למרות הטבח: ארה"ב מגנה את ההחלטה לבנות 500 יח"ד

משמעות הגינוי היא שממשל אובמה יצר חיץ בין הפיגוע הרצחני באיתמר לבין גל הבנייה החדש ■ ממשל אובמה: "המשך פעילויות ההתנחלויות אינו לגיטימי"

ארה"ב גינתה אתמול (א') את החלטת ישראל להקים עד 500 יחידות דיור חדשות בגושי התנחלויות בגדה. את ההחלטה קיבל צוות השרים לענייני התיישבות, בראשות רה"מ בנימין נתניהו, בתגובה על הטבח באיתמר שבו נרצחה משפחת פוגל - אב, אם ושלושה מילדיהם.

משמעות הגינוי היא שממשל אובמה יצר חיץ בין הפיגוע הרצחני באיתמר לבין גל הבנייה החדש. הבית הלבן ושרת החוץ הילארי קלינטון גינו, בנפרד, את הטבח וקראו למצות את הדין עם מבצעיו. אך הממשל הזדרז לפרסם גם הודעת גינוי על הבניה בלי להתייחס כלל לפיגוע ובלי לציין שההחלטה על יחידות הדיור נובעת מהטבח.

בהודעת הגינוי, שיצאה ממשרדו של מארק טונר, אחד מדוברי הסטייט דיפרטמנט, נאמר כי ארה"ב "מודאגת עמוקות" מהמשך פעולות (הבנייה) של ישראל בשטחים.

ההודעה מציינת שהמשך פעילויות ההתנחלויות "אינו לגיטימי ומנוגד למאמצים לחידוש המו"מ הישיר" ושהמשך הקיפאון בשיחות השלום פוגע בשני הצדדים. "היעדר פיתרון לסכסוך פוגע בישראל, פוגע בפלסטינים ופוגע באינטרסים של ארה"ב והקהילייה הבינלאומית", אומר הסטייט דיפרטמנט.

"יחד עם שני הצדדים נוסיף לדחוף לפתרון בעיות הליבה בהקשר של הסכם השלום", נאמר בהודעה.

דובר ראש הממשלה, מרק רגב, אמר כי ההחלטה על הבנייה התקבלה "תוך שקיפות מלאה" עם ארה"ב, כלומר שהממשל קיבל הודעה מראש על ההחלטה. רגב ציין, כי הבנייה תתבצע רק בגושי התנחלויות שאמורים להישאר בשטחה של ישראל כחלק מהסכם שלום עתידי.

יום קודם לכן הוקיע ממשל אובמה, במילים קשות, את מעשי הרצח באיתמר וקרא לרשות הפלסטינית לגנות אף היא את המעשה.

"אין שום צידוק אפשרי להריגת הורים וילדיהם בביתם שלהם", נאמר בהודעה של הבית הלבן. "אנו קוראים לרשות הפלסטינית לגנות חד-משמעית את התקפת הטרור הזו (ולדאוג לכך) שמבצעי הפשע הנתעב הזה יתנו את הדין". קלינטון אמרה כי "נעצבה אל לבה" למקרא הידיעות על הטבח וכי היא "מגנה את ההתקפה המתועבת הזו באופן הנמרץ ביותר".

"חייבים למצוא את הרוצחים ולהעמידם לדין", נאמר בהודעת קלינטון. "כוחות הביטחון הישראליים פתחו בחקירה מקיפה ואנו מצפים שהרשויות הפלסטיניות יסייעו בכל דרך אפשרית".

כזכור, בפברואר הטילה ארה"ב וטו במועצת הביטחון על הצעת החלטה לגנות את ישראל בגין ההתנחלויות, אך ארה"ב הזדרזה להבהיר אז, כי הטלת הווטו אינה נובעת מקבלת ההתנחלויות אלא אלא מהערכתה שכל החלטה לגבי הסכסוך צריכה להתקבל במו"מ בין שני הצדדים, לא במסגרת או"ם.