פוזיציות השורט על הדולר זינקו ב-40% בשבוע ועדיין גדלות

"דוביי הדולר נהפכו להמון משחר לטרף" ■ שווי ההימורים כנגד הדולר ב-CME זינקו ב-11.5 מיליארד דולר ל-39 מיליארד ד' - שיא מאז 2007 ■ קרנות גידור מובילות את מגמת הגידול

הדולר מאבד את האטרקטיביות שלו כ"גן עדן בטוח" והסוחרים מגדילים את השורטים עליו. בין הגורמים שהביאו לזינוק של 40% בהיקף פוזיציות השורט הפתוחות על הדולר בין השבוע שהסתיים ב-22 בפברואר לשבוע שהסתיים ב-1 במארס, נציין את הציפיות להעלאת ריבית באירופה, את הההסלמה במשבר במזה"ת שהקפיץ את מחיר הנפט ואת הגירעון הענק של ארה"ב. נציין כי גם לאחר ה-1 במארס המשיכו הפוזיציות כנגד הדולר לתפוח כאשר הספקולנטים הגדילו את החזקותיהם באירו לאחר שטרישה אותת על העלאת ריבית קרובה.

על פי נתונים מבורסת הסחורות בשיקגו (CME), אשר נחשבת למקום בו ניתן לבחון את פעילותן של קרנות הגידור, עולה כי מספר פוזיציות השורט על הדולר זינקו ל-281,088 חוזים לעומת 200,564 חוזים בשבוע שלפני כן. המשמעות היא כי שווי ההימורים כנגד הדולר ב-CME זינקו ב-11.5 מיליארד דולר ל-39 מיליארד דולר, שווי זה גבוה ב-3 מיליארד דולר מהשיא הקודם שנקבע בשנת 2007.

מנגד, הגדילו הספקולנטים את החזקותיהם באירו, על רקע ההערכות כי הריבית באיחוד האירופי תעלה בקרוב בשל עליית האינפלציה, דברים שקיבלו אישור בשבוע שעבר כאשר נגיד ה-ECB, טרישה רמת במסיבת העיתונאים שלאחר ההחלטה להותיר את הריבית על כנה, כי יעלה את הריבית כבר באפריל. טרישה, בהתייחסו לאינפלציה השתמש בביטוי "Strong vigilance", או דריכות רבה, ביטוי בו השתמש הבנק המרכזי במחזור הקודם של העלאות הריבית בין השנים 2005-2008, ובכך פתח טרישה את הפתח להעלאת ריבית כבר בישיבה הקרובה. הערכות אלו הקפיצו את שערו של האירו לרמה של כ-1.4 דולר, זינוק של כ-9% ביחס לרמת שפל של 16 שבועות בה נסחר האירו בינואר ועמדה על 1.287 דולר.

"דוביי הדולר נהפכו להמון משחר לטרף" אמר דיוויד וואט, אנליסט ב-RBC, וציין כי השורט על הדולר משקף "היפוך מדהים במגמה בשוק". ראש מחלקת האסטרטגיות במט"ח בסוסייטה ג'נרל העריך כי "כניראה אנו רואים שינוי מגמה בתחזית ארוכת הטווח על הדולר" וציין כי הפדרל ריזרב האמריקני צפוי לנקוט במדיניות יונית יותר מבנקים מרכזיים אחרים ביחס לאינפלציה הנגרמת כתוצאה מעליית מחירי הנפט. נציין כי עד לאחרונה התאפיינו החששות בשוק ממשברי החוב התופחים ומתפשטים ברחבי אירופה.

אסטרטג המט"ח ב-UBS אמר כי "העליות בשערו של האירו כנגד הדולר צפויות להימשך, מאחר ומשקיעים מוסדיים נוספים כגון קופות גמל, קרנות פנסיה ומנהלי תיקים עוד לא הצטרפו לשחקנים הממונפים כגון קרנות הגידור ועדיין לא התאימו את הפוזיציות שלהם לפוזיציה המוכרת את המטבע האמריקני ורוכשת מטבעות אחרים, בראשם האירו". לדבריו העלאת הריבית באיחוד האירופי עשויה להקפיץ את האירו עוד, כאשר המשקיעים שעוד לא הפכו את הפוזיציה שלהם יצטרפו לשוק. "למשקיעים בכסף האמיתי, משמעות החלטת הריבית באירופה עשויה להתבטא בקניית אירו בטווח הבינוני. הפוזיציות לטווח הארוך עדיין מצביעות על כך שפוזיציות השורט הן עדיין על האירו".