חשד: גייס מאות אלפי שקלים למען גלעד שליט - ושילשל אותם לכיסו

אסיר משוחרר בשם רונן בר-שירה חשוד כי התרים מאות אלפי שקלים למען שחרור החייל החטוף - והעביר את הכסף לחשבונו הפרטי ■ מעלליו של בר-שירה נחשפו בתחקיר מגזין G לפני 8 חודשים

הבוקר (ה') פורסם בגלי צה"ל וב"ידיעות אחרונות" כי רונן בר-שירה, שעבד כמגייס תרומות לטובת המטה לשחרור גלעד שליט, שילשל לכיסו כספים שניתנו כתרומות.

עוד פורסם כי כי יואל מרשק, מרכז אגף המשימות בתנועה הקיבוצית, שביקש לערוך לפני כחצי שנה משט הזדהות למען שחרור גלעד שליט, מינה את בר-שירה, אסיר משוחרר שהורשע בעבירות הונאה, להיות האחראי על גיוס התרומות. לאחר שהמשט בוטל בהוראת משפחת שליט, החלו ספקים שגויסו לפרויקט לטעון כי לא קיבלו את מלוא הכסף שהובטח להם.

לאחר הפרסום הודיעה המשטרה כי תחקור את הפרשה.

למעשה, מעלליו של בר-שירה נחשפו לראשונה לפני כ-8 חודשים בתחקיר מגזין G של "גלובס" ("מחיר החופש", 30.6.2010) אודות ההתנהלות הכלכלית של הקמפיין לשחרור גלעד שליט.

בתחקיר במגזין G תוארה תכתובת מיילים שנערכה בין שמשון ליבמן, ראש המטה לשחרור שליט, לבין אורנה כרמי, מנהלת קשרי הקהילה בחברת הבנייה א.דורי. כרמי סיפרה לליבמן כי לחברה פנה אדם, שהציג עת עצמו בשם "אריק", בבקשת תרומה עבור המטה, וכי אופי הפנייה העלה בה חשד: אריק ביקש לרשום את הצ'ק לפקודת גורם עלום בשם "אל ישראל", זאת בשעה שהמסלול היחיד הלגיטימי להעברת תרומות למטה שליט הוא עמותת "קרן מאור".

כרמי שלחה לליבמן גם מסמך שקיבלה מהפונה, עליו חתום רונן שירה (כך הציג את עצמו בר-שירה באותו זמן), ובו בקשה לתרום לטובת צעדה למען שליט. "אנו פונים אליכם בדחיפות למען תסייעו במימון הצעדה", כתב שם, "אנו זקוקים למימון אוהלים ומודעות בעיתונות היומית, החל מעוד 3 ימים!".

ב-א.דורי כבר הכינו צ'ק על סך 3,000 שקל, אולם ברגע האחרון נמנעו מלתת אותו בשל החשדות שהתעוררו.

"האירוע שאת מצביעה עליו מדאיג מאוד", כתב ליבמן בתגובה, שכן גם הוא לא הכיר גוף המכונה "אל ישראל".

בדיקת G העלתה כי מדובר בעוסק מורשה, הרשום על-שם זוגתו של בר-שירה. אותו עוסק מורשה הופקד על ארגון חלק מההסעות הנלוות לצעדת המחאה שהתקיימה אשתקד, אולם לא הותר לו בשום אופן לגייס תרומות.

בר-שירה טען אז בתגובה כי אותו "אריק" ביקש לרשום את ההמחאה לפקודת "אל ישראל" ללא ידיעתו - טענה תמוהה ביותר, שכן דובר כאמור בעוסק מורשה הרשום על-שם זוגתו.

ליבמן קיבל אז את הפרטים מ-G, ואמר כי בר-שירה "עובד איתנו ומעביר אליי פניות של תורמים", אך ציין כי הוא אינו מכיר את "אריק". ליבמן הדגיש כי "אפשר לתרום רק דרך העמותה, ומי שפועל בדרכים אחרות הוא קרימינל".

אמיר גור-לביא, מראשי מטה המאבק לשחרור גלעד שליט, חשף באותו תחקיר כי המטה הגיש תלונות במשטרה על מעשי נוכלות דומים.

גור-לביא סיפר ל-G כי "היו גורמים שביצעו התרצה כביכול בשם העמותה, בעיקר בצומת עזריאלי בתל-אביב ובצומת ביל"ו ברחובות. הם פעלו כמקבצי נדבות עבור העמותה לכאורה, וכמובן שהתרומות לא הגיעו אלינו. אלה אנשים שלא עושים חשבון לשום דבר, צינים בצורה מכוערת, שמנסים לעשות כסף גם מדברים כאלה".