דיווח מלוב: "מטוס של צבא קדאפי ירה על מפגינים והופל"

(עדכון) - הממשל האמריקני שוקל: מצור אווירי על לוב ומעבר בטוח ■ גל"צ: במקביל נשקלות אפשרויות של שיבוש רשתות התקשורת על-מנת למנוע מקדאפי לשאת נאומים

קרבות פרצו הבוקר בעיר מיסרטה, 200 קילומטרים מזרחית לבירת לוב - טריפולי. המורדים תפסו בינתיים את שדה התעופה של העיר ועל פי הדיווחים לא רשמיים בתקשורת בערבית, מטוס של חיל האוויר הלובי הופל במהלך הקרבות.

במהלך הימים האחרונים קדאפי ניסה לבלום את המחאות בעיר בכל הכוח העומד לרשותו, כולל כוח של מטוסי תקיפה. עד ראייה מהעיר אמר לכתב רויטרס: "ראיתי מטוס שהופל, המטוס הזה ירה על המפגינים ואז הופל".

תחנת הרדיו המקומית שנפלה גם היא לידי המורדים דיווחה הבוקר כי "מטוס של חיל האוויר הלובי הופל אחרי שירה לכיוון תחנת הרדיו". על פי הדיווח, הקרבות סמוך לשדה התעופה, שדה תעופה צבאי, החלו אמש.

אנשיו של קדאפי, על פי הדיווחים, מחזיקים עכשיו בעמדה מבוצרת סמוך לבונקר, יורים לכל כיוון ונלחמים על חייהם. עם נפילתה של מיסרטה לידי המורדים הלובים, קדאפי מאבד עוד אחת מהערים שסימן עד אמש כנקודות תמיכה, ואת מרבית הערים במזרח המדינה. על פי הדיווחים המנהיג הלובי, בני משפחתו ומקורביו מסוגרים ומתבצרים בטריפולי, כשנאמניהם או שכירי החרב שלהם, על פי מבקריו של קדאפי, מנהלים קרבות בכל רחבי המדינה.

הממשל האמריקני שוקל מצור אווירי

בוושינגטון שוקדים על הכנת תכנית, לפיה יוטל מצור על המרחב האווירי של לוב. הטלת מצור שכזה דורשת אישור במועצת הביטחון. כמו כן נבחנת האפשרות לשבש את התקשורת בלוב כדי למנוע מקדאפי לשאת נאומים, ונבחנת הקמת מעבר קרקעי בטוח מלוב לתוניסיה או למצרים כדי לסייע לפליטים הנמלטים מלוב. כך מדווחים בגלי צה"ל.

שרת החוץ של ארצות הברית, הילארי קלינטון, הבטיחה כי הבית הלבן יתמוך בעם הלובי במעבר למשטר שיבוא אחר נפילתו קדאפי. בשיחה עם כתבים בז'נבה הבהירה, עם זאת, כי עדיין קשה להבין את משמעות השינויים. "העולם נמצא רק בתחילת הדרך של אחרי תקופת קדאפי", הדגישה.

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, יגיע היום לוושינגטון כדי לדון עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בסוגיית המהומות האלימות בלוב. ה"ניו יורק טיימס" מדווח כי ארצות הברית פועלת להרחבת הסנקציות על המשטר בלוב, מעבר לעיצומים שננקטו במועצת הביטחון של האו"ם.

מוקדם יותר אתמול (א') הודיעה בריטניה כי הממשלה הבריטית הקפיאה את נכסיו של שליט לוב, מועמר קדאפי, הנמצאים בשטחה, כמו גם את רכוש בני משפחתו. בנוסף, נשללה חסינותו הדיפלומטית במדינה. שר האוצר הבריטי, ג'ורג' אוסבורן, אומר כי ההחלטה התקבלה על מנת ש"קדאפי לא ישתמש בהונו נגד האינטרסים של העם הלובי".

בתוך כך, הנשיא אובמה בירך הלילה את מלך בחריין בעקבות שינויים שביצע בממשלתו, וקרא לו לכבד את זכויות האדם במדינה. מוקדם יותר האשימה ארצות הברית את איראן בצביעות ובהפרה בוטה של זכויות אזרחיה.