ארה"ב הקפיאה נכסי ממשל לוב בהיקף של 30 מיליארד ד'

גורם בכיר: "מדובר בהיקף הגבוה ביותר של נכסים שאי פעם הוקפאו במסגרת סנקציות ■ אובמה חתם ביום ביום שישי האחרון על צו נשיאותי שכולל סנקציות נגד משטרו של קדאפי

ארה"ב הודיעה היום (ב') על הקפאת נכסי לוב בהיקף של 30 מיליארד דולר, במטרה למנוע נגישות של שליט לוב, מועמר קדאפי, ובני משפחתו לאותם כספים.

"מדובר בהיקף הגבוה ביותר של נכסים שאי פעם נחסמו במסגרת סנקציות על משטר כזה או אחר", אמר דיויד כהן, סגן שר האוצר האמריקני, המשמש כתת-מזכיר לענייני טרור במשרד האוצר.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הקפיא את הנכסים של לוב ביום שישי בתגובה לדיכוי האלים שמנהיג קדאפי כלפי המפגינים בלוב. אובמה חתם ביום ביום שישי האחרון על צו נשיאותי שכולל סנקציות נגד משטרו של קדאפי, בהן הגבלות על נכסים והעברות כספים הקשורות למדינה.

"מדובר בסנקציות המכוונות נגד משטר קדאפי שמגנות על נכסיו של העם הלובי", הבהיר נשיא אובמה, והוסיף כי "משטרו של מועמר קדאפי הפר את הנורמות הבינלאומיות, ועליו לשאת באחריות".

ארה"ב סגרה את שגרירותה בלוב ותנקוט סנקציות חד-צדדיות נגד משטר קדאפי במחאה על יחסו הברוטאלי כלפי המפגינים בערים ברחבי המדינה.

הסנקציות האמריקניות מתמקדות בהקפאת נכסים ובמניעת תנועות כספיות לבכירי המשטר מלוב ומהם. משרד האוצר בוושינגטון הורה למוסדות פיננסיים בארה"ב לנטר את תנועות הכספים בחשבונות שמזוהים עם גורמים לוביים. במסמך של שגרירות ארה"ב בטריפולי מ-2010, שהודלף ע"י וויקיליקס, נאמר שבנקים בארה"ב, לרבות ליהמן בראדרס, מנהלים 300 עד 500 מיליון דולר מכספי קרן ריבונית של לוב, ששווי ההון שלה נאמד ב-32 מיליארד דולר.