לעשות כסף מהנפט העולה

מחירי הנפט רק עולים ועולים. לא הגיע הזמן שנראה רווחים מהזהב השחור?

הכאוס בעולם הערבי בשבועות האחרונים העלה את מחיר הנפט שחצה את רף 100 הדולרים לחבית, ואפשר רק להניח שהמשבר הרדיואקטיבי שאליו נקלעה יפן השבוע לא עשה טוב לשוק האנרגיות החלופיות. האם גם הפעם מחיר הנפט יצא מנקודת האיזון הכלכלית שלו? בואו נראה.

הטענה הרווחת בפי רבים היא שהשילוב של הידלדלות מאגרי הנפט בעולם יחד עם העלייה הגוברת בצריכתו, תוביל בעתיד הלא רחוק מדי למחסור חמור במשאב הזה ולכן לעלייה דרמטית במחירו. אילו השיא בתפוקת הנפט היה קרוב, הייתה הצדקה לעליית המחיר המשמעותית. אולם באמצע 2008 חקרתי את העניין קצת יותר לעומק והשתכנעתי כי זה לא כל-כך קרוב. אין ספק שכמות הנפט בכדור הארץ מוגבלת, אולם ההתפתחות הטכנולוגית מאפשרת היום לחפור עמוק יותר באדמה או בים ולאתר מאגרי נפט הנמצאים בעומקים גדולים יותר מבעבר.

מעבר לכך, פתרונות לייצור דלק חלופי המתאימים למקומות מסוימים בעולם אינם ישימים במקומות אחרים בעיקר בגלל מחסור במשאבים הנדרשים לכך. לכן, אינני רואה את הנפט מאבד את הבכורה. אם זה כך, ברור מדוע מחירי הנפט צפויים להמשיך את מגמת העלייה ארוכת הטווח שלהם. לאחסן חביות נפט בחצר יהיה דבר קצת בעייתי עבור רובינו, אולם יש גם דרכים טובות יותר לעשות מזה כסף.

בטוח חשבתם על תעודות סל העוקבות אחר מחיר הנפט. ובכן, תעודות סל הן כלי פופולרי ונוח להשקעה, אך לצערנו הן לא יעשו את העבודה באופן יעיל במקרה הזה. הסיבה קשורה בעיקר למנגנון שבו עוקבות תעודות הסל אחר מחיר הנפט. הן עושות את זה באמצעות רכישת חוזים עתידיים על המחיר לטווחי זמן שונים.

הבעיה היא שהחוזים לטווח הארוך יקרים יותר מאלה של הטווח הקצר. כתוצאה מכך, כשהתעודה מוכרת חוזים שמתקרבים לפקיעה ורוכשת במקומם חוזים לטווח רחוק יותר, היא משלמת יותר ולכן משיגה ביצועי חסר בהשוואה לעליית מחיר הסחורה עצמו. לראיה, מחיר הנפט זינק ב-12 החודשים האחרונים כמעט ב-25% בעוד תעודת הסל הנפוצה ביותר למעקב אחר הנפט, USO, עלתה ב-2% בלבד.

בהנחה שאתם לא מעוניינים לרכוש חוזים עתידיים על מחיר הנפט בעצמכם, הפתרון לעניין הוא להשקיע בחברות מתחום הנפט. אם אתם בעניין של תעודות סל, יש כמה כאלה, למשל OIH או XLE , העוקבות אחר חברות אנרגיה שמחפשות נפט וגז, מפיקות אותם ונותנות שירותי קידוח. שתי התעודות האלה עלו ב-23% ו-28% בהתאמה בשנה האחרונה, בדומה לעליית מחיר הנפט, ואפילו יותר ממנה.

אפשרות נוספת, שאני באופן אישי תמיד מעדיף, היא לקנות מניות של חברות אנרגיה ספציפיות. היום יש מגוון של מניות מעניינות להשקעה, החל מענקית הנפט והגז אקסון מובייל שנראית מעניינת וכלה בחברות קטנטנות הרבה יותר כמו ולקו אנרג'י (סימול: EGY) (שאני מחזיק כבר כשנה וחצי) הנשענת על מאזן חזק במיוחד ובעלת אפשרויות צמיחה משמעותיות.

גילוי נאות: הכותב מחזיק במניית EGY בלבד ומנהל בלוג השקעות בכתובת http://bursa4u.com