בשורה מנביא הזעם? רוביני: "כלכלת יפן לא תיקלע למיתון"

רוביני: היקף הוצאות רחב על בנייה מחדש עשוי לתמוך את הכלכלה בהמשך השנה, ובכך תימנע הכלכלה השלישית בגודלה בעולם ממיתון ■ "הבנק המרכזי ירכוש עוד אג"ח למימון השיקום"

נביא הזעם הכלכלן נוריאל רוביני מעריך הבנק המרכזי ביפן יקל עוד יותר את המדיניות המוניטארית על ידי רכישת עוד אג"ח ממשלתי, על מנת לסייע לממן את עבודות השיקום הצפויות לנוכח הנזק הרב שנגרם מהאסון ביפן. עם זאת, רוביני צופה כי היקף הוצאות רחב על בנייה מחדש עשוי לתמוך את הכלכלה בהמשך השנה, ובכך תימנע הכלכלה השלישית בגודלה בעולם ממיתון.

"אם הם יתחילו את הבנייה מחדש מספיק מהר, מדיניות התמריצים עשויה להוביל להתאוששות בצמיחה", אמר היום (שבת) בריאיון לרויטרס מכנס כלכלי בבייג'י. "ישנם סיכונים לירידה בצמיחה, אך אני לא חוזה בהכרח מיתון נוסף בשלב זה".

כזכור, הבנק המרכזי ביפן הכפיל בתחילת השבוע את היקף הכסף שהוא מקצה לרכישת נכסים, כמו אג"ח ממשלתיות ל-10 טריליון ין (124.1 מיליארד דולר) כצעד חירום שנועד לעלות את הביטחון ביפן.

רוביני טוען כי הרכישות העתידיות של אג"ח יפניות צפויות להיות גבוהות יותר מהרכישות שנחשפו בשבוע האחרון. "ברגע שהגירעון יגדל אף יותר, הם יצטרכו את זה כדי לשקם את המדינה, אז הבנק המרכזי יתחיל בסיבוב נוסף של הקלה כמותית".

לדבריו, ביפן כבר יישמו שני סיבובים של הקלה הכמותית, וכעת צפוי הסיבוב השלישי, שעלול להיות גדול יותר מהתכניות שיושמו עד כה.