. הוא המשיך, ספק בצחוק, ואמר כי הוא רצה ללכת לבלות את הערב עם המפגינים ב"כיכר הירוקה" בטריפולי, אך "לא יכול לעשות זאת בגלל הגשם".

גם משלחת לוב לאו"ם קראה לשליט מועמר קדאפי להתפטר וטענה כי נאמנותה נתונה לעם הלובי הזועק. רבים מאזרחי לוב זעקו אתמול לעזרה בינלאומית לאור הסיטואציה הקשה השוררת במדינה: מזכירת המדינה האמריקנית הילרי קלינטון גינתה הלילה את פעולותיה של ממשלת לוב במהומות האלימות במדינה. "על הממשלה לכבד את זכויותיהם האוניברסליות של האזרחים", אמרה והוסיפה, "הגיע הזמן לעצור את שפיכות הדמים".