סמנכ"ל ויסוצקי: "המנכ"ל וינשטיין אמר לי שאפי רוזנהויז משתולל"

בעדותו חיזק נתי בר עדויות של בכירים נוספים בענף המזון, לפיהם מנכ"ל שופרסל, אפי רוזנהויז, הוריד ממדפי הרשת מוצרים של חברות שמוצריהן הופיעו במבצע של רבוע כחול בדצמבר 2008

סמנכ"ל ויסוצקי, נתי בר, העיד היום (ה') בבית המשפט המחוזי בירושלים כי מנכ"ל החברה, רוני וינשטיין, סיפר לו כי מנכ"ל שופרסל, אפי רוזנהויז, דרש ממנו לפעול לעצירת המבצע של רבוע כחול לקראת חנוכה בדצמבר 2008, במסגרתו הציעה הרשת מוצרים של חברות מזון במחיר של שקלים בודדים בלבד.

לדבריו, הוא היה נוכחו בחדרו של וינשטיין כשזה דיבר בטלפון עם רוזנהויז ב-21 בדצמבר 2008. "בשיחה רוני אמר משפטים כמו 'אתה יודע שאסור לי', 'אני לא יכול', 'זה מנוגד לחוק'... שמעתי את רוני אומר ש'כמונופול אסור לי'", העיד בר.

לדבריו, בסיום השיחה אמר לו וינשטיין כי "אפי מאוד כועס, משתולל, ושהוא ביקש ממנו להפסיק אספקת מוצר לרבוע כחול".

וינשטיין עצמו העיד בשבוע שעבר כי בעקבות המבצע ברבוע כחול בחרה שופרסל בצורה חד-צדדית וחריגה להוריד מהמדפים את מוצרי אייס טי של ויסוצקי, מה שהוביל להפסקת ייצור המוצר במארס 2009. וינשטיין טען כי הליך הוצאת אייס טי היה חריג, וכי לאנשיו נמסר כי התבצע אחרי "הוראה מגבוה".

גם בר חזר על הדברים בעדותו היום. לדבריו, מנהל הסחר של ויסוצקי, אריה בן-חמו, עידכן אותו באותו יום על שתי שיחות שקיבל משופרסל, לפיהן מורידים את מוצר אייס טי מהמדפים, כשבשיחה האחרונה הובהר לו כי אין מה לנהל משא-ומתן על כך. "הבנו שזה הגיע מלמעלה", ציין.

לדברי בר, הוא העריך כי הורדת מוצרי אייס טי נעשתה על רקע המבצע של רבוע כחול. "אנחנו כל-כך הרבה זמן בענף, וסמיכות המקרים, הכעס של אפי ששמעתי בטלפון עם רוני, סיבוב שעשיתי למחרת בשופרסל, ששמעתי שיש עוד ספקים שהורידו להם, ושיחה שלי עם אלי יצקין, שהיה מנהל בשטראוס, שאמר שהוציאו להם מוצרים של יד מרדכי - לכן הנחתי שזה בגלל המבצע".

הורדה מהמדפים

כתב האישום, שהוגש בראשית 2010 נגד שופרסל, המנכ"ל אפי רוזנהויז וסמנכ"ל הסחר בחברה, אלי גידור, מייחס לנאשמים עבירות של הפרת תנאי מיזוג וניסיון לבצע הסדר כובל.

לפי כתב האישום, בדצמבר 2008 יצאו רבוע כחול ושופרסל במבצע על מוצרים זהים, שנמכרו במחירים נמוכים יותר בסניפי רבוע כחול מאשר בשופרסל. רוזנהויז וגידור פנו לספקים הגדולים - אסם, קוקה-קולה, ויסוצקי ושטראוס - ודרשו מהם להפסיק את המבצע ברבוע כחול.

לאחר שהספקים לא נענו לדרישה, הורידה שופרסל מהמדפים מוצרים של אותם ספקים שנמכרו במבצע בשתי הרשתות. לטענת הרשות, יש בפעולות אלה גם הפרה של תנאי המיזוג של שופרסל וקלאבמרקט מ-2005.

בעדויות בפני חוקרי רשות ההגבלים העסקיים, שפורסמו באחרונה, סיפרו נשיא החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה), רוני קוברובסקי; ומנכ"ל החברה לשעבר, איציק תמיר; מנכ"ל אסם, גזי קפלן; ומנכ"ל שטראוס ישראל, גדי לסין; כיצד הביע באוזניהם רוזנהויז בשיחות טלפון כעס רב בעקבות המבצע של רבוע כחול.

לדבריהם, רוזנהויז רמז - ובחלק מהמקרים אמר במפורש - כי הוא מצפה מהחברות לפעול לעצירת המבצע, ואף "העניש" אותן בכך שהוריד את מוצריהן מהמדפים.

התביעה: לא הדלפנו עדויות

מוקדם יותר היום דחה בית המשפט בקשה לדחות את המשך שמיעת המשפט, עד שהיועץ המשפטי לממשלה יסיים את בדיקתו בנוגע להדלפות עדויות הנאשמים והעדים לכלי תקשורת שונים.

בפתח הדיון הודיע עו"ד צבי אגמון כי עו"ד נתי שמחוני והוא - המייצגים את שופרסל ואת הנאשמים - הגישו ליועמ"ש בקשה לחקור את ההדלפות, וביקש כי בית המשפט ידחה את המשך הדיונים עד להשלמת חקירת העניין ואף ינחה את רשויות התביעה לזרז את החקירה.

עו"ד אגמון טען כי ההדלפות גורמות נזק רב לבתי המשפט ומורידות את אמון הציבור למערכת. "הגענו לנקודה שהיא נקודה מסוכנת", אמר והוסיף: "אני מרגיש כמו אגם הכנרת שכל הזמן מזיזים שם את הקו האדום, אבל איפה התחתית?.. כאן כל הכללים כולם נשברו כאילו לא היו".

עו"ד אגמון ציין כי לטעמו "קמה לנאשמים הגנה מן הצדק" אך הוסיף: "אני לא טוען זאת עדיין".

בא-כוח המדינה, עו"ד תומר דגני, כי כל חומר החקירה בתיק הועבר על דיסק להגנה, ולא ידוע לאן הוא הגיע, איפה נצרב ומי העביר אותו לעיתונות, אך הדגיש כי החומר לא הודלף מהתביעה.

השופט משה הכהן ציין כי הפרסומים פסולים, ויש להם פוטנציאל של פגיעה בהליך השיפוטי, "אך תפקידנו כשופטים הוא להתעלם מכל השפעה חיצונים, וחזקה על בית המשפט שגם אם ההודעות נפרסו כפוסטרים בכל חוצות העיר, בית המשפט מתייחס רק לעדויות שנפרסו בפניו".

הוא הוסיף כי "ככל שישנה טענה כי חל זיהום בעדויות העדים, הדברים הללו יכולים להיטען על-ידי הסנגוריה במסגרת הסיכומים וכן לגבי האפשרות שהם מקימים טענה של הגנה מן הצדק".

את רוזנהויז וגידור מייצגים עורכי הדין צבי אגמון, מתן מרידור ואורי פורת ממשרד צבי אגמון, ועורכי הדין מחוני ונגה ממן ממשרד שמחוני-אדרת; התובעים הם עורכי הדין דגני ואסף מוזס מרשות ההגבלים העסקיים.