האסון הגרעיני ביפן מסרב לגווע: "זהו סיוט איטי"

אתמול פינו הרשויות 750 עובדים והותירו במתקן רק 50 עובדים, שפונו הבוקר למשך כמעט שעה מומחי גרעין העריכו שהשיטות שבהן מנסים להתגבר על הקרינה הן מאמץ נואש

עובדי הכורים הגרעיניים בפוקושימה שנותרו מאחור לטיפול במצב החירום פונו מהם לזמן קצר היום (ד') לאחר שרמות הקרינה באזור עלו - בהתפתחות שמאותתת שהמשבר יוצא מכלל שליטה.

כמה שעות לפני כן פרצה דליקה במתקן שנפגע קשות ברעידת האדמה מיום שישי, שפלט רמות נמוכות של זיהום רדיואקטיבי לאוויר שנדד לכיוון טוקיו בשתי היממות האחרונות, במה שעורר בהלה מאופקת בטוקיו וחששות כבדים בשאר העולם.

העובדים ניסו לסלול כביש כדי לאפשר לכבאיות להגיע אל כור מספר 4 שבו פרצה הדליקה. בצילומי הטלוויזיה לא נראו להבות בבניין שבו שוכן הכור, אך נראה ענן עשן או קיטור. מסוק התכונן לשפוך מים על כור מספר 3, שגגו נפגע בהתפוצצות שהייתה אתמול, כדי לחזור ולצנן את מוטות הדלק הגרעיני, דיווח ערוץ NHK הממלכתי.

מומחי גרעין העריכו שהשיטות שבהן מנסים להתגבר על הקרינה בתשלובת הכורים דאיצ'י בפוקושימה, במרחק 240 ק"מ צפונית לטוקיו, הן מאמץ נואש של הרגע האחרון להשתלט על מה שעלול להפוך לאחד האסונות התעשייתיים הקשים ביותר בהיסטוריה העולמית.

"זהו סיוט איטי", אמר ד"ר תומאס נף, עמית מחקר במכון למחקרים בינלאומיים של MIT במסצ'וסטס.

אומדני נזקי רעידת האדמה והצונאמי, כולל הפסדי ייצור כתוצאה מהפסקות החשמל, נזקים לתשתיות ולמבנים ופגיעה בפעילות הצרכנית, נעים בין 10 ל-16 טריליון ין (125-200 מיליארד דולר), כלומר עד פי 1.5 מהנזק הכלכלי שחוללה רעידת האדמה החזקה הקודמת, בעיר קובה ב-1995.

הנזק לבסיס היצרני ולתשתיות של יפן פגע גם בשרשרת האספקה העולמית, בייחוד בתעשיות הטכנולוגיה והרכב.

גל קור ושלג

בתוך כך בוטלו טיסות בינלאומיות רבות לטוקיו מחשש מפני קרינה רדיואקטיבית, והיום קראה צרפת לאזרחיה בעיר לעזוב את טוקיו או לעבור לדרום המדינה.

מצוקתם של מאות האלפים שנותרו חסרי קורת גג בעקבות הצונאמי הוחרפה הלילה, כאשר גל קור הביא שלג לחלק מהאזורים הפגועים.

מניין ההרוגים הרשמי עומד על כ-4,000 בני אדם, אך עוד יותר מ-7,000 רשומים כנעדרים והמניין צפוי לעלות על 10,000.

בתשלובת בפוקושימה, הרשויות מנסות זה כמה ימים בצורה נואשת למנוע את התנדפות המים שמיועדים לצנן את ליבות הכורים, כדי למנוע התכה מסוכנת שלהן. מקור הדאגה כעת הוא הנזק שנגרם למבנה שמאכלס את כור מספר 4, שבו הונחו מוטות דלק משומשים בבריכות מים, וכן חלק מכור מספר 2 שבו מאוחסנים במצב של קירור מתכות אלקליות ויוד.

פקידים יפנים מסרו שהם משוחחים עם אנשי הצבא האמריקני לגבי סיוע אפשרי במתקן בפוקושימה.

קודם לכן התעורר חשש שצוות השלד שמטפל במשבר במתקן עלול להיות מצומצם מדי או תשוש אחרי עבודה מאומצת של ימים מאז פגיעת רעידת האדמה. אתמול פינו הרשויות 750 עובדים והותירו במתקן רק 50 עובדים שנחשבים כעת לגיבורים בדעת הקהל היפנית.

כל 50 העובדים שנותרו פונו הבוקר למשך כמעט שעה מפני שרמת הקרינה הייתה גבוהה מדי. מאוחר יותר הותר להם לחזור.

ארני גונדרסן, שעבד במשך 39 שנים בתעשיית הגרעין והשתתף בצוותי תכנון של כורים שדומים לכורים בפוקושימה, אמר ש-50 עובדים לא יכולים לטפל בו זמנית בשישה כורים גרעיניים. "הפינוי של 750 עובדים הוא סימן לכך שהם מרימים ידיים", לדבריו.

ביקורת בעולם

יוקיה אמאנו, המנהל היפני של סוכנות האנרגיה האטומית הבינלאומית, אמר היום שהוא היה רוצה לקבל מידע מפורט יותר ובזמן אמת על המצב בפוקושימה, בסימן ראשון לתסכול הבינלאומי מן הקצב שבו מעדכנות הרשויות ביפן את שאר העולם. "אין לנו כל פרטי מידע ולכן מה שאנחנו יכלים לעשות הוא מוגבל", אמר אמאנו במסיבת עיתונאים בווינה. "אני מנסה שוב לשפר את התקשורת עם הרשויות ביפן".