פרס: "ביבי צריך לזרז את תהליך השלום; איראן איום מרכזי"

בראיון שהעניק נשיא המדינה לתוכנית "פגוש את העיתונות": "אין ברירה, צריך להמשיך בתהליך השלום" ■ "הייתה במצרים תופעה שמעולם לא התרחשה בהיסטוריה שלה"

"הייתי רוצה שנתניהו יזוז יותר מהר בתהליך השלום, אבל אני מודע גם לבעיות שלו בתוך ישראל", כך אומר הערב נשיא המדינה שמעון פרס בראיון מיוחד במהלך ביקורו בספרד לתוכנית "פגוש את העיתונות".

בריאיון התייחס הנשיא פרס לשלל הנושאים העומדים על סדר היום באזור. "אין ברירה, צריך להמשיך בתהליך השלום", אמר הנשיא פרס. "גם אובמה טעה, גם הפלסטינים טעו לאורך הדרך. הכרזה חד-צדדית של הפלסטינים על מדינה עצמאית תהיה הכרזה בלבד. המציאות חזקה יותר מהכרזות".

פרס התייחס בהרחבה למערכת היחסים החמה שלו עם הרמטכ"ל היוצא גבי אשכנזי ותהה מדוע יש צורך בחוק הצינון. "אני לא מבין מדוע אדם ששירת את המדינה בצבא במשך 30 שנה צריך להצטנע", אמר הנשיא.

על החייל החטוף גלעד שליט אמר פרס: "כל החלטה שלנו לא תשנה את החמאס. הוא מפולג, הוא מסוכסך, הוא משנה את דעתו. הממשלה הלכה דרך ארוכה מאוד לשחרור הרבה מאוד אסירים בעבור גלעד".

"אין חילוקי דעות שהאיראנים מהווים איום קיומי על כל העולם", הוסיף הנשיא בהתייחסו לסוגיה האיראנית. "רוב העולם רואה במחמוד אחמדינג'אד אדם צר מוח, מלא שנאה, וכאחד שמטיל איום על האנושות כולה. אם כל העולם רואה איתנו עין בעין, מדוע לנו להוביל? אובמה לוחם בו, וכך גם סרקוזי ואפילו פוטין".

מובארק עמד כמו סלע למען השלום

פרס התייחס בדבריו גם למהפכה שהתרחשה במצרים, שהביאה להתפטרותו של חוסני מובארק. "הייתה במצרים תופעה שמעולם לא התרחשה בהיסטוריה שלה. באו אנשים לא חמושים ותבעו חופש. אנו עדים להתעוררות של ממש של העם המצרי", אמר הנשיא והוסיף כי לדעתו, חילופי שלטון לא יצילו את המצב אצל השכנה מדרום. "צריך שם שינוי במצב ולא בממשלה. למצרים יש המון בעיות והצעירים יצטרכו להוביל אותה קדימה לעתיד טוב יותר".

"התקשורת החדשה הובילה את המהפכה", אמר פרס. "כאן בא דור צעיר שראה את העוני כפי שהוא באמת, את השחיתות כפי שהיא ויש לו מסך שמראה לו את האמת. אני חושב שהמצב ילך רק קדימה". עם זאת, פרס הגן על הנשיא המודח מובארק, וטען שהוא ניסה לקדם את השלום באזור.

"לא דיברתי עם מובארק במהלך האירועים, אלא עם עומר סולימאן. אמרתי לו שמובארק הציל חיים של אלפי אנשים ועמד כמו סלע למען השלום. אני אזכור אותו לטובה. יש להגיד לו תודה על מה שהוא עשה, אך על המצרים לתקן את הנזקים שנגרמו להם בתקופת שלטונו", הדגיש פרס.

אהבתי לסוניה היא נכס פרטי

חודש קשה עבר על הנשיא פרס, לאחר פטירתה של אשתו סוניה ז"ל. "היינו יחד 73 שנים", סיפר הנשיא, "הפגישה עמה הייתה אחת הזכויות הגדולות שהיו לי בחיי. אני חושב שמה שהצלחתי זה לראות את מה שלא נראה בה: הקסם האישי, היושר והצניעות. היא תרמה רבות לחיי ולחיי הילדים שלנו".

"אהבתי אותה מאוד, ואי אפשר לאהוב בלי לכבד", סיכם פרס, "יש לה נקודת מבט ולי יש נקודת מבט. אי לאהוב זה לא לשלוט - זה להתחשב. לכל אדם יש התחלה וסוף. אין לי הרהור לא על ההתחלה ולא על הסוף, ומה שאני יכול לעשות זה לא לקבוע את אורך חיי אבל את אורח חיי"