חיבור מפתיע בכלל פיננסים ברוקראז': דלאל ינפיק, בן זאב ימליץ, צור ייחצן

חיבור מפתיע: שלושת שיאני השכר מכלל פיננסים ברוקראז' במו"מ לשותפות בחברת החיתום של מאיר דלאל

רק לפני יומיים נסגרה העסקה לפיה ירכוש מאיר דלאל את חלקו של בית ההשקעות אנליסט בחברת החיתום המשותפת, תמורת 6.1 מיליון - מחיר המשקף שווי של כ-10 מיליון שקל לחברת החיתום - והיום נודע כי במקביל הוא מנהל מו"מ מתקדם להכנסת שותפים חדשים ומפתיעים. בראשם עומדת חברת ג'י.ג'י.איי שבבעלות רונן ויסרברג (50%), נאור אל חי (25%) ויובל בן זאב (25%).

מדובר בשלושת מייסדיי כלל פיננסים ברוקראז' - חברת המחקר והברוקראז' המשותפת להם (40%) ולבית ההשקעות כלל פיננסים (60%). אם תצא ההעסקה אל הפועל, ג'י.ג'י.איי תרכוש 30% מחברת החיתום תמורת כ-3 מיליון שקל. מדובר ב"כסף כיס" עבור ויסרברג, אל חי ובן זאב, שרק בשנה החולפת הרוויחו קרוב ל-20 מיליון שקל בכלל פיננסים (9.5 מיליון שקל לויסרברג, 5.1 מיליון שקל לאל חי, ו-5.1 מיליון שקל לבן זאב).

חברת החיתום שמוביל דלאל שבה ישקיעו השלושה תהיה חברת חיתום עצמאית, ובשל כך שונה בנוף ענף החיתום המקומי, בו כמעט כל השחקנים קשורים לבנק או בית השקעות. אלא שהדברים אינם כה פשוטים, ונראה כי מתחת לפני השטח של הקמת חברה משותפת, מסתתר פלונטר סבוך.

ראשית, מתברר כי שלושת המייסדים של כלל ברוקראז' ניסו תחילה להשתלב כבעלי מניות בחברת החיתום מבית כלל פיננסים, כלל חיתום (20%), שבשליטת צחי סולטן. אולם משזה דרש מחיר גבוה, הם פנו לאפשרות הנוכחית, שתיצור מצב שבו הם בעלי מניות בגורם המתחרה בחברת החיתום של בית ההשקעות במסגרתו הם פועלים.

כאן חשוב לציין כי כלל ברוקראז' וכלל חיתום נהנות כיום זו מקיומה של זו: כלל חיתום מעורבת ברוב ההנפקות גדולות במשק, בין היתר באלו של קבוצת אי.די.בי, בעלת השליטה בכלל פיננסים, אך לא רק. כלל ברוקראז' היא אחת מחברות המחקר והברוקראז' המובילות בענף, בין היתר בזכות המוניטין של בן זאב, וקשריו ההדוקים עם הגופים המוסדיים.

ביחד מדובר בחבילה שקל לשווק לשוק ההון. חברה שמעוניינת להנפיק את ניירות הערך שלה לציבור תיהנה בבית כלל פיננסים מכל העולמות: גם חברת חיתום מובילה שתוציא לפועל את ההנפקה, גם ברוקראז' מקושר שיפיץ את ניירות ערך המונפקים, וגם חברת מחקר בעלת מוניטין שתסקר בהמשך את החברה המונפקת, ותגדיל את חשיפתה לשוק ההון.

היתרונות הנובעים משיתוף הפעולה עם חברת חיתום ברורים לשלושה, במיוחד כאשר ברקע נמצאת חברת האם של כלל פיננסים, כלל ביטוח, על המדף, ועשויה להימכר בקרוב לקרן פרמירה. כלל לא ברור מה יהיה מעמדן של חברות החיתום והברוקראז' של כלל פיננסים לאחר העסקה, אך מה שבטוח הוא שהן כבר לא תהיינה חלק מקבוצת אי.די.בי, מה שעשוי לפגוע במידה מסוימת בעסקיהן. לכל אלה יש להוסיף את העובדה שבשנה החולפת סבל תחום הברוקראז' משחיקת עמלות, בין היתר על רקע כניסתם האגרסיבית של הבנקים לתחום.

ניסיון ללחוץ על טל רז?

גורם נוסף במשוואה הוא בית ההשקעות כלל פיננסים שבניהול טל רז. אם תיחתם העסקה בין דלאל לשלושת המייסדים של כלל ברוקראז', ייווצר מצב בו יכנסו האחרונים לתחרות ישירה מול כלל חיתום.

בהסכם שנחתם עם ג'י.ג'י.איי ב-2006, שעל בסיסו הוקמה חברת הברוקראז' של כלל פיננסים, נקבע סעיף אי תחרות. אולם מתברר כי ההסכם אינו חד משמעי דיו, ואינו קובע למשל שג'י.ג'י.איי לא תעסוק בכל עיסוק אחר - סעיף סטנדרטי בהסכמים מעין אלה.

כמו כן, על פניו מדובר בעסקה שעושים בן זאב ושותפיו דרך חברה פרטית שלהם, ונחשבת כהשקעה פיננסית. לדאבונו של רז, אין לו אמנם את הכלים המשפטיים המתאימים על מנת למנוע את המהלך, אולם ברור כי הוא יביע את התנגדותו לו.

זה המקום להזכיר כי רז כבר ניסה בעבר לפתוח את הסכם השותפות בכלל ברוקראז' עם בן זאב ושותפיו, שנחשב לבעייתי מבחינת בית ההשקעות בשל העלויות הכרוכות בו. אולם משהבין כי יצטרך להוציא לשם כך מהכיס 120-130 מיליון שקל כדי לקנות את חלקה של ג'י.ג'י.איי, הוא נסוג מהרעיון.

גורמים בשוק ההון העריכו היום כי ייתכן שהעסקה עם דלאל נועדה להוות מנוף לחצים מסוים על רז, שיביא אולי בסופו של דבר לכך שהוא ימכור לבן זאב ושותפיו את חלקו של כלל פיננסים בחברת הברוקראז'.

ומה עם דלאל? לפני כחודש הוא אמר ל"גלובס": "לא הספקתי עדיין לחשוב מה אני הולך לעשות, אבל ברור שזה יהיה בתחום החיתום". הוא הוסיף באותה הזדמנות כי "עבור חתם להיות חלק מבית השקעות זה לא יתרון, אולי אפילו חסרון". לכן, הבחירה בבן זאב ושותפיו היא ברורה מבחינתו. את תגובתם של דלאל ובן זאב לא ניתן היה להשיג היום.

ניסיון להתקרב ליצחק תשובה?

שם נוסף שהשתרבב היום לעסקה הוא של איש יחסי הציבור רונן צור שיקבל גם הוא נתח מסוים בחברת החיתום. דלאל התלונן בעבר על כך שכלל חיתום מקבלת הנפקות מקבוצת אי.די.בי , אקסלנס חיתום מקבלת את כל העסקאות של יצחק תשובה - בעל השליטה בהפניקס - חברת האם של אקסלנס, ורק הוא לא מקבל כלום. במקרה או שלא, צור מייצג את קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה בדיוני ועידת ששינסקי, וייתכן שקרבתו של צור לתשובה, היא המפתח למעורבותו של צור בחברת החיתום החדשה. מרונן צור נמסר כי "חברת צור תקשורת לא מתייחסת להשקעות פרטיות שלה".

מאיר דלאל הוא אחת הדמויות הססגוניות בשוק החיתום. כך, למשל, זמן קצר לפני הקמת החברה המשותפת עם אנליסט ב-2006, טען בראיון ל"גלובס" כי "גם על הירח הייתי יכול להקים חברת חיתום". אנליסט חיתום, שבקרוב יצטרך דלאל לשנות את שמה, הוקמה על רקע רצונה של אנליסט, נטולת פעילות החיתום, לקחת חלק בחגיגת ההנפקות. ואכן, זמן קצר לאחר הקמתה, ובניצוחו של דלאל האגרסיבי, תרמה אנליסט חיתום לבית ההשקעות רווח של 24 מיליון שקל ב-2007, שהייתה שנת שיא בשוק הראשוני.

אלא שבשלוש השנים האחרונות חלה ירידה חדה בתרומתה של חברת החיתום, שאף רשמה הפסד ב-2008. לצד התוצאות העסקיות הלא מזהירות דבקה באנליסט חיתום תדמית לפיה דלאל "דוחף" לכאורה לתיקים ולקופות הגמל של בית ההשקעות סחורה ששיווק בהנפקות, שלא תמיד התבררה כמוצלחת בדיעבד.

מחיר העסקה בין דלאל לאנליסט משקף כאמור שווי של כ-10 מיליון שקל לאנליסט חיתום, שבה מחזיק דלאל 35% מהמניות ובית ההשקעות ב-65%, והוא מורכב מההון העצמי של חברת החיתום, בניכוי חלקה של אנליסט בדיבידנד שיחולק במועד השלמת העסקה.