במיוחד לימים תנודתיים: אסטרטגית אופציות מעו"ף נפוצה

מהי האסטרטגיה הנפוצה ביותר למסחר בימים של חדשות משמעותיות, מה מידת יעילותה, ולכמה זמן כוחה יפה?

מדד ת"א- 25 נסחר משך תקופה ארוכה בתנודתיות נמוכה, עד שבאו התמונות ממצרים וריח המהפכה שבדרך. אכזבות רבות נחלו שחקני האופציות, תוך כדי ניסיונות חוזרים ונשנים בקניית סטיית תקן לאורך החודשים האחרונים, ובכל ניסיון הם נוכחו לגלות שהשוק בישראל הנו יציב ורגוע.

בודדים המקרים שבהם אפשר לחזות אירועים חיצוניים, אשר ישפיעו מהותית על השוק הישראלי. אך כדי למזער את ההפסד מול מקסום אפשרות הרווח, יש לחדד אסטרטגיות, שבהן ניתן ליהנות מתנודתיות גבוהה, יחד עם צמצום שחיקת ערך הזמן הפוגעת ברווחיות האסטרטגיה. ניתן לעשות זאת באמצעות ניתוח הנגזרת הראשונה והשנייה של נוסחת בלאק אנד שולס - הנוסחה המקובלת ביותר לתמחור אופציות בודדות בשווקים הפיננסיים.

אחת הנגזרות הידועות של נוסחה זו, המקבילה למח"מ של אג"ח, היא הדלתא - הנגזרת הראשונה של מחיר האופציה לפי מחיר נכס הבסיס. במילים פשוטות, בכמה ישתנה מחיר האופציה בהינתן שינוי של נקודה בנכס הבסיס.

שחקני האופציות בישראל סוחרים לרוב באופציות תוך כדי יצירת דלתא 0. כלומר, הם מנסים ליצור תיק ללא חשיפה לנכס הבסיס. אך אחת הבעיות שבגידור סיכון נכס הבסיס היא הנגזרת השנייה - הגמא.

הגמא היא הנגזרת השנייה של מחיר האופציה ביחס למחיר נכס הבסיס, או לחילופין הנגזרת של הדלתא ביחס למחיר נכס הבסיס. היא מציינת בכמה תשתנה הדלתא של האופציה, בהינתן שינוי ביחידת נכס בסיס. בעולם של אג"ח, הגמא מקבילה לקמירות.

אוכף ושוקת

האסטרטגיות הנפוצות ביותר לקניית סטיית תקן ולחשיפה לתנודתיות גבוהה של נכס הבסיס על-ידי קניית גמא, היא אוכף ושוקת. קניית אוכף מתבטאת בקנייה של אופציות CALL ו-PUT בכסף, ואילו פוזיציית שוקת מצריכה קנייה של CALL ו-PUT מחוץ לכסף. אחת הבעיות שנוצרות בפוזיציות אלו, היא שחיקה מהירה מאוד של מחיר האופציות, שבמקרים רבים גוררת להפסדים.

השורה התחתונה: ניסיון מחושב לניצול תנודות חריפות בנכס הבסיס יכול לבוא בימים, שבהם צפויות להתפרסם הודעות כלכליות חשובות, והמשקיעים סבורים כי אלו ישפיעו על המדד בצורה מהותית. למשל, אי עמידה בקונצנזוס האנליסטים - הפתעה שלילית או חיובית עשויה להניב רווחים לקוני הגמא בטווח הקצר. היות שלפוזיציות הללו יש ערך זמן שלילי יחסית גבוה לעומת אסטרטגיות אחרות, מומלץ לבצע אותן בתחילת השבוע ולא בסופו, בשבועיים הראשוניים של החודש ולא בשבוע האחרון - אז ערך הזמן של האופציות הוא גבוה ושחיקתן בהתאם.

* הכותב הוא מנהל דסק ני"ע ישראליים בבנק מזרחי טפחות. האמור בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם