דיווח: בני מובארק גרפו 250 מיליון דולר בעסקת הגז עם ישראל

העיתון "א-ג'רידה" הכווייתי חושף את מה שלטענתו התרחש מאחורי הקלעים של עסקת ייצוא הגז המצרי לישראל

העיתון "א-ג'רידה" הכווייתי חושף היום (א') מסמכים המראים כי בניו של הנשיא המודח חוסני מובארק קיבלו לכאורה יחדיו עמלה של 7.5% מעסקת ייצוא הגז לישראל. העיתון מתאר את החשיפה כאחת השערוריות החמורות ביותר שאירעו בתקופת שלטונו של מובארק.

לפי הדיווח, מסמכים סודיים שהגיעו לעיתון מראים כי בינואר 2005 התנהל משא-ומתן סודי בעיר שארם א-שייח' בו הושלמו פרטי ההסכם ייצוא הגז ממצרים לישראל, והוחלט איך יחולקו העמלות בין "המתווכים" - שר הנפט המצרי סאמח פהמי, איש העסקים חוסיין סאלם (שותף בספקית הגז המצרית EMG) ושני בניו של מובארק.

מדובר, כזכור, בעסקת מכירת הגז לישראל שנחתמה ב-2006 בהיקף ראשוני של 3.3 מיליארד דולר עם אופציה להרחבת העסקה ל-6 מיליארד דולר. המצרים העלו מאז את מחיר הגז ב-49%.

העיתון מתאר כי במהלך המו"מ צצו חילוקי דעות קשים בין גמאל, בנו של מובארק, וחוסיין סאלם. לפי הדיווח, סאלם סיכם עם הישראלים להעלות את העמלה שלו על חשבון העמלה של גמאל, שנאלץ להסתפק בעמלה של 5% במקום 10% שדרש קודם לכן, כאשר אחיו הבכור עלאא קיבל עמלה של 2.5%.

העיתון חושף כי המסמכים שברשותו חושפים קיומו של "ארגון סודי" בתוך משרד הפנים המצרי, שמטרתו לשרת את האינטרסים העסקיים של משפחתו של הנשיא לשעבר מובארק ולהכפיש את שמו של כל מי שסירב לתוכנית הירושה.

לפי הדיווח, "הארגון הסודי" עקב אחרי המשא והמתן הסודי שהתנהל בין סאלם וגורמים בישראל שהתקיים במלון Jolie Ville שבבעלות סאלם, וסיפקו את כל המידע לגמאל מובארק, שכעס כי ההסכמים נחתמו מאחורי גבו.

העיתון הבטיח שיפרסם בהמשך ניסיון נקמה של גמאל מובארק בסאלם, הכולל מה שמתואר כ"פשע חסר תקדים".

"מצרים הפסידה 9 מיליון דולר ביום בעסקת הגז עם ישראל"

במקביל, עיתון "אל-שרק אל-אווסט", שיוצא לאור בלונדון, דיווח היום כי מומחים במצרים דורשים להעלות את מחיר הגז לישראל, שלדעתם עולה הרבה למדינה ומהווה בזבוז מבחינת העם המצרי. ד"ר עבדאללה אל-אשעל, מומחה למשפט בינ"ל, אמר כי "יש להמשיך בהפסקת אספקת הגז המצרי לישראל עד אשר יעלו המחירים בהתאם לעלייה במחירי הגז בעולם. הסכמי העבר הם הסכמים שנחתמו בין מובארק לישראל - ולא בין מצרים לישראל".

"מצרים הפסידה 9 מיליון דולר מדי יום בשל הייצוא המצרי של גז במחיר נמוך", אמר איברהים יוסרי, לשעבר שגריר במשרד החוץ המצרי הנמנה על יוזמי הדרישה להעלות את מחיר הגז לישראל.

יוסרי הוסיף כי "יש לנו כבר פסק דין מבית המשפט העליון במצרים לעדכן את מחירי הגז לפי מחירי הנפט העולמיים. העם המצרי יזכה למיליארדי דולרים עקב העלאה שכזו". אותה פסיקה של בית המשפט העליון התקבלה לפני כשנה, אולם עד כה לא יושמה. כעת, לאחר נפילת משטר מובארק, דורשים המצרים ליישמה.

בדיווח מצוין גם כי יהיה נוח כעת למצרים להעלות את מחירי הגז ולפתוח הסכמים קיימים כיוון שלישראל אין תחליף מיידי לאספקת הגז ממצרים. כזכור, ספקית הגז EMG מספקת כ-40% מתצרוכת הגז של ישראל.

שר הנפט המצרי לשעבר כבר זומן לחקירה

ביום חמישי האחרון נודע כי התובע הכללי במצרים זימנה לחקירה את שר הנפט לשעבר, סאמח פהמי, בעקבות תלונות כי הוא אישר מכירה של גז טבעי במחירים נמוכים מדי לישראל ושש מדינות נוספות באירופה.

ההסכמים, כך נטען, גרמו למצרים הפסד של 3 מיליארד לירה מצרית (יותר מ-500 מיליון דולר). פהמי טוען להגנתו כי מילא את הוראותיו של הנשיא לשעבר, חוסני מובארק.