תיקון אירופי: אחרי 6 ימי ירידות - המדדים עלו עד 2.4%

מגזר הביטוח בלט לחיוב באירופה ■ קרנות הגידור אספו סחורה ■ בורסת טוקיו איבדה 1.4% לאחר שצנחה 5% במהלך המסחר ■ בהונג קונג נסוג מדד ההאנג סנג ב-1.6%

אירופה הצליחה להתאושש היום (ה') משפל של שלושה חודשים לאחר 6 ימי ירידות רצופים והמדדים המובילים סגרו בעליות חדות של עד 2.4%. את העליות באירופה הובילה ההתאוששות במגזר הביטוח ובמניות יצרניות הרכב ומניות הכרייה. המשבר ביפן חזר להעיב היום על הבורסה היפנית שרשמה ירידה של 1.4% בסיום המסחר.

עיקר העליות היום נבעו מפעילותן של קרנות הגידור, אשר הימרו על תיקון ואספו מניות שנחבטו בשבוע האחרון. זאת, לאחר שכלכלני UBS טענו כי "הקשר הישיר בין מניות ביפן ובאירופה - מוגבל באופן יחסי" וציינו "היו מכירות יתר בלתי מוצדקות בשל הארועים ביפן".

אירופה התרכזה היום מעבר לקורה ביפן ובלוב בעיקר בענייניה הפנימיים. מחירי האג"ח הספרדיות ירדו היום ודחפו את התשואות מעלה לרמה של 5.2%. ספרד מתכננת לגייס במסגרת מכרז 4.5 מיליארד אירו (6.3 מיליארד דולר).

עוד סקטור שבלט היום בריבאונד היה מגזר מניות הביטוח אשר קיבל מכה קשה בשבוע החולף בשל האסון ביפן ועלה היום בשיעור של 2.8% כאשר בין המניות בלטה AXA עם זינוק של 4.3% ומיוניך רה שזינקה ב-4.1%. זאת, לאחר שבכיר ברשויות האיחוד האירופי אמר כי החברות האירופיות אמורות לספוג את החום שנוצר כתוצאה מרעידת האדמה ביפן. ולאחר שהאנליסטים של ג'פריס העלו את המלצתם למגזר הביטוח ל"קנייה" לעומת "החזק" וציינו כי הפסדי הסקטור באירופה כתוצאה מהמשבר ביפן יהיו צנועים יחסית.

ירידות חדות באסיה

הבורסה של טוקיו סגרה יום תנודתי ביותר בירידות. מדד הניקיי סגר את היום (ה') בירידה של 1.4% לאחר שקודם לכן, במסחר בבוקר, צנח ביותר מ-5%. לקראת הסיום נרשמה ירידה של 0.6% במדד אולם היא התחזקה בדקות האחרונות. גם היום מתרכזים המשקיעים בכל העולם בדיווחים בנוגע לקרינה הרדיואקטיבית הנפלטת מהכורים הגרעינים בפוקושימה וההשפעות האפשריות שלה על הכלכלה היפנית והעולמית. החוזים על מדדי ניו-יורק מאותתים על צפי לעליות של כ-0.5% בפתיחת המסחר היום.

בוול סטריט סגרו אמש המדדים יום תנודתי בירידות חדות, על רקע חששות כבדים מאסון קטסטרופלי ביפן. יום המסחר בניו-יורק נפתח בירידות שערים קלות, במקביל למגמה מעורבת באירופה אולם לאחר מכן המדדים איבדו גובה לאחר ששר האנרגיה של האיחוד האירופי אמר כי "המצב ביפן יצא משליטה". בנוסף, המסחר הושפע מנתוני מאקרו מאכזבים שפורסמו כשעה לפני הפתיחה. באסיה הסתיים אתמול המסחר בעליות, כשמדד הניקיי מתקן את הצניחות האחרונות עם עלייה של 5.7%.

בינתיים, המשבר בכור הגרעיני ביפן יוצא משליטה. על פי הדיווחים בתקשורת היפנית, כמה עובדים ואנשי סיוע פשוט ברחו מהכור מפני שרמת הקרינה הולכת ועולה, והמאמצים לצנן את הכור בעזרת מסוקים פסקו מחשש לחשיפה מוגזמת. לאחר מכן חודשה פעילות המסוקים.

גינתר אוטינגר, שר האנרגיה של האיחוד, הזהיר כי בפוקושימה אבדה השליטה על הכור והדליפה לא ניתנת לתיקון. לדבריו, הוא צופה "אסון גדול וסכנה ממשית לחיי אדם בתוך שעות". הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית קיבלה פנייה מגורמים בממשל היפני שהביעו דאגה מהמצב ומהידרדרות אפשרית: "הרשויות ביפן הביעו חשש ממצב הדלק המועשר בו השתמשו במתקנים 3, 4 באתר פוקושימה דאיצ'י".

חברת החשמל והאנרגיה הממשלתית ביפן דיווחה אתמול כי ייתכן וחלה היבקעות בכור מספר 2 בפוקושימה וכי תיתכן דליפה של חומר רדיואקטיבי ממנו - מה שמחריף את מימדי האסון שהולכים ומתרחבים ומחזירים את האפשרות הגרעינית לכותרות. מוקדם יותר החליטה יפן לעצור את הניסיונות לצנן את הכורים הגרעיניים בפוקושימה, מחשש שתתרחש התכה בליבות הכור.

מניות סוני וטושיבה בלטו בירידות שערים חדות, בין השאר על רקע ההתחזקות הדרמטית של הין היפני אתמול והיום, שנסחר כעת ברמה של 79.2 ין לדולר.