10 כללים לבחירת מניית ביומד מנצחת - ו-4 מומלצות

הביומד הוא תחום מסוכן של הצלחה מסחררת או כישלון מוחלט ■ דקל קוטלר מיובנק ממליץ על קמהדע, מזור רובוטיקה, כן פייט ואינטק פארמה ■ מהם 10 כללי הזהב שלו?

עוד שמדד ת"א 25 נחלש מתחילת השנה בכ-3.5%, הצליח מדד הביומד להציג באותו פרק זמן עלייה בשיעור דומה. המדד שהושק לפני פחות משנה כלל 38 חברות, והיום מסווגות בו 55 חברות.

הבורסה מצידה ממשיכה לעודד פעילות זו, הן באמצעות הקלות ברישום ודיווח עבור חברות ישראליות הנסחרות בחו"ל, והן על-ידי תכנון וסבסוד לימודי עבור הכשרת אנליסטים מקצועיים בתחום. פרוטליקס, פרולור ופלוריסטם, שעשו עלייה וכיום מהוות כ-23% מהמדד עם שווי שוק מצרפי הגבוה מ-4.3 מיליארד שקל, מהוות חותם למהלך זה.

"למרות שנדמה שהמדד הוא אוסף של חברות דומות, קיימים למעשה הבדלים מהותיים ביניהן, בייחוד בין חברות המפתחות ציוד רפואי לחברות המפתחות תרופות". כך מציין בפנינו דקל קוטלר, מנהל ההשקעות בקרן הנאמנות ביומד והזדמנויות (D4) של יובנק. קוטלר מוסיף, כי אלו הראשונות שונות מבחינה עסקית ורגולטורית מהאחרונות, "סיכוייהן להגיע לשוק גבוהים יותר, ועלויות הפיתוח נמוכות יותר. מצד שני, הן נתקלות בקשיים שיווקיים מול הרופאים, הרואים בהן איום על מעמדם".

כללי אצבע

איך נדע באיזו חברה להשקיע בתחום מסוכן שנע בין הצלחה מסחררת לכישלון מוחלט? קוטלר מציע 10 כללים:

1. חברה המציעה פתרון לשיפור מצב החולה, כגון זמן החלמה, תופעות לוואי או שיפור בדרך קבלת התרופה.

2. פתרון שנותן יתרון ברור ללקוח, במקרה זה הרופא. למשל, סיום מהיר של הטיפול, שיוביל לרווח ישיר, כאשר הרופא לוקח מהמטופל מחיר קבוע, אך כמות המטופלים גדלה.

3. פתרון שחברות הביטוח חפצות בו. לרוב יהיה קשור להוזלה בעלויות הישירות או בעלויות הנגזרות.

4. יתרות המזומנים בקופת החברה: חברת ביומד ממוצעת נדרשת להחזיק כוח-אדם מיומן, לרכוש חומרי גלם למחקר, לתחזק מעבדות, לעמוד בהוצאות נלוות נוספות ובתנאי מסחר ציבוריים. מצב של אזילת מלאי המזומנים יביא לחיפוש אחר מקור מימון נוסף, לרוב הנפקת מניות נוספות, שיוצעו בהנחה ממחיר השוק - דבר שיביא לירידה בשווי המניה, בין השאר בשל הדילול.

5. יותר ממוצר אחד לחברה מעלה את הסיכוי שהיא לא תימחק עם כישלון קליני, או שמתחרה זריז ירוקן לפניה את פוטנציאל השוק.

6. איכות ההנהלה והוועדות המייעצות או מומחים בעלי שם, המעורבים במחקר החברה, קרי יכולת ההנהלה לגייס כספים ולעמוד בהבטחותיה להתקדם בשלבים הקליניים.

7. ריבוי פטנטים וחוזקם: זהו עקרון מהותי אך קשה להערכה, שכן מדובר בתת-התמחות מאוד ספציפית. חלום הבלהות של כל חברה בתחום הוא לצלוח את הניסויים הקליניים, להרים מערך שיווק והפצה, ואז כשמזומנים סוף-סוף נכנסים - לקבל תביעה מחברה לא מוכרת על הפרת פטנט.

8. העדפה לחברות שנמצאות בשלבים קליניים מתקדמים, שכן אלו עברו אישורים רבים בדרך וסביר להניח שמה שהן עושות נכון. בנוסף, מדובר ברגע לפני ההצלחה הגדולה.

9. לברר מי בעל השליטה בחברה. האם היזם מחזיק חלק משמעותי בחברה - דבר המעיד על המוטיבציה שלו להצלחה? האם בעלי השליטה משקיעים בכל סבב גיוס או נותנים לעצמם להיות מדוללים? האם בעלי השליטה מבצעים מכירות? האם נכנסו משקיעים חדשים פרטיים או מוסדיים?

10. פיזור גדול ככל שניתן, במטרה למנוע מצב לא נעים של כישלון קליני, שימחק את כל השקעה.

ההמלצות החמות

מאז השקת מדד הביומד לא מאפשרת הבורסה לני"ע להשיק תעודות סל עליו, מחשש שיגרמו לתופעת לוואי - תנודות חדות בשערי המניות בעלי סחירות נמוכה. לכן, שתי אפשרויות עומדות בפני המשקיעים: לאתר באופן עצמאי השקעות בתחום - דבר המחייב מעקב והבנה; או להשקיע בקרנות נאמנות מתמחות. קוטלר מציין, כי קשה עד בלתי אפשרי למצוא חברה שתעמוד בכל עשרת הכללים, אך מסמן עבורנו ארבע הזדמנויות:

קמהדע

מייצרת תרופות, והבולטת ביניהן היא התרופה לחולי האמפיזמה התורשתית (מחסור בחלבון אלפא 1), אשר אושרה לאחרונה על-ידי ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקני), במתן בעירוי. החברה נמצאת נמצאת בשלב המכירות, יחד עם שותף גדול - בקסטר. התרופה מיועדת לשפר את מצב החולים, ואם זה אכן יקרה תכבוש קמהדע נתח שוק משמעותי של 70%-80%.

מזור רובוטיקה

החברה פיתחה רובוט שמסייע לניתוחי גב מסובכים, ופיתחה גם מוצרים משלימים לטיפול זה. היא סיימה את פיתוח המוצר, והשנה היא צריכה להוכיח עצמה בתחום המכירות. היא זוכה לשחקן חיזוק: מנהל המכירות שלה בארה"ב, כריס סלס, הוכיח בעבר, כי הוא מסוגל להרים מכירות בהיקפים של מיליוני דולרים.

כן פייט

מפתחת תרופות הנמצאת בשלבים קליניים מתקדמים בשתי תרופות שלה. כל תרופה מפותחת עבור מספר אפליקציות. התחומים המובילים הם פסוריאזיס, עין יבשה, גלאוקומה ודלקת מפרקים. היא בעלת יחס סיכוי-סיכון טוב, בשל היחס שבין השווי שלה לבין כמות הניסויים הקליניים המתקדמים שבהם היא נמצאת.

אינטק פארמה

החברה פיתחה שיטה מיוחדת לשחרור מושהה של תרופה בקיבה. במחלות מסוימות שחרור איטי משפר משמעותית את יעילות התרופה, כמו פרקינסון והפרעות שינה שבהן מתמקדת החברה. המסלול שבו היא צריכה לקבל אישורים הוא מקוצר, שכן היא משפרת תרופות קיימות, ולא ממציאה; אך מקבלת את כל ההטבות של בלעדיות ופטנטים, המאפשרות לה ליהנות בטווח מהיר יותר.

22
 22