חדשות טובות מיפן? הוחזר החשמל לכור גרעיני בפוקושימה

מהלך זה יאפשר את הפעלת מערכות הקירור המובנות ■ עם זאת, סוכנות הידיעות AP מדווחת על החמרה במצב הכורים ■ קשישה ונער בן 16 חולצו מההריסות

המלחמה בדליפה הגרעינית ביפן נמשכת: היום (א') הוחלט על הפעלת החשמל באחד הכורים הגרעיניים בפוקושימה, צעד שיאפשר את הפעלת מערכות הקירור המובנות. כך פורסם ב-CNBC. כזכור, ארבעת הכורים במתקן נפגעו מרעידת האדמה ומגל הצונאמי שפגעו ביפן. לפי הערכות האסון הביא למותם של כ-15 אלף אזרחים.

במתקן הגרעיני בפוקושימה עובדים כ-300 מהנדסים שמנסים להשתלט על הדליפה הגרעינית. "אני מאמין שהמצב משתפר צעד אחר צעד", אמר יו"ר הקבינט הביטחוני טטסורו פוקויאמה.

עם זאת, סוכנות הידיעות AP מדווחת על על החמרה במצב הכורים בפוקושימה לאור עלייה בלחץ באחד הכורים, דבר שעלול לאלץ את את המהנדסים בכור לשחרר אדים רדיואקטיביים לאוויר בכוונה.

לאור קרינה שנמצאה במוצרים יפנים רבים כמו ירקות ומים, הודיעה הממשלה כי עד מחר תקבל החלטה בנוגע להגבלת הצריכה והייצוא של מוצרים מאזורים שנפגעו באסון. "אני מאוד מודאג", אמר מיומי מיזוטני, תושב טוקיו בן 58 שרוכש מים בסופר לנכדו בן השנתיים. "אני פוחד כי אפשרי שהנכד שלו יחלה בסרטן בגלל המצב".

מוקדם יותר היום קשישה כבת 80 ונער בן 16 נמצאו היום בחיים, תשעה ימים אחרי רעידת האדמה והצונאמי שפקדו את יפן. כוחות ההצלה שפעלו הבוקר בעיר אישימאקי שבדרום מזרח יפן נדהמו לשמוע קולות בתוך ההריסות - כך דיווחה הטלוויזיה היפנית. השניים חולצו באמצעות מסוק והועברו לטיפול רפואי. על-פי הדיווחים מיפן, שני הניצולים חלשים מאוד אבל נמצאים בהכרה.

המשטרה ביפן דיווחה הבוקר שמספר ההרוגים הרשמי מאז רעש האדמה עומד על 8,133 איש, אולם למעלה מ-12 אלף בני אדם עדיין מוגדרים נעדרים. בנוסף מחריף המשבר ההומניטרי, בעיקר באזור פוקושימה. התושבים שנותרו באזור סובלים ממחסור במזון ומים, וכן בדלק לחימום.

במקביל, משלחת סיוע ראשונה של רופאים וקצינים מפיקוד העורף יצאה אתמול ליפן על מנת לבחון את האפשרות שישראל תעניק סיוע למדינה המוכה.

לפי הערכות, האסון יעלה לכלכלה השלישית בגודלה בעולם 248 מיליארד דולר (20 טריליון ין יפני).