לאן ימשיך מדד ת"א 25?

מדד ת"א 25 מראה את עוצמת העלייה בשוק המקומי מאז התחתית ב-2009

תחילה כמה מילים על דו"ח התעסוקה אשר התפרסם ביום שישי שעבר בארה"ב:

לכאורה, התפרסם מספר, 192 אלף עובדים לא חקלאיים התווספו למאגר הכוח המועסק בכלכלה האמריקנית. יתר על כן, האבטלה הצטמצמה ב-0.1% ל-8.9%.

התעמקות במספרים מגלה תמונה קצת אחרת, כ-112 אלף משרות מאלו שלכאורה התווספו נובעות מחישוב מודל הנקרא: CESBD המוכר גם בשמו המלא Current Employments Statistics Birth/Death. מודל זה מנחש את כמות העבודות החדשות שאמורות להיווצר בכלכלה לפי חישובים עונתיים וסקטוריאליים. ניתן לראות אינפורמציה על מודל זה באתר משרד התעסוקה האמריקני.

אציין שמוזר ואף מאכזב לראות חלק כה גדול מן התוצאה הסופית מגיעה ממודל מחושב, ולא מסקר של המצב בשטח. בנוסף ל-112 אלף המשרות במודל ישנן 29 אלף משרות זמניות המגיעות מסוכנויות השמה אשר אינן יכולות להיחשב כמשרות המשפרות את מצב הכלכלה לטווח הארוך.

על כן, בסופו של דבר כ-51 אלף משרות חדשות בעלות משמעות ארוכת טווח, נוצרו בפברואר, וזה די רחוק מה-150 אלף המשרות הדרושות כל חודש כדי לתת תעסוקה למספר האזרחים הנכנסים לכוח העבודה בארה"ב עקב הגידול הטבעי באוכלוסיה. זה כמובן לא הפריע למדיה הפיננסית לראות במספר שפורסם כסימן המשמעותי ביותר עד כה להצלחת מדיניות התעסוקה של הממשל ושל ה'פד'.

מתי יגיע התיקון?

אתרכז השבוע גם במדד המניות ת"א 25 מדד המניות העיקרי של הבורסה בת"א. לפניכם גרף שבועי של המדד:

משה שלום תא25
 משה שלום תא25

גרף זה מראה לנו את עוצמת העלייה שהייתה בשוק הישראלי מאז התחתית של 2009. למעשה, בניגוד למדד הדאו ג'ונס המקביל אליו בחשיבותו בוול סטריט, המדד שלנו השיג בסוף השנה שעברה שיא של כל הזמנים, והפגין בכך עוצמה יחסית יוצאת דופן.

לאחר הדשדוש הראשוני, שנבע מהיסוס המשקיעים להיכנס לשוק באווירה הקשה של אותם ימים, ראינו שהממוצע הנע של 20 השבועות היה סמן מצוין לכדאיות אחזקה של המדד. רק לתקופה קצרה בלבד (בין סוף אפריל 2010 ותחילת אוגוסט 2010) חצה המחיר את הממוצע מטה, ונתן סיבה טובה להיות מחוץ לשוק.

חצייה מטה של קו המגמה (כחול), הנמתח בין רמות השפל של העלייה מספטמבר 2009 ועד ההיפוך של אפריל 2010, נתנה התראה מועילה אף יותר. בנוסף, בכל התקופה שבה המדד היה מעל הממוצע הנע, מדדי המומנטום (Stochastic ו-RSI שבחלק העליון של הגרף) נעו כל הזמן קרוב מאוד או בתוך שטח קניות היתר.

ככל שניתן לבחון את מצב המדד היום, הגענו למצב דומה יחסית לזה של ההיפוך דאז. המדד חצה שוב את הממוצע הנע 20 שבועות מטה, ואת קו המגמה אשר תמך בשפלים של העלייה עד השיא באזור ה-1,340 נקודות עד 1,350 נקודות. הפעם, נוצרה גם פסגה כפולה באזור השיא לפני החצייה מטה עצמה של האלמנטים הטכניים החשובים כל כך שציינתי (2 סגול).

מתנדי המומנטום השבועיים חוזרים שוב ממצב קניות היתר אשר הם שהו בו מאז ספטמבר 2010 (1 סגול). ניתן גם לזהות היפוך כיוון באינדיקאטור ה-OBV (סגול 3), המציין כעת יציאה של כספים מן הנכס. האינדיקטור החל לרדת מרמה דומה מאוד לזו שהוא הגיע אליה לפני ההיפוך מטה של שנה שעברה.

למרות הדמיון בין המצב עכשיו למה שקרה באפריל 2010, אני עדיין לא בטוח איך לסווג את התיקון הנוכחי. האם הוא מתייחס לעלייה, אשר החלה ביוני שנה שעברה (אזור ה-1,050 נקודות), או כתיקון של כל העלייה אשר החלה מתחתית המשבר (אזור 590 נקודות). על כן שמתי שני סרגלי Fibonacci: אחד כחול, המציג את הרמות לתיקון הקטן, ואחד שחור לתיקון הרחב יותר.

כלל אצבע אומר שחצייה מטה של רמת ה-1,150 נקודות או קצת נמוך ממנה, תצביע על התיקון הרחב יותר. על מנת להגיע לשם, על המדד לעבור שילוב של אזור תמיכה חשוב (1,220 נקודות - מלבן כתום) עם אזורי Fibonacci שבהם המדד עוצר בדרך כלל את תיקוניו (בין 38.6% ל-50%). למעשה, ניסיוני בשוק אומר לי שאם המדד נמצא במגמה עולה משמעותית, הוא נמנע מלתקן יותר מ-50%.

במידה והמדד אכן מתקן את כל העלייה מאז 590 נקודות, ולא רק את החלק האחרון שלה, רמת ה-1,050 נקודות תהיה מאוד משמעותית עבורו, שם נמצא שוב שילוב של רמת תמיכה חשובה ורמת ה-Fibonacci החשובה הראשונה (38.6%). יש לצפות ברמה זו לעצירת ביניים ודשדוש.

איך נדע מתי התיקון נגמר?

עבורי התנאים לכך יהיו זהים לאלו שראינו בסיום התיקון שקרה באמצע אוגוסט 2010: מעבר חזרה מעל הממוצע הנע, התייצבות מעליו ותחילת יצירת סדרה של שיאים ורמות שפל, כך תוגדר מגמה עולה נוספת. על בסיס רמות השפל דאז, נוכל שוב ליצור קו מגמה אשר יתריע לנו שוב על התיקון הבא וחוזר חלילה.

ביחד עם אירועים אלו במחיר המדד, רצוי לראות את מתנדי המומנטום מעל רמת ה-50 נקודות שלהם ואת ה-OBV לפחות מתייצב או עולה מן הרמות שהוא יגיע אליהם במסגרת התיקון הנוכחי.

משה שלום הינו אנליסט בכיר בחברת FXCM, ומרצה במכללת מגמות.

ניתן לפנות אליו ישירות למייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.