אובמה: " לא צופה הגעת קרינה ברמה גבוהה לארה"ב"

(עדכון) - ה-IMF: "יפן לא ביקשה סיוע פיננסי" ■ בכיר במשרד ההגנה השבדי: "חלקיקים רדיואקטיביים יגיעו מיפן לאירופה וארה"ב תוך ימים" ■ שמועות על גשם חומצי ביבשת

המשבר בכור הגרעיני ביפן יוצא משליטה: במהלך היום חודשו המאמצים לצנן את הכורים מהאוויר ומהיבשה באמצעות מסוקים ותותחי המים, אך מאמצים אלה בינתיים לא נושאים כל פרי - ובמדינה גובר החשש מקטסטרופה גרעינית בטווח זמנים קצר.

לראשונה מאז פרוץ המשבר הגרעיני ביפן, מודה היום דובר מטעם תחנת הכוח בפוקושימה כי "המצב חמור", זאת למרות ניסיונות ההרגעה הבלתי פוסקים מטעם הממשל. "מתרחשת עכשיו תקרית חמורה", אמר הדובר במסיבת עיתונאים שהתרחשה הערב. "קיררנו והשתמשנו במי ים, לפי תכנית החירום, אך זהו מצב חמור ביותר".

מוקדם יותר הודיעה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי המצב בכורים היפניים חמור, אך יציב. גראהם אנדרו, בכיר בסוכנות, אמר במסיבת עיתונאים הערב כי כור מספר 4 בפוקושימה הוא "דאגה בטיחותית רצינית".

העם היפני, הידוע בהיותו ממושמע ומאופק, מגלה חוסר אמון כללי במשטר; בערים הרחוקות מפוקושימה נערכו הפגנות ברחובות כנגד הממשל ודרך טיפולו במשבר ואילו באזורים אחר במדינה נרשמת בעיקר מחאה אלקטרונית כנגד הממשלה ואוזלת ידה בכל הנוגע להענקת סיוע הומאניטרי וצינון הכורים בצפון.

עם זאת, קרן המטבע הבינלאומית דיווחה הערב כי עד כה "יפן לא ביקשה כל סיוע פיננסי מה-IMF וכי לטוקיו ישנם המשאבים להם היא זקוקה על מנת לטפל במשבר הנוכחי".

החלקיקים הרדיואקטיביים בדרך לקליפורניה?

נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר הערב כי הוא אינו צופה הגעתה של קרינה רדיואקטיבית ברמה גבוהה לחופיה המערביים של המדינה. בנאום קצר שנשא בבית הלבן, אמר הנשיא האמריקני בצל הבהלה במערב לקראת הגעת "ענן הקרינה" מיפן: "איננו מצפים לקרינה ברמה גבוהה בהוואי, אלסקה או באזורים אחרים תחת שליטה אמריקנית".

בנוסף, התייחס הנשיא האמריקני להשלכות האסון ביפן - על ארצות הברית. "מתקני הגעין האמריקניים בטוחים", הבטיח אובמה. "כשאנו עדים למשבר שכזה ביפן, יש לנו אחריות ללמוד מהאירוע הזה. האזרחים האמריקניים ביפן חייבים להישמע להנחיות הרשויות והנציגויות האמריקניות במקום".

"הקרינה מהכשל במתקני הגרעין ביפן לא מהווה סכנה לארה"ב" אמר הערב יו"ר ועדת הפיקוח על האטום, גרגורי ג'אקזו. דבריו אלו סתרו דיווח מוקדם יותר כי "חלקיקים רדיואקטיביים עושים דרכם מיפן לכיוון ארה"ב ומשם לאירופה בתוך ימים, כנראה ברמה לא מסוכנת לבני אדם" - כך הזהיר היום בכיר במשרד ההגנה השבדי, המתבסס על נתונים שנאספו ממדענים.

לדבריו של לארס-אריק דה גיר, רמת החלקיקים הרדיואקטיביים תהיה "לא רגילה", כלשונו, אך לא ברמה מסוכנת. עוד הוא אומר כי בסופו של דבר החלקיקים יכסו את כל חצי הכדור הצפוני.

במקביל, בתקשורת הזרה מדווח על גל שמועות באמצעות הודעות SMS אודות "עננים גרעיניים" הממטירים גשם חומצי ביבשת אסיה. עם זאת, חזאי מזג אוויר במדינות אסיה התאחדו בשעות האחרונות להדוף את גל השמועות, המתפשט כאש בשדה קוצים בשיאה של הפאניקה.

בסין התפתחה "בהלת מלח" - צרכנים סינים נאבקים על שקיות מלח במכולות, מתוך אמונה שהדבר יכול לסייע להם להתגונן מנזקי הקרינה הרדיואקטיבית. תושבי סין מאמינים כבר שנים רבות שהמלח מאט את השפעות הקרינה. בהונג קונג אזלו כבר אתמול בבוקר כל מלאי המלח השולחני מהמדפים. ממשלת סין הורתה לחברות המייצרות מלח להגביר את תפוקתן על מנת להתמודד עם הביקושים. כמו כן, 2 חברות המלח הגדולות רשמו היום במסגרת המסחר בבורסה עליות שערים חדות של עד 10%.

סינים מסתערים לקנות מלח - / צילום: רויטרס
 סינים מסתערים לקנות מלח - / צילום: רויטרס

על רקע חרדת הגרעין ביפן, מעדכן משרד החוץ בירושלים את אזהרת המסע לישראל ביפן והוא קורא לדחות כל נסיעה לשם, עד שיתבהר המצב. למי שכבר נמצא באזור טוקיו מומלץ לצאת לכיוון דרום ואף לשקול יציאה לחלוטין מיפן. בירושלים מציינים כי לפי שעה לא נסגרה שגרירות ישראל בטוקיו וצוות השגרירות ממשיך לתת מענה לפונים אליו.

מניין ההרוגים ממשיך לעלות והמספר הרשמי עומד על 5,429 בני אדם. 9,594 בני אדם מוגדרים נעדרים ו-2,404 פצועים. אלו הם המספרים הרשמיים וההערכות הן כי כמות ההרוגים תעלה עוד. היום דווח על רעידת אדמה נוספת ביפן, ובסך הכל מאז הרעידה הגדולה ביום שישי האחרון נרשמו עוד כ-450 רעידות משנה.

טוקיו תוחשך?

בבירת יפן, טוקיו חוששים כי עם רדת ערב תתרחש הפסקת חשמל כללית בשל הביקושים לחשמל לעומת הפגיעה ביכולת הייצור בשל הפגיעה בכורים. שר בכיר בממשלת יפן ציין היום כי הביקושים לחשמל הבוקר הביאו את חברת החשמל המקומית לקצה גבול יכולת הייצור וכי בערב גובר הביקוש לחשמל.

בתוך כך, על פי הדיווחים בתקשורת היפנית, כמה עובדים ואנשי סיוע פשוט ברחו מאחד הכורים הבוערים מפני שרמת הקרינה הולכת ועולה, והמאמצים לצנן את הכור בעזרת מסוקים הפסיקו את פעילותם מחשש לחשיפה מוגזמת.

עד כה נהרגו 5 עובדים בכורים שהתפוצצו, 22 נפצעו ושניים נוספים מוגדרים נעדרים. באיחוד האירופי לא מקלים ראש באסון המתחולל ביפן: נציב האיחוד לענייני אנרגיה גינתר אוטינגר, מזהיר כי בפוקושימה אבדה השליטה על הכור והדליפה לא ניתנת לתיקון. לדבריו, הוא צופה "אסון גדול וסכנה ממשית לחיי אדם בתוך שעות". עוד אמר: "הכל בידי האל".

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית קיבלה פנייה מגורמים בממשל היפני שהביעו דאגה מהמצב ומהידרדרות אפשרית: "הרשויות ביפן הביעו חשש ממצב הדלק המועשר בו השתמשו במתקנים 3 ו-4 באתר פוקושימה דאיצ'י".

ואם לא היה די ברעידת האדמה, הצונאמי והאסון הגרעיני - שלג כבד החל לכסות הלילה את צפון-מזרח יפן - האזור שנפגע מאסון הטבע הנורא. הטמפרטורות צנחו אל מתחת לאפס מעלות צלזיוס, מה שמקשה על עבודות החילוץ וכן על חייהם של הניצולים שנותרו בחיים.

שרת הסביבה הצרפתית מודאגת גם היא ואומרת: "הגרוע מכל בלתי נמנע". גם ארצות הברית ממשיכה לנקוט באמצעים והערב היא קוראת לאזרחים אמריקנים השוהים ביפן ברדיוס של 80 קילומטרים מהכור בפוקושימה להישאר בבתיהם ולא לצאת החוצה מחשש לקרינה. האמריקנים לא מאמינים ליפנים ובכוונתם לשלוח מטוס ללא טייס שיחוג מעל הכורים כדי לקבל מידע אמיתי על המתרחש שם.

ביפן - ביקורת נגד הממשל על מחסור במידע והנחיות

שר ההגנה היפני ניסה, כמו הקיסר, להרגיע את המצב אבל הסביר שאנשי הביטחון צריכים לפנות חלק מההריסות באתר הגרעין, שניזוק בפיצוץ ב-14 במארס, עוד לפני שירכזו את מירב מאמצי הקירור.

עכשיו, על פי הדיווחים, רמת הקרינה סביב הכור היא עשירית מהרמה המסוכנת לאדם אבל התושבים בכל רחבי יפן לא לוקחים סיכונים. רבים נשארים סגורים בבתים ומשרדים בערים הגדולות ובהן טוקיו - לא נפתחו.

התקשורת היפנית מדווחת על ביקורת הולכת וגוברת נגד הממשל ונגד משרדי האנרגיה במדינה שלא מצליחים לספק אינפורמציה והנחיות ברורות לתושבים. עבור יפנים רבים סוגיית הגרעין היא סוגיה רגישה מאוד אחרי הפצצת הירושימה ונגאסקי בפצצות גרעין ב-1945.