אישום: דוד ואנונו מרשות המסים איים, סחט וקיבל שוחד מנישומים

עפ"י האישום, ואנונו קיבל שוחד מנישומים תמורת הקלות מס, בין היתר מאמרגנו של קובי פרץ ■ כתב האישום מגולל 5 פרשות שחיתות ■ פרץ עצמו ואיש העסקים קובי מימון סירבו לשלם שוחד

פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הגישה הבוקר (ה') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כתב אישום חמור נגד דוד ואנונו, ראש היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות ברשות המסים.

עם הגשת כתב האישום, האריך בית המשפט את מעצרו של ואנונו, שנעצר לפני 27 ימים, ב-7 ימים נוספים. זאת בין היתר כדי לאפשר לו להסדיר את שאלת ייצוגו, לאחר שנפרד מעורך הדין שייצג אותו עד עתה, עו"ד נתי שמחוני.

5 פרשות עומדות במרכזו של כתב האישום, שמשתרע על-פי 27 עמודים ומגולל פרשת שחיתות חסרת תקדים: הראשונה מכונה פרשת יוחאי יעיש (אמרגנו של הזמר קובי פרץ); השנייה - פרשת איש העסקים קובי מימון; השלישית - פרשת משה ודליה שחורי (מנכ"ל קדימה ואשתו); הרביעית - פרשת חנוך מילוא; והחמישית - פרשת אודי ראובן.

על-פי כתב האישום, במספר הזדמנויות לאורך שנים השתמש ואנונו במעמדו הבכיר ברשות המסים, נגישותו לגורמים ברשות המסים וקשריו, תוך עשייה בתוך רשות המסים כבתוך עסקו הפרטי, למען בצע-כסף, לשם מימון רמת חיים גבוהה ולשם קידום האינטרסים האישיים שלו, לרבות טיפוח קשרים עם בעלי תפקידים במשרות פוליטיות וציבוריות שונות.

זאת, באחד או יותר מהאמצעים הבאים: בהטלת אימה על נישומים תוך חשיפת מידע מסווג אודות הליכים המתנהלים כנגדם ברשות המסים, והתניית הטיפול בהם וקידום ענייניהם תמורת תשלום; בהעמדת מעמדו הבכיר, כוחו וקשריו לקידום ענייניהם של נישומים ברשות המסים; בנטיעת ציפיות אצל נישומים, בין היתר בדרך של הבטחה או יצירת מצג כי הנאשם, באמצעות מעמדו הבכיר, כוחו וקשריו, יפעל לקידום ענייניהם.

ואנונו מואשם בסחיטה באיומים, לקיחת שוחד, קשירת קשר לביצוע פשע, מירמה והפרת אמונים, שיבוש מהלכי משפט ושימוש במירמה, עורמה ותחבולה.

על-פי כתב האישום, בתחילת 2007, בתקופה בה שימש כמנהל היחידה הארצית לאכיפה וגבייה ברשות המסים, קשר ואנונו קשר עם איש העסקים רן הדר ז"ל לביצועה של תוכנית עבריינית, לפיה הדר יפנה נישומים לטיפולו של ואנונו תמורת קבלת שוחד שאותו הם יחלקו ביניהם.

בסמוך לכך יצר הדר קשר עם יואל מוגמי, היועץ הפוליטי של מנכ"ל מפלגת קדימה, וביקש ממנו להפנות לקוחות נישומים שיש להם בעיות בתיקי מס לטיפולו של ואנונו בעבור תשלום שוחד.

פרשת יוחאי יעיש והזמר קובי פרץ

על-פי כתב האישום, בתחילת 2008 נפגשו ואנונו והדר עם יוחאי יעיש, אמרגנו של הזמר קובי פרץ, בבית-קפה והציעו לו לסגור את תיק המס של פרץ בסכום שנע בין 150-180 אלף שקל, אותו יהיה על פרץ לשלם למס הכנסה.

בתמורה לעזרתם דרשו לעצמם ואנונו והדר שוחד של 50 אלף שקל. הטיפול בתיק של קובי פרץ לא יצא לבסוף אל הפועל, מאחר שפרץ סירב לבקשתו של ואנונו לקבל תמורה עבור עזרתו.

בהמשך, נטען בכתב האישום, ואנונו ויעיש לא נואשו מניסיונות הסחיטה של יעיש, ולאחר סירובו של פרץ, איימו על יעיש עצמו כי בדיקה של תיקו ברשות המסים מעלה כי הוא מסובך בנושא וחב כספים רבים.

ואנונו והדר סיכמו עם יעיש כי מוגמי ידאג לקבל סכום של 200 אלף שקל מידי יעיש, עבור טיפולו של ואנונו בתיק המס שלו וסגירתו לשנים 2004-2008. כמו כן, סוכם כי מוגמי יעביר את השוחד מידי יעיש לידי ואנונו, באמצעות הדר.

בחודש מאי 2009 קיבל יעיש הזמנה לדיון מפקיד שומה, ובמסגרתה נאמר לו כי עליו להסדיר את ענייניו מול הרשות ולהביא עמו לפגישה את כל הספרים והחשבוניות. יעיש המופתע נפגש עם הדר, עדכן אותו על הזימון, ובין השניים פרץ ויכוח, כאשר יעיש סבר כי התשלום של 200 אלף שקל שהעביר לואנונו והדר אמור היה להסדיר הן את ענייניו האזרחיים והן את ענייניו הפליליים ברשות המסים.

בהמשך קשרו ואנונו והדר קשר עם איש העסקים יקותיאל ברזילי, שוטר בעברו, ובאמצעותו עם רו"ח ראובן שיף, מי שהיה נשיא לשכת רואי החשבון, כדי שמשרדו של שיף יטפל בתיק השומה האזרחי של יעיש.

על-פי כתב האישום, כדי להסתיר את הקשר בין ואנונו לשיף, ברזילי שימש כמתווך בין הצדדים. בעקבות ההסדר, ייצג רו"ח שי בן-דוד, ממשרד שיף, את יעיש בהסדר האזרחי מול רשויות המס, בתמורה לשכ- טרחה שנקבע בסכום של 240 אלף שקל.

בהמשך, ולמרות שנחתם הסדר אזרחי בין רשויות המס לבין יעיש, התלונן רו"ח שיף, כך על-פי כתב האישום, כי יעיש לא שילם לו את כל שכר-הטרחה, ואזי לקח ואנונו מיעיש 100 אלף שקל נוספים בביתה של יפה הדר והעביר 80 אלף שקל מהם לשיף באמצעות יקותיאלי.

ואנונו מואשם גם בכך שלאחר שיעיש נעצר על-ידי המשטרה במארס 2010, הוא ניסה לברר מה אמר בחקירה וביקש להעביר לו מסרים שלא יזכיר את שמו, אלא "יודה במשהו קטן, ואז הוא ידאג לו שישלם סכום קטן והכול יהיה בסדר".

במסגרת פרשת יעיש מואשם ואנונו בעבירות של לקיחת שוחד, סחיטה באיומים, שיבוש מהלכי משפט, קשירת קשר לביצוע פשע ושימוש במירמה, עורמה ותחבולה.

פרשת איש העסקים קובי מימון

בנוגע לפרשת קובי מימון, כתב האישום גורס כי במהלך אוגוסט 2010, משהתחוור לואנונו כי מוגמי הוא חבר קרוב של מימון, הנחה ואנונו את מוגמי למסור למימון כי יש לו בעיות במס הכנסה, וכי יש נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ - הכול כדי להטיל אימה על קובי מימון ולהפחידו.

עוד הוסיף ואנונו למוגמי כי ככל שמימון ירצה בכך, ואנונו יכול לטפל בענייני המס שלו בתמורה ל-125 אלף דולר, תוך שהוא מציין כי מימון הוא עשיר וכי אין לו בעיה לשלם את הסכום. ואולם, מימון דחה את הצעת השוחד של ואנונו.

ואנונו מאשם במסגרת פרשת קובי מימון בעבירות של לקיחת שוחד, סחיטה באיומים ושימוש מהלכי משפט.

פרשת מנכ"ל קדימה משה שחורי

במארס 2008 נחקרה עו"ד דליה שחורי, אשתו של מנכ"ל קדימה, תא"ל במיל' משה שחורי, באזהרה ברשות המסים, לאחר שנחשדה בביצוע עבירה של הכללת חשבונית פיקטיבית בפנקסי החשבונות והרשומות שניהלה.

בעקבות החקירה שהתנהלה נגדה חששו עו"ד דליה שחורי ובעלה, מפני איבוד רישיון עריכת הדין של עו"ד דליה שחורי וביקשו למצוא עזרה לסיום העניין.

באוקטובר 2008, עם מינויו של מוגמי כיועץ פוליטי לשחורי במפלגת קדימה, ובעקבות חקירתה על-ידי רשות המס, פנתה עו"ד דליה שחורי אל יואל מוגמי בבקשת עזרה לסיום עניינה ברשות המסים.

מוגמי קישר בין שחורי לבין ואנונו, שהסכים לסייע לה בתמורה למינויו של רן הדר לאחראי על אבטחת מחשבים ב"קדימה". אך בסופו של דבר לא יצאה התוכנית לפועל (והדר נפטר באוקטובר 2009).

בכתב האישום נכתב כי "בין ואנונו למשה שחורי התפתחה מערכת יחסים הדדית. מעין 'יד רוחצת יד', בהתאם להבנה שהתגבשה אצלם באשר ליתרונות שיצמחו לכל אחד מהם כתוצאה ממערכת היחסים".

עוד מפרט כתב האישום כי בקיץ 2008 ניסה ואנונו לסייע לשחורי במציאת מקום עבודה לבנו, נמרוד ברשות המסים. ואכן, ב-2010 מונה נמרוד שחורי לתפקיד גובה ביחידת האכיפה ברשות.

בפרשת שחורי מואשם ואנונו בעבירות של לקיחת שוחד וקשירת קשר לביצוע פשע.

פרשת חנוך מילוא, מ"מ ראש העיר פתח-תקווה

כתב האישום מתאר גם השתלשלות אירועים הקשורה בחנוך מילוא, ממלא-מקום ראש העיר פתח-תקווה לשעבר כמנכ"ל מית"ב, תאגיד המים העירוני של העיר העיר.

לדברי הפרקליטות, מילוא, שהיה בעל מניות בחברת מכללת מ.א. השכלה בינלאומית בע"מ, על-פי כתב האישום, בעת שואנונו שימש כמנהל היחידה הארצית לאכיפה וגבייה, הוא פעל לפרישת תשלומים של חובות המכללה, וזאת במעורבותם של פקידי מס נוספים שעבדו תחתיו.

כתב האישום מתאר מפגשים חשאיים שנערכו בבתי אנשי המס ללא תיעוד כלשהו. בפרשה זו מואשם ואנונו בביצוע עבירה של מירמה והפרת אמונים.

פרשת איש העסקים אודי ראובן

עוד מואשם ואנונו בכתב האישום כי פעל במצב של ניגוד עניינים ותוך העדפה של מקורביו על פני האינטרס הציבורי, כדי להעביר את תיק השומה של חברת א.ד. גשם, שבבעלות איש העסקים אודי ראובן, מפקיד שומה חדרה אל פקיד שומה ירושלים, שם התנהל תיק השומה האישי של ראובן. זאת במטרה שיזקף לזכותו האישית של ראובן סכום של 120 אלף שקל שקיבלה החברה שבבעלותו.

בפרשה זו מואשם ואנונו בביצוע עבירה של מירמה והפרת אמונים.

הערכה: צפויים כתבי אישום נוספים

יצוין כי הפרקליטות צפויה להגיש כתבי אישום נוספים לפחות נגד חלק מהמעורבים הנוספים בפרשה, פרט לואנונו, ואשר מעשיהם מפורטים בכתב האישום. על-פי ההערכות, ביניהם עשויים להיות משה שחורי, יואל מוגמי, יפה הדר ויוחאי יעיש.

עם זאת, בניגוד לואנונו, המעורבים הנוספים אינם במעצר ועדיין מצויים בסטטוס של חשודים בפרשה. כתבי האישום נגדם יוגשו, אם יוגשו, בכפוף לשימועים שיערכו להם על-ידי הפרקליטות.

רשות המסים: אירוע נקודתי

מרשות המסים נמסר בתגובה לכתב האישום כי היא רואה בחומרה רבה את החשדות לכאורה העולים מכתב האישום נגד ואנונו.

עוד נמסר כי "הרשות סייעה בקידום החקירה ככל שנדרש, וזאת מתוך אינטרס ציבורי ומערכתי לברור החשדות עד תום. הרשות פועלת באופן מתמיד יחד עם גופי האכיפה לאתר ולבער מתוך המערכת כל מקרה של התנהלות בלתי ראויה".

יחד עם זאת, נמסר, "הרשות מונה אלפי עובדים מסורים המבצעים את תפקידם נאמנה ומתוך תחושת שליחות. גם אם החשדות יתבררו כנכונים - עדיין מדובר באירוע נקודתי, ואין להטיל דופי במערכת שאין חולק על תרומתה לכלכלת המדינה".

בא-כוחו של רו"ח ראובן שיף, עו"ד ז'ק חן, מסר כי "גם המעט שמיוחס לראובן שיף בכתב האישום נגד ואנונו, לא היה ולא נברא".

הפרשות בכתב האישום נגד ואנונו
 הפרשות בכתב האישום נגד ואנונו