עוד מכה? עתודות הפחם בחברת החשמל - מתחת לקו האדום

בדיקת "גלובס": בשבועות האחרונים נוצר מחסור בפחם - המלאים מספיקים לשבועיים בלבד ■ תקנות משק לשעת חירום מחייבות להחזיק מלאי ל-5 שבועות של ייצור חשמל

לא רק משבר גז, עכשיו גם משבר פחם: עתודות הפחם של חברת החשמל נמצאות הרחק מתחת לקו האדום. מבדיקת "גלובס" עולה שבשבועות האחרונים נוצר מחסור בפחם וכי המלאים מספיקים לשבועיים בלבד. תקנות משק לשעת חירום מחייבות להחזיק מלאי ל-5 שבועות של ייצור חשמל.

ישראל תלויה לחלוטין בפחם לייצור חשמל. בעקבות הפסקת הזרמת הגז ממצרים הורתה רשות החשמל לחברת החשמל להגביר את קצב ייצור החשמל מפחם. תחנות הכוח של חברת החשמל בחדרה ובאשקלון מספקות כיום כ-80% מתצרוכת החשמל, ואולם מבדיקה שערך "גלובס" בתחילת השבוע עולה כי מלאי הפחם נמוכים במידה ניכרת מדרישות המינימום בתקנות לשעת חירום.

בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה נותר מלאי פחם המספיק לשבועיים בלבד. בתחנת הכוח רוטנברג באשקלון המלאי מספיק ל-18 יום. רכישת הפחם לישראל מתבצעת ע"י החברה הלאומית לפחם, חברה שהוקמה בשנות ה-80. החברה נמכרה לחברת החשמל לפני כמה שנים ומנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, משמש יו"ר שלה. יצוין כי בשעתו נמתחה ביקורת על מכירת החברה לחברת החשמל ובין היתר נטען כי יש צורך בגורם חיצוני שיפקח על ניהול מלאי הפחם של החברה.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "כמה אירועים חריגים שאירעו בו זמנית ברחבי העולם יצרו מחסור בפחם ועיכוב בטעינתו. האירועים כללו שיטפונות באוסטרליה וקולומביה, חורף קשה ברוסיה ובעיות שינוע רכבתי בדרום אפריקה. אירועים אלה גרמו לעיכוב בהגעת האוניות לארץ, וזאת לצד עיכובי פריקה בשל מזג אוויר סוער המתרחשים בכל חורף בישראל. חברת הפחם שוקדת על אישוש המלאי וכיום יש 700 אלף טון פחם באוניות העוגנות בישראל, הצפויות לסיים את פריקת המטענים בתקופה הקרובה. כמו כן, צפוי רצף מופע אוניות, כך שצפוי אישוש מלאי לחמישה שבועות צריכה, עד אמצע אפריל 2011".