גלעד ארדן נגד תוכנית נתניהו: "פגיעה בתכנון ובסביבה"

לטענת השר להגנת הסביבה, אם תופעל תוכנית הדיור של רה"מ, ועדת הדיור תוותר על תסקירי השפעה על הסביבה; לא תאפשר לגורמי מקצוע להביע עמדה ותפגע קשות באיכות הסביבה

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן מתכוון להצביע בממשלה ביום א' נגד תוכנית הדיור של רה"מ בנימין נתניהו. לטענת ארדן, אם התוכנית החדשה תופעל, הרי שוועדת הדיור תפעל בהליכים מקוצרים, תוך ויתור על תסקירי השפעה על הסביבה; לא תאפשר לגורמי מקצוע להביע עמדה ותפגע קשות בתכנון ובאיכות הסביבה.

בסביבתו של השר טענו כי ראש הממשלה, כמו שרי האוצר והבינוי והשיכון לא ביקשו את עמדתו לגביה טרם הציגו אותה השבוע. בנייר עמדה שגיבש בימים האחרונים עם בכירי לשכתו, קבע גלעד ארדן כי יש בנמצא די עתודות קרקע לבנייה אך שטחים אלה לא מנוצלים.

לדבריו, ברחבי הארץ מעל 985 אלף דונם שאושרו לבנייה בתוכניות המחוזיות, כ-100 אלף דונם יותר מסך כל השטחים הבנויים בפועל: "ההצעה שתובא לאישור הממשלה נועדה לשחזר את הוועדות לבנייה למגורים (ול"לים) שנועדו לספק בשעתו את מלאי הדיור הנדרש בראשית שנות ה-90. עם זאת, הלקחים מפעולת הול"לים העלו כי הן הובילו לאישור תוכניות בעיתיות ביותר מבחינה תכנון וסביבה, כמו במקרה של שכונת עין חמד ליד ירושלים, שעד כה לא הוסדר לה חיבור לכביש ירושלים-ת"א; שכונת גני יער בלוד, שנבנתה בניתוק גיאוגרפי מהעיר, ועוד", טען ארדן.

השר ארדן הוסיף כי הליכים אלה יובילו ליצירת מלאי גדול וקשיח של דירות באזורי ביקוש תוך פגיעה בפריפריה. "ההצעה הנוכחית בעייתית לסביבה ולחברה ותספק קרקעות וזכויות בנייה שאינן דרושות, שימשיכו להיות מוחזקות בידי יזמים. יש להתמקד בפתרונות רלוונטיים ומאוזנים. הפתרון למימוש יחידות דיור אינו ביצירת מלאי תכנוני נוסף של קרקעות לבינוי על חשבון השטחים הפתוחים, אלא בחילוץ החסמים שזוהו על ידי מינהל מקרקעי ישראל ותוספת של כוח אדם איכותי למוסדות התכנון הרלוונטיים", טען.