ישראל בשלישייה הפותחת בדירוג שוקי הנדל"ן החזקים בעולם

‎‎‏"גלובל פרופרטי גייד": רק טייוואן ותאילנד רשמו עליות מחיר רבעוניות בשיעורים גבוהים מאלה שנרשמו בישראל‏ ■ "על אף מאמצי בנק ישראל, מחירי הדירות בישראל בקושי התקררו"

‎‎ישראל חוזרת לשלישייה הפותחת בדירוג המדינות עם שוקי הנדל"ן החזקים בעולם: אחרי שברבעון השלישי של 2010 דורגה ישראל רביעית, מציב המגזין הנחשב "גלובל פרופרטי גייד" (‏Global Property Guide‏) את ישראל רק אחרי לטביה וסינגפור בדירוגו העולמי. כך לפי מחקר שפרסם המגזין במהלך סוף השבוע האחרון, בהתבסס על נתוני הלמ"ס בישראל.

מהסקירה עולה כי ברבעון הרביעי של 2010, זינקו מחירי הדירות בישראל בשיעור נומינלי של 16.2%, בהשוואה לרבעון הרביעי של 2009, בעוד אלה של לטביה נסקו בכ-21% ומחירי הדירות בסינגפור המריאו בכ-17.6%. עוד בעשירייה הפותחת: אסטוניה, טייוואן, נורבגיה, תאילנד, אוסטרליה, יפן ופינלנד. בריטניה דורגה במקום ה-20.

בתחתית הרשימה העולמית: אירלנד, שמחירי הדירות בה נחתכו בכ-11% בשנה החולפת, אוקראינה, בולגריה, קרואטיה, יוון וארה"ב, שם ירדו מחירי הבתים בכ-4% מאז הרבעון הרביעי של 2009.

גם מבט על המדינות בהן עלו מחירי הדירות בשיעורים נומינליים גבוהים בין הרבעון השלישי של 2010 לרבעון הרביעי של 2010, מגלה כי ישראל היא בין המדינות המובילות, עם עלייה רבעונית של כ-3.5% במחירי הדירות. רק טיוואן (8%) ותאילנד (6.1%) רשמו עליות מחירים רבעוניות בשיעורים גבוהים מאלה שנרשמו בישראל.

‎‎השוק בישראל בקושי התקרר

‎‎‏"על אף מאמצי בנק ישראל, מחירי הדירות בישראל בקושי התקררו", נכתב בסקירה של "גלובל פרופרטי גייד", המציין כי בששת הרבעונים האחרונים נרשמה עלייה דו-ספרתית במחירי הנדל"ן בישראל (בהשוואה של כל רבעון למקבילו בשנה הקודמת).

כזכור, ברבעון השני של 2010, ירדה ישראל בדירוג ה"גלובל פרופרטי גייד" למקום השישי בעולם, מהמקום השלישי ברבעון הראשון באותה שנה, ונראה היה כי שוק הנדל"ן המקומי מתקרר והופך פחות אטרקטיבי למשקיעים הבינלאומיים. בסקירה של אותו רבעון ראה המגזין בירידת המחירים ברבעון השני (ירידה נומינלית של אחוז אחד) תוצאה של צעדים שנקטה הממשלה.

על כל פנים, ברבעון האחרון של 2010, ישראל הייתה אחת מ-15 מדינות שרשמו עליות מחירים; 21 המדינות האחרות בסקירה ספגו ירידות מחירים. כותבי הסקירה מציינים כי חלה האטה בהתאוששות של שוקי הנדל"ן בעולם ב-2010. ‏‎‎‏