פרוטליקס גייסה 22 מיליון דולר בגיוס פרטי; ביוסל נשארה בחוץ

ביוסל היא בעלת המניות הגדולה בפרוטליקס ■ המשקיעים בהנפקה הם בעיקר מוסדיים אמריקניים ■ הגיוס בוצע בדיסקאונט של 10% על מחיר המניה, שירדה ב-36% בחודש האחרון

חברת פרוטליקס שמה ביום שישי האחרון סוף לשמועות בדבר ההנפקה המתקרבת שלה, וסגרה גיוס של 22 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים.

הגיוס נערך במחיר של 5.5 דולרים למניה ללא אופציות, כלומר בדיסקאונט של 10% על מחיר המניה בתחילת יום המסחר. בסוף אותו היום נסחרה המניה לפי 5.8 דולרים, המגלם לחברה שווי של 474 מיליון דולר.

המשקיעים הם בעיקר מוסדיים אמריקניים. ביוסל , בעלת המניות הגדולה בפרוטליקס, החליטה לא להשתתף בגיוס וכך הקטינה את חלקה מ-17.8% ל-17%. מניית ביוסל ירדה למחיר של 2.9 שקלים המגלם לה שווי של 184.9 מיליון שקל.

פרוטליקס ספגה לפני כחודש מכה כאשר ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקנית) סירבה לאשר את התרופה שלה לטיפול בגושה. אז ירדה מניית החברה ב-18%, ונסחרה לפי שווי של 620 מיליון דולר. מאז המשיכה המניה לרדת והשלימה ירידה כוללת של 36% מיום הדחייה ועד היום.

ה-FDA אמנם לא ויתרה על המוצר של פרוטליקס, אלא רק ביקשה ממנה להביא מידע נוסף, אולם בכך נדחה האישור בתשעה חודשים עד שנה, כך על-פי הערכות אנליסטים.

שוק הגושה שאליו מעוניינת פרוטליקס להיכנס הוא שוק תחרותי, וכל עיכוב באישור המוצר מאפשר למתחרות האחרות, Shire ו-Genzyme (היום חלק מ-Sanofi Aventis) להתבסס בשוק ולהקשות עליה את החדירה אליו. כמו כן, כל עיכוב מקצר את הזמן בין השקת המוצר לבין תפוגת הפטנט עליו.

פרוטליקס פרסמה תשקיף להנפקה טרם קבלת תשובת ה-FDA לגבי האישור. היא נסחרה אז לפי שווי של 780 מיליון דולר. באותו זמן בחרה החברה לא לצת להנפקה.

התזמון של הגיוס - כאשר החברה נסחרת לפי השווי הנמוך ביותר שלה בשנה האחרונה - פירושו שפרוטליקס לא מאמינה שתראה עלייה משמעותית במחיר המניה בחודשים הקרובים. מכאן ניתן ללמוד כי היא רואה עין בעין עם האנליסטים המאמינים כי אישור ה-FDA יגיע לכל המוקדם בעוד תשעה חודשים.

לפרוטליקס היו 35 מיליון דולר בקופת המזומנים נכון לסוף 2010. את הסכום הזה, יחד עם הסכום שגויס, היא תשקיע בעיקר בתוכניות הפיתוח החדשות שלה, שבהן תרופה למחלה הגנטית פברי, תרופה לדלקת מפרקים ותרופה לגושה הניתנת בבליעה (לעומת התרופות הקיימות היום הניתנות בהזרקה).

לחברה עדיין יש תשקיף מדף פתוח, אשר יכול לאפשר לה לגייס במהירות סכום נוסף אם יהיה לה צורך בכך או אם התנאים בשוק יהיו מתאימים.

לבקשת הרשות לני"ע מבהירה הערב פרוטליקס פעם נוספת, כי דוח הצעת המדף בארה"ב, אינו מהווה בשום דרך ו/או נסיבות, הצעה לציבור בישראל, ואין להבין ממנו או לפרשו בשום נסיבות כהצעה או כמכירה של ניירות ערך לציבור בישראל. כל הצעה או מכירה של ניירות ערך לציבור בישראל אפשר שתעשה אך רק בהתאם לחוק ניירות ערך (המחייב, בין היתר, היתר לפרסום תשקיף בישראל או פטור מכך).