בגלל הצונאמי ביפן: חזון הכורים הגרעיניים של לנדאו בספק

רעש האדמה במזרח מעמיד בסכנה את תכניתו של שר התשתיות הלאומיות להקים תחנות כוח ברעיניות בישראל לייצור חשמל

רעש האדמה ביפן צפוי להקשות על שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו לממש את חזון האנרגיה הגרעינית שלו, לא רק בגלל המודעות הגוברת לסיכונים הבטיחותיים, אלא בגלל העלויות הכספיות הכרוכות בהקמת תחנות כוח גרעיניות, שצפויות להרקיע שחקים. לנדאו הצהיר בעבר על כוונו להקים כורים גרעיניים לייצור חשמל באזור שבטה שבדרום. התוכנית זוכה לתמיכה נלהבת של חברת החשמל. ועד העובדים קיבל התחייבות מהאוצר כי החברה תבנה את התחנה הגרעינית שתוקם עפ"י התוכנית. יתרונותיה של תחנת כוח גרעינית גדולים כמעט כמו חסרונותיה. דלק גרעיני יכול לשמש להפעלת התחנה במשך עשרות שנים. יצור החשמל אינו פולט זיהום או גזי חממה כלל ונחשב נקי יותר מגז טבעי. הדור החדש של הכורים אמור לספק פתרונות כמעט מושלמים לכל הסיכונים הבטיחותיים.

המכשול העיקרי הוא האמנה לאיסור הפצת נשק גרעיני (NPT), שישראל אינה חתומה עליה. בממשלה מאמינים כי ניתן להתגבר על המכשול באמצעים מדיניים לפי התקדים של הודו. בעיה נוספת היא היכולת המוגבלת של הממשלה לקדם הקמת מתקנים בוועדות התכנון.

אבל נדמה כי כל השיקולים האלה עשויים להפוך זניחים אם תימשך ההתייקרות בעלויות ההקמה של הכורים. עפ"י מחקרים, האמירה הקמת הכורים כבר היום ל-3,600 דולר לקילוואט מותקן, מדובר בסכומים אסטרונומיים של 4 עד 5 מיליארד דולר לתחנה גרעינית של 1,200 מגוואט. כעת, בעקבות הרעש ביפן, אפשר לצפות להתייקרות נוספת, בעקבות החמרת דרישות הבטיחות. בעלויות כאלה ספק אם האוצר יאפשר ללנדאו או ליורשיו לממש את החזון הגרעיני. האוצר כידוע, הוא עדיין בעל המילה האחרונה בענייני אנרגיה.