תוכנית העצמאות של ביו-ויו: "השלב הבא - ניסוי קליני מול ה-FDA"

ביו-ויו לעומתן נהנית מהכנסות שנתיות של 25 מיליון שקל והיא רווחית, מה שמאפשר לה להאיץ את פיתוח החלום שלה: בדיקה לסרטן ריאות, המוצר הראשון שהיא מפתחת לבדה

בשקט יחסי הצליחה חברת BioView להגיע להיקף מכירות שנתי של 25 מיליון שקל ורווח של 5.3 מיליון שקל - כל זה מפעילות בתחום הלא-סקסי של מכונות אוטומציה לבדיקות מעבדה.

מאז הנפקתה ב-2006 היא לא זכתה לתשומת לב רבה מדי של המשקיעים, למרות שהיום היא מציגה תוצאות טובות מאלה של לא מעט חברות אחרות בסקטור שאין להן הכנסות כלל וההפסדים אצלן נערמים.

אלן שוויבל, מנכ"ל ביו-ויו, מנסה לשמור על זהירות. זה עניין של אופי. "ביו-ויו עומדת עכשיו לפני פיתוח מוצר החלום שלה - ערכה לאבחון סרטן ריאות, אבל יכול להיות גם שלא נגיע לזה. אי אפשר להתייחס לחלום כמשהו ודאי", הוא אומר בראיון ל"גלובס".

למרות דבריו הזהירים ובזכות הדו"חות הכספיים לשנת 2010, ניתן ללמוד משהו על היכולות והפוטנציאל של החברה. הכנסותיה של ביו ויו צמחו ב-11% ב-2010, קצב שאפיין אותה בשנים האחרונות. שיעור הרווח הגולמי שלה הוא 61% מהמכירות, בדיוק כמו בשנה שעברה.

השינוי הגדול ביותר הוא ברווח התפעולי של החברה, שעמד על 3.8 מיליון שקל, גבוה פי שניים מאשר ב-2009. לחברה 8.4 מיליון שקל בקופה ותזרים המזומנים שלה הוא 3.9 מיליון שקל מפעילות שוטפת. שווי השוק של החברה הוא 31.6 מיליון שקל, לאחר שהמניה כלל לא הגיבה היום לדו"חות.

נראה כי המשקיעים של הסקטור הזה מחפשים פחות את התוצאות המיידיות, ויותר את העתיד - וזה מה ששוויבל מנסה להציע להם היום.

מחכים לראות הצלחה בביה"ח

"לביו-ויו שלוש פעילויות", הוא אומר. "המוצר שלנו, זה שמניב את המכירות, הוא פיענוח בדיקות דם על-ידי מכשיר אוטומטי, במקום הפענוח הידני שנעשה על-ידי עובדי מעבדה", הוא אומר. "הוא משווק על-ידינו באופן ישיר ומותקן ב-150-160 מעבדות. נוסף על מכירות המכשיר, השירות שאנחנו מספקים לו מניב לנו מיליון דולר בשנה.

"בכל פעם שמושקות בדיקות חדשות שניתן לפענח במכשיר שלנו, נמכרים מכשירים נוספים. כרגע אנחנו ממתינים לאישור בדיקות של אבוט ופייזר, שהמכשיר שלנו כבר הותאם אליהן.

אם שוק הסמנים הביולוגיים יפרח, שוק של בדיקות דם ספציפיות למחלות שונות, מכשירי האוטומציה לבדם יוכלו להימכר למכור בעשרות מיליוני דולרים".

מלבד המכשיר לפיענוח בדיקות דם, ביו-ויו פועלת בעוד שני תחומים - איתור תאי סרטן במחזור הדם, והחלום הגדול שלה - אבחון סרטן ריאות.

המוצר הראשון מסתמך על השלבים המתקדמים של סרטן, שבהם התאים נפרדים מן הגידול ומתחילים לנוע בדם. איתורם יכול לשמש גם כלי לאבחון ומעקב אחרי המחלה.

"אמנם האבחון של הסרטן בשלב הזה כבר נעשה על בסיס הגידול העיקרי, אבל הבדיקה הזו מאפשרת מעקב אחר התקדמות המחלה ויעילות הטיפול באמצעות בדיקת דם פשוטה, וזה חשוב", אומר שוויבל.

ביו-ויו מפתחת את הבדיקה יחד עם בית החולים הכללי של מסצ'וסטס בארה"ב (MGH). אם וכאשר הבדיקה תגיע לשוק, ניתן יהיה לבצעה רק תוך שימוש במכשיר של ביו-ויו.

"לא בונה על רכישה"

MGH כבר קנתה שלושה מכשירים ככלי עזר בפיתוח הבדיקה ובניסוי שלה. עכשיו עלינו לראות אם זה יצליח גם בבתי חולים אחרים. שלושה בתי חולים נוספים קנו את המכשיר במחיר מלא של 160 אלף דולר. ההזמנה הזו כבר כמעט מכסה את ההשקעה שלנו בפרויקט", הוא אומר ומוסיף כי גם תחום זה יכול להניב לחברה הכנסות של כמה עשרות מיליוני דולרים נוספים.

כלומר, שתי הפעילויות הללו - פענוח בדיקות דם ואיתור תאי סרטן במחזור הדם - הן בעלות פוטנציאל של 150-200 מיליון דולר לכל היותר, אם כל התסריטים האופטימיים יתגשמו.

"ברור לנו שהכנסות של כמה עשרות מיליוני דולרים לא מצדיקות את הקיום שלנו כחברה ציבורית, ולכן יש לנו גם את החלום שאנחנו מקווים להגשים: תחום הפעילות השלישי - סמן לגילוי מוקדם של סרטן ריאות, שאותו רכשנו ממכון הסרטן האמריקני MDAndersen".

עד היום נבחנה הבדיקה על 160 נבדקים. "כל החולים אכן אותרו ככאלה", אומר שוויבל. בקבוצת הסיכון הגבוה, 98% מהחולים אובחנו ו-85% מהבריאים אובחנו כבריאים.

"אלה תוצאות טובות, אבל כמובן שצריך יותר מ-160 מקרים", הוא אומר. ועל כן, השלב הבא הוא ניסוי קליני מול ה-FDA, שיימשך לפי תכנוני החברה שנתיים נוספות בעלות של 2 מיליון דולר. "נצטרך להפסיד קצת בהמשך, אלא אם ההכנסות שלנו ייצמחו בצורה מרשימה".

לדברי שוויבל, כאשר מתגלה כיום בבדיקת הדמיה גידול קטן בריאות, הרופאים מעדיפים שלא לבצע בדיקת ביופסיה פולשנית, אלא להמתין ולראות את התפתחותו. הבדיקה של ביו וויו תוכל לתת אינדיקציה נוספת לנחיצות של ביופסיה במצב כזה.

אחד היתרונות של פיתוח מוצר כזה הוא העצמאות. בכל יתר מוצריה, החברה תלויה באחרים. "אם הם מתחילים לפתח מוצר מתחרה לבד או עם מישהו אחר, אנחנו תקועים", מודה שוויבל, "במקרה של המוצר לסרטן הריאות, אנחנו עומדים בפני עצמנו".

* ומה לגבי האפשרות שתירכשו?

חברה בעלת בדיקה דומה בשם Clarient נרכשה על-ידי GE ב-580 מיליון דולר. אבל אני לא בונה על זה יותר מידי".

שוויבל מודע לכך שיידרש חינוך שוק כדי להטמיע את הבדיקה. "טמונה כאן סכנה - יש חברות רבות שכשלו בניסיון שלהן להפוך בדיקה טובה למשהו מסחרי. למזלנו, אנחנו כבר מעורים בשוק, ומתחילים לעבוד על זה כבר מעכשיו".

* תפתחו מוצרים נוספים מעבר לשלושת הכיוונים הנוכחיים?

"מציעים לנו רעיונות שונים, אבל לא נוכל לפתח עוד הרבה מוצרים בלי לבצע גיוס נוסף, ולא היינו רוצים כרגע לדלל את המשקיעים שלנו. הם מופסדים על מחיר ההנפקה המקורי שלנו ב-2006".

* מה האיומים הגדולים עליכם?

"קיים אצלנו חשש שמישהו ייצא לשוק עם בדיקה לסרטן ריאות שהיא פשוטה ומדויקת עוד יותר, אבל גם זה לא משהו שיפיל את החברה. מזל שלא שמנו את כל הביצים בסל אחד".