הוחמר עונשו של ד"ר פיגר שקיבל שוחד ממטופלים: נשלח לשנה בכלא

זאת במקום 6 חודשי עבודות שירות שנגזרו עליו בבית משפט השלום ■ פיגר הורשע בלקיחת שוחד מחולים עבור טיפול בסרטן במרפאתו הפרטית וכן בעושק מטופלים ובהפרת אמונים

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קיבל הבוקר (ד') את ערעור המדינה על החלטת בית משפט השלום בעיר והחמיר את עונשו של ד"ר אריה פיגר, שהורשע בקבלת שוחד והפרת אמונים, מעונש של עבודות שירות לשנת מאסר בפועל.

בדצמבר 2009 הורשע ד"ר פיגר, לשעבר סגן מנהל המחלקה האונקולוגית בבית-החולים איכילוב, על-ידי בית משפט השלום בתל-אביב, בלקיחת שוחד של יותר מ-20 אלף שקל מחולים עבור טיפול בסרטן במרפאתו הפרטית ומחברות תרופות, וכן בעושק מטופלים ובהפרת אמונים.

בית המשפט גזר עליו עונש של 6 חודשי עבודות שירות, 14 חודשי מאסר על-תנאי וכן תשלום קנס ופיצוי למתלוננים.

פיגר עירער על גזר הדין וביקש מהמחוזי לאפשר לו לחזור לעבודתו. מנגד, ערערה המדינה על קולת העונש ודרשה מהמחוזי לגזור על ד"ר פיגר מאסר משמעותי בפועל.

שופטי המחוזי, הנשיאה דבורה ברלינר והשופטים ג'ורג' קרא ותחיה שפירא, קבעו כי יתר רכיבי העונש שגזר בית משפט השלום על ד"ר פיגר, יישארו בעינם.

"אופיין של העבירות, הכיעור, הניצול הציני, השלכות הרוחב שיש לעבירות שבוצעו, אינם מאפשרים - חרף הקושי והכאב עבור המערער - לסיים תיק זה בכל דרך אחרת, אלא במאסר מאחורי סורג ובריח", כתבו השופטים בהחלטתם.

השופטים התייחסו גם למצבו הקשה של פיגר בעקבות האירועים, אך הסבירו כי השבר שאירע בחייו בעקבות הפרשה לא יכול לפטור אותו מעונש מאסר.

"איננו מקילים ראש בגודל הטרגדיה שמהווה הפרשה עבור פיגר ובמשמעות של ריצוי מאסר עבור אדם במעמדו. לצערנו, איננו יודעים על דרך אחרת מלבד מאסר בפועל, שתיתן ביטוי לכל היבטי החומרה של המעשים. אנו נותנים משקל מסוים לסבל שללא ספק נגרם לד"ר פיגר (חרף תרומתו לכך) בגין הפרסומים הרבים ונפילתו מאיגרא רמה לבירה עמיקתא", ציינו השופטים.

מעטפות כסף

פיגר, שנחשב לאחד האונקולוגים המוערכים בארץ ומתמחה בתחום הגידולים במערכת העיכול ובטיפול בסרטן המעי הגס, הורשע בדצמבר 2009.

הכרעת הדין פירטה 5 מקרים של חולים שהיו זכאים לקבל טיפול רפואי באיכילוב ובילינסון, מכוח חברותם בקופות-החולים, ללא כל תשלום נוסף. למרות זאת, פיגר ומזכירותיו הפנו אותם למרפאה הפרטית שלו, שם נאלצו החולים להיפרד מאלפי שקלים כדי לקבל את הטיפול.

בנוסף הורשע פיגר בכך ששימש גם כיועץ בשכר, מבלי שקיבל היתר, לחברות תרופות כמו רוש, פייזר, טבע ואבנטיס. הוא ניהל ניסויים רפואיים בתרופות של חברות אלה, שהחולים הנסיינים קיבלו בחינם. למרות זאת, פיגר לקח סכומי כסף ממטופלים במחלקה, שנמסרו לו במעטפות במסדרונות, במעלית ובמשרדו, בתמורה לזכות להיכנס לניסוי - לו היו זכאים להיכנס ממילא בחינם - או בתמורה לזכות להשתמש בשאריות התרופות של חולים שנפטרו.

סניגוריו של פיגר הם עורכי הדין נבות תל-צור וגיורא אדרת. התובעת היא עו"ד ברכה פלוס מפרקליטות מחוז תל-אביב.