דיווח: עשרות מורדים נורו למוות בעיר זעאוויה שבלוב

(עדכון) - אי הסדר שב לרחובות טריפולי, לאחר שאתמול לא נרשמו התנגשויות ירו כוחות הביטחון לעבר תהלוכה של האופוזיציה ■ גם במצרים ובירדן יצאו ההמונים לרחובות

סוכנויות הידיעות מדווחות כי 30 מורדים נטבחו על ידי כוחות השלטון בעיר זעאוויה בלוב. כוחות רבים של צבא לוב זרמו לעיר שנפלה בידי גורמי האופוזיציה, זאת על מנת לנסות ולכבוש את העיר. "הגעתי לבית החולים וראיתי 30 גופות", סיפר עד ראייה לסוכנות הידיעות רויטרס. אדם אחר שהיה עד למהומות סיפר כי לפחות 40 בני אדם נהרגו, ועוד רבים נפצעו. לידיעה לא התקבל אישור רשמי.

דיווחים אחרים המגיעים מהבירה טריפולי, מתארים קרבות קשים המתרחשים ברחובות העיר בין המורדים לבין תומכי השלטון סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי כוחות הביטחון ירו גז מדמיע ואש חיה כלפי 1,500 מורדים שקיימו תהלוכה.

הקרבות נמשכים כל העת גם בעיר הנמל עתירת הנפט ברגה. על פי דיווחים משם, מטוסי חיל האוויר הלובי מפציצים מאז שעות הבוקר את מעוזי המורדים ואת שדות הנפט הגדולים. במקביל, דיווחה הטלוויזיה בלוב כי שלושת האזרחים ההולנדים שנעצרו על ידי הרשויות לאחר שניסו לחלץ פליטים מהמדינה, יישארו במעצר.

בנוסף ממשיכים ההמונים במצרים ובירדן לדרוש מהשלטון לבצע רפורמות. בעמאן התכנסו אלפים ברחובות לאחר תפילת יום השישי. בכיכר תחריר שבמצרים קיבלו את ראש הממשלה החדש עיסאם שראף, שמונה לתפקיד במקומו של הגנרל אחמד שפיק. המפגינים קראו לממשלה החדשה למחוק כל זכר לממשלתו המושחתת של חוסני מובארק, הנשיא המודח.

לוב הפיקה 1.6 מיליון חביות נפט ביום (כ-1.9% מהתפוקה העולמית) אולם המהומות שיבשו את אספקת הנפט שלה ולפי הערכות חתכו ב-50% את הפקת הנפט במדינה.

סייף אל-איסלאם קדאפי, בנו של שליט לוב מועמר קדאפי, אמר הלילה כי הפצצות חיל האוויר הלובי בעיר ברגה נועדו "להרתיע" את המורדים ולמנוע מהם לפגוע במתקני הנפט בעיר. הוא התחייב לכבוש בחזרה את העיר וציין כי מדובר במרכז חשוב לייצוא נפט. קדאפי הבן השווה את ברגה לעיר הנמל רוטרדם והדגיש: "איש לא יאפשר למורדים לשלוט בברגה".

גם בעיר זאוויה נמשכים הקרבות, כאשר לפי סוכנות רויטרס קדאפי פרס כוחות רבים ביומיים האחרונים - יותר מ-2,000 שכירי חרב בדרום העיר וכ-80 כלי רכב משוריינים במזרחה, בנוסף לגדוד שהיה ממוקם כבר במערב העיר.

הקרב על 70 מיליארד הדולרים

בתוך כך, העיתון "ניו יורק טיימס" פרסם הבוקר באתר האינטרנט שלו כתבה רחבה על קרן ההשקעות של סייף אל-איסלאם בהיקף של 70 מיליארד דולר, תוך שכותרת הכתבה הינה "העושר החבוי של לוב עשוי להיות הסיבה לקרב הבא".

"שעה שהמהומות בלוב מגיעות לשיאן, הקרב על קרן ההשקעות בסך 70 מיליארד דולר רק מתחיל", נכתב ב"טיימס". מדובר בקרן השקעות שהוקמה ב-2006 על ידי סייף אל-איסלאם, המתעלת את ההכנסות ממכירות הנפט להשקעות בחברות מוכרות וגדולות - בעיקר באירופה - כגון פירסון הבריטית או מועדון הכדורגל האיטלקי יובנטוס.

לפי ה"טיימס", אל-איסלאם מקיים גם קשרים עסקיים עם משפחת רוטשילד, הנסיך הבריטי אנדרו הנציב המסחרי לשעבר באיחוד האירופי פיטר מנדלסון, קרנות הפרייבט אקוויטי בלקסטון וקרלייל וכן עם אנשי עסקים בארה"ב ובאיטליה. ארה"ב ובריטניה כבר הודיעו כי יפעלו להקפאת נכסים של משטר קדאפי בתחומן, אולם ה"טיימס" מציין כי סימן השאלה הגדול נוגע למזומנים בהיקף של 50 מיליארד דולר ש"שכבו" בקרן ההשקעות של סייף אל-איסלאם.

"אנשים שעבדו בקרן אומרים שהיא מסתורית למדי ושההשקעה האחרונה שלה בוצעה בשנת 2008. למעשה, רוב הכסף נמצא בבנקים בלוב ובמדינות אחרות במזרח התיכון - מחוץ להישג ידן של הסנקציות שמטיל המערב", נכתב ב"טיימס". נוסף על כך, לבנק המרכזי של לוב יש יתרות מט"ח של כ-110 מיליארד דולר.