שוקי אורן, החשכ"ל באוצר, הקדים את פרישתו בחצי שנה

אורן יסיים את תפקידו בעוד 3 חודשים ■ כהונתו הייתה אמורה להסתיים בסוף השנה, ואז היה נאסר עליו למלא כל תפקיד בסקטור הפרטי עד שנת 2013

שוקי אורן, החשב הכללי במשרד האוצר, פורש מתפקידו. הוא יסיים את תפקידו רשמית בעוד 3 חודשים, לאחר פחות מ-4 שנים בתפקיד.

אורן (52) התחיל את עבודתו באגף החשב הכללי בשנת 1986 במחלקת המט"ח וכיהן בתפקידים שונים באגף, ביניהם, כסגן החשב הכללי האחראי על המשרדים הכלכליים עד 1993, לאחר מכן מילא מספר תפקידים בכירים במערכת הבנקאות.

שאלת השאלות נוגעת כעת להמשך דרכו של אורן. כפי שדווח לאחרונה ב"גלובס", ייתכן כי בשנה הבאה יתרחשו חילופי גברי בצמרת בנק מזרחי טפחות, במסגרתם ימונה המנכ"ל אלי יונס ליו"ר. שוקי אורן הוא בהחלט מועמד להחליף את יונס כמנכ"ל; אורן היה סגן החשכ"ל כשיונס כיהן כחשכ"ל. לאחר פרישתו מהאוצר, הוא הצטרף ליונס, שהיה אז מנכ"ל בנק כללי (אינווסטק), ומילא שם במשך 8 שנים תפקידים שונים, מתוכן 5 שנים תחת יונס.

כהונתו של אורן כחשכ"ל אמורה הייתה מראש להסתיים בסוף השנה והוא מחויב בצינון של שנה. אם כן, הוא לא היה יכול לקבל תפקיד במגזר העסקי לפני ינואר 2013.

אורן התמנה לתפקיד החשב הכללי בדצמבר 2007 ובמהלך כהונתו היה שותף מרכזי למהלכים שהובילה הממשלה בתחום הפיננסי והפיסקאלי, בביצוע התקציב וצמצום החוב הלאומי, בניהול המשבר הגלובלי, בקידום פרויקטי תשתית יחד עם המגזר הפרטי ועוד. בין היתר, הוביל אורן מכירת מניות המדינה בבנקים דיסקונט ולאומי.

כאמור, אורן הוביל את מכירת מרבית מניות בנק לאומי ובנק דיסקונט שבידי המדינה; בתקופת כהונתו כחשכ"ל, מכרה המדינה 25% ממניות דיסקונט שבידיה תמורת 1.8 מיליארד שקל ו-5% ממניות לאומי ב-1.3 מיליארד שקל. במקביל קידם את תיקוני החקיקה ליצירת סביבה נאותה להתנהלות בנק ללא גרעין שליטה לקראת השלמת מכירת מניות בנק לאומי בחודשים הקרובים.

"הישגיו המקצועיים של אורן והניסיון הרב שהביא עימו סייעו רבות להתמודדות הממשלה מול האתגרים הפיננסיים והפיסקאליים בשנים האחרונות", אמר שר האוצר יובל שטייניץ. "לאורן ולאגף החשב הכללי היה חלק משמעותי בגיבוש כלי ההתמודדות מול המשבר הגלובלי, במהלך של מכירת הבנקים, בגיבוש חוק בנק ישראל ועוד".