סיבות לדאגה

ת"א 25 מפתח גל יורד בעוד מדדי ניו יורק מצליחים להישאר בטריטוריה החיובית

המצב בו ת"א- 25 מפתח גל יורד בעוד מדדי ניו יורק מצליחים, נכון ליום רביעי סיום המסחר, להישאר בטריטוריה חיובית החל להתאפיין לפני זמן מה והפך למובהק יותר אתמול. תל אביב 25 לא הצליח להישאר מעל התמיכה ב-1,271 וכתוצאה מכך חטף נר מלא אדום (תבנית יפנית שלילית במיוחד) ביום רביעי. מהלך זה הנציח את הפריצה כלפי מטה של 1,271 והגביר את הסיכוי להתפתחות מגמת ירידה, סיכוי שמוצף כאן בתקופה האחרונה.

נכון ליום רביעי, סיום המסחר, המגמה של תל אביב 25 לטווח הזמן הבינוני היא מגמת ירידה. האם מדובר בירידה משמעותית יותר או פחות לא ניתן לאמר כרגע והדבר יבחן ברמות התמיכה. אני מניח שנראה תמיכה או ב-1,234 (ירידה קלה) או ב-1,168 (תיקון משמעותי). מהלך מעל 1,271 יחייב חשיבה מחודשת על תרחיש הירידה אבל מהלך כזה לא נראה באופק כשמסתכלים על הגרפים מיום רביעי. אם יהיה, נעדכן כאן ביום ראשון ביחס למשמעויות.

שינויים מתחת לפני השטח

בוול סטריט המשיך המסחר להתנהל בסימן התמיכה ב-1,304 למדד ה-S&P 500 . מסתבר שמדובר ברמת תמיכה חשובה מאוד עד שבאחד מימי המסחר המדד נגע ב-1,303.99... התמיכה הממושכת מעל 1,304 לא מבטיחה עליות שערים. להיפך, מתקפה נוספת על 1,304 עשויה להסתיים בהכרעתה ובפריצה כלפי מטה. עדיין מוקדם להיכנס לשאננות עד שנראה את ה-S&P500 פורץ למעלה. נראה שמהלך מעל 1,323 יחשב "הוכחה שורית" מתקבלת על הדעת.

במקביל, חשוב לשים לב לשינוי במפת הסקטורים החזקים. ניתן להבחין בהתחזקות סקטור הבריאות, הצרכנות הקבועה והתשתיות הציבוריות. לעובדה זו ישנה חשיבות דו ממדית. החשיבות הישירה היא בהסטת השקעות לכיוון הסקטורים האלו (וכך התחלתי לעשות בתיק קניון המניות).

המשמעות הרחבה יותר היא סימן אזהרה ביחס לשוק. הסקטורים הנ"ל חזקים בד"כ בתקופות של שוק יורד משום שהם נחשבים דפנסיביים, סוג של חוף מבטחים יחסי. האם יש בעלייתם רמז לירידה של השוק? לא בטוח אבל כדאי להיות קשובים.

במיוחד מעניינת התחזקות סקטור התשתיות הציבוריות (מיוצג על ידי ה-ETF XLU ) שכן סקטור זה צויין ברוב משאלי המומחים כזה שלא כדאי להשקיע בו השנה. על הגרפים נראה שהוא הולך לרוץ למעלה. זו תופעה שכיחה שכאשר רוב המומחים חושבים בכיוון אחד המציאות מתפתחת בכיוון השני ומזה אני לא מתרגש. הסיבות להתחזקות סקטור זה הן בד"כ חולשת שוק המניות בכללותו וחששות אינפלציוניות ועל זה כדאי להתחיל לחשוב. נחשוב ונעקוב.