"האסון ביפן ינחית מכה רצינית על הנכונות לקנות מניות"

יעקב ויינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי של מגדל שוקי הון, מזהיר בראיון ל"גלובס": "ההשפעה של האירועים ביפן גדולה בהרבה ממה שחושבים"

גם שבוע וחצי לאחר סדרת האסונות ביפן, עדיין קשה להעריך את ממדיה והשלכותיה על המדינה עצמה ועל העולם כולו. בינתיים חווים המשקיעים את ההשפעה על כל בורסות העולם שרשמו שבוע תנודתי למדי.

"ההשפעה של האירועים היא הרבה יותר גדולה ממה שחושבים", אומר יעקב ויינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי של מגדל שוקי הון, בראיון ל"גלובס". "זה לא מצב בו יפן לבד במערכה, כי יפן היא עדיין המעצמה הכלכלית השלישית בגודלה, גם אם היא מעצמה בשקיעה. לכן צריך להתייחס לאפקטים שיש לה על השווקים האחרים, ומצד שני לשים לב להזדמנויות ההשקעה שהיא יוצרת".

ויינשטיין מדגיש כי כרגע "עדיין מדובר באירוע מתגלגל, ואנחנו בכלל לא בטוחים איך הוא יסתיים, אבל כמו שזה נראה כעת יש בסיס להנחה שנראה תיקון משמעותי בבורסה היפנית בטווח הקצר. מעבר לו אני לא רואה הרבה כי החוליים של השוק היפני היו ונשארו".

למרות שברור כי יפן הולכת לעבור תהליך שיקום שעשוי להאיץ את צמיחתה, ויינשטיין מסביר כי עדיין מדובר במדינה שהבעיות בה יקשו עליה לצמוח בשיעורים ניכרים. "מי שסבור כי האסונות יתנו ליפן דחיפה חזקה, יש לי תשובה בשבילו. אם נלך אחורה ל-1995 אחרי רעידת האדמה בעיר קובה, נראה שאם אז חלקה של יפן בתמ"ג העולמי עמד על 18%, היום הוא עומד על 9%. 15 שנה אחרי אותה רעידת אדמה וזה מה שקרה, אז כנראה שהיא לא ממש עזרה שם לצמיחה. מעבר לכך, יפן היא אימפריה כלכלית בנסיגה בגלל הרכב האוכלוסייה שלה, שלא יאפשר לה לחזור להיות מספר שתיים. מספר הנפטרים בה בשנה האחרונה היה גדול ממספר הנולדים, וכמות הזקנים שם עצומה לעומת כוח העבודה הצעיר. זו תופעה שאנחנו בפירוש רואים כחולשה".

- מהן ההשפעות השליליות בטווח הקצר על יפן ועל הבורסה שלה?

"תהיה השפעה על הסחר העולמי. אנחנו נמצאים בחוסר ודאות והיפנים עצמם לא יודעים את ממדי ההרס והנזק. רסיסי האינפורמציה שישנם, כבר מספיקים לכך שבשלב הראשון נרצה להקטין סיכון. עד לא מזמן המניות ביפן היו בין הזולות ביותר בעולם, והאירועים האחרונים קצת שינו את התמונה. הן אולי לא יקרות עדיין, אבל ברור שבשלב הראשון מפעלים רבים ישותקו.

"לגבי הבורסה, בטווח הקצר יש מקום לתיקון אלים אבל בטווח הארוך הבורסה שם תמשיך להיות לא מעניינת ולא מתפקדת כמו שהייתה בשנים האחרונות. כמו כן, יהיה קשה למלא את התפוקה בהיעדר הכורים הגרעיניים. אז יכול להיות שתהיה ליפן בעיה של אנרגיה, לא יהיה חשמל בשביל הייצור, ואולי אפילו נקבל כאן האטה".

- ומהן ההשפעות קצרות הטווח על השווקים בעולם?

"ברור שאירוע יפן ינחית מכה רצינית על כל הנכונות ללקיחת סיכונים כמו קניית מניות ונכסים מסוכנים כמו סחורות. זו גם הסיבה שראינו בשבוע שעבר את הזהב יורד חזק. גם במשבר של 2008, הזהב היה הראשון שחטף".

- ומה תהיה ההשפעה על הבורסה בת"א?

"הבורסה המקומית מגיבה כמו כולם בעולם. הבורסה שלנו סובלת באחרונה מאובדן הפרמיה החיובית שהייתה לה על פני כל המערב, ואי אפשר להתכחש לזה. עד שיובהרו ממדי האסון, הבורסה תאופיין בירידה בנכונות לקחת סיכון, וזה אומר ירידה בשוק המניות, הקטנת סיכון בסחורות, והגדלת ההשקעה באג"ח ממשלתיות קצרות".

- האם לאור הירידות ביפן ובעולם לא נוצרו הזדמנויות בשוקי המניות?

"ההזדמנויות הגדולות והבטוחות יותר הן לאו דווקא בשוק המניות, אלא בשני שווקים אחרים: באג"ח הממשלתיות של יפן ובמתכות. האג"ח היפניות נסחרות בתשואה של 1.1% לעשר שנים, ומהוות בשל כך הזדמנות בלתי רגילה למכירה ולביצוע שורטים. כיוון שברור לכולם שאחרי שהכול יירגע יצטרכו לממן את פעולות ההרחבה, ואת זה יעשו על ידי אג"ח. ללא ספק יצטרכו למכור הרבה אג"ח יפני.

"הזדמנות נוספת היא במתכות. גם ללא האסון היפני נראה שהסינים ממשיכים וימשיכו לקנות סחורות מכל סוג שהוא. במיוחד מתכות כמו פלדה, נחושת ואלומיניום, אבל גם גרעינים ונפט. רק שבעוד שהנפט כבר עשה את העלייה הגדולה, ואני לא צופה עליות גדולות נוספות, במתכות זה לא כך. ברור שלצורך שיקום יפן יצטרכו כמויות גדולות של המתכות האלה, ואלמלא הפאניקה בשווקים כבר היינו רואים את תחילת העליות במחירי הסחורות הללו.

"סין ממשיכה ותמשיך לקנות סחורות מכל סוג שהוא, כחלק מתפיסה אסטרטגית של המדינה להשקיע את העודפים הגדולים שיש לה ברזרבות שלה. לכן נראה את הסינים קונים את הסחורות עצמן, וכן חברות שמפיקות את אותן סחורות".

- על מה בכל זאת אתה ממליץ בשוק המניות?

"הבנקים בישראל הם הזדמנות קנייה. בחו"ל אני רוצה להיות כמה שיותר במניות גדולות. הכלל הוא חברות גדולות ומבוססות, עם מותג טוב, תזרים מזומנים, מכפיל ותשואת דיבידנד טובים. בסייקל הנוכחי של ההשקעות אני כבר לא רוצה להיות במניות הקטנות, ואני מעדיף את גרמניה וארה"ב מבין השווקים המפותחים".

"צריך להתרגל לנפט ברמה גבוהה"

בשבוע וחצי האחרונים איבד הנפט כ-8% ממחירו, אולם מתחילת השנה הוא עלה ב-7%. האם על רקע אירועי יפן, שהיא צרכנית נפט ענקית, מחירו של הזהב השחור צפוי לרדת עוד, או שהמצב הגיאופוליטי יחזיק אותו במחיר גבוה?

"צריך להתרגל לכך שהנפט יישאר ברמה יותר גבוהה, ואני לא צופה ירידה מ-90 דולר לחבית. מחיר הנפט האמיתי היום הוא בכלל 110-111 דולר לפי אופ"ק. במחירים הנוכחיים החברות הגדולות והמבוססות שפועלות בייצור נפט, הן השקעה טובה ונכונה לאורך זמן. לא צריך עוד עליות מחירים, כי במחירים האלה הרווחיות שלהן כבר טובה".

- לפני כשנתיים וחצי אמרת שהזהב יגיע ל-1,800-2,000 דולר לאונקיה. היום כשהזהב עומד על כ-1,400 דולר לאונקיה, האם אתה עדיין סבור שהוא ימשיך לעלות?

"הזהב נמצא בפתחו של השלב השלישי. השלב הראשון היה התעלמות, בשלב השני התחילו לגלות אותו, וכעת אנחנו בשלב של ה-Over confidence (ביטחון יתר), והוא מסכם את גל העליות שרשם. העלייה של הזהב נתקלת לאחרונה במטבעות שמתחילים להעלות ריביות, ובהודעות של מדינות שהן יעלו ריבית, ואלה ימתנו את עליית המחיר שלו".

"עוד לא ראינו את קצה הקרחון בבריחה מהשקל"

מאז האסון ביפן, באופן שעל פניו נראה מוזר, רשם המטבע היפני דווקא עליות שערים, והציפיות הן שלפחות בשלב הראשון הוא ימשיך להתחזק. ויינשטיין מנסה לשפוך מעט אור על התופעה, וגם מעריך שבטווח המעט רחוק יותר הין לא צפוי לעלות משמעותית.

"כולם זוכרים שברעידת האדמה האחרונה ביפן, ב-1995, הין עשה מהלך אדיר, כשכספים שהיו מושקעים בחוץ חזרו ליפן, והושקעו בתוך המדינה. הריאקציה הראשונה לאסון הפעם הייתה שוב פעם קניות גדולות של ין, ומכירת כל המטבעות האחרים. חלק גדול מהמסחר בין, שהוא מטבע ללא ריבית, הוא מול מטבעות שנסחרים עם ריבית, כמו הדולר האוסטרלי והקנדי. אחת התופעות הראשונות שנראה היא קודם כל סגירת הפוזיציות הקיימות: קנייה חזרה של הין, ומכירת מטבעות עם הריבית.

"אבל בשלב השני יתחילו השאלות - האם אתה בכלל רוצה להיות עם הין? כאן מגיעים לבעיה כלל עולמית והיא ששלושת המטבעות המרכזיים בעולם - ין אירו ודולר- יש להם רעה חולה, כל אחד מסיבותיו. ין חזק יהיה מכה רביעית, מעבר לכל השלוש שכבר נחתו על המדינה, ולא נראה לי שנראה כאן עלייה גדולה במחיר הין".

- מה היית ממליץ למשקיע שכבר מחזיק במטבע היפני?

"אני בכלל לא נמצא באחד מ-3 המטבעות האלה (ין, אירו ודולר), אלא מחפש מטבעות כמו היואן הסיני, הריאל הברזיאלי, הדולר הקנדי והקרונה הנורווגית. 20% מכל אחד מהם, ביחד עם הזהב, זה ההרכב המנצח לשנים הבאות".

בכל הנוגע לשקל ויינשטיין סבור כי הוא חזק ללא סיבה: "אנחנו רואים כבר שמנהלי ההשקעות הגדולים בארץ מעבירים יותר ויותר השקעות במניות לחו"ל. אחת הסיבות שמנהלי ההשקעות פחדו להעביר השקעות לחו"ל היו הפסדי המטבע. לדעתי, עוד לא ראינו את קצה הקרחון בבריחה מהשקל. האירועים מסביבנו מחייבים שקל יותר חלש אבל אנחנו עדיין רואים אותו חזק. להערכתי, יכול להגיע היום שלא נאמין עד כמה הייתה כאן הזדמנות".