יפן מרעידה את שוק הרכב: "אובדן של 600,000 מכוניות"

רעידת האדמה גרמה לשיתוק קווי ייצור של יצרניות הרכב ולסגירת קווי ייצור של ספקיות חלפים וחלקים שונים החיוניים לייצור בכל העולם ■ החשש: המחסור יגיע גם לארה"ב

רעידת האדמה ביפן, הצונאמי והדליפה הגרעינית משפיעים על כל תחומי החיים - מהאוכל שספג קרינה, דרך מי השתייה ומצב שוק ההון העולמי. עכשיו, מתברר כי שוק הרכב הוא אחד השווקים שספגו את המכה הקשה ביותר - ונראה שממש לא מדובר בפגיעת פח בלבד.

על פי הערכות אנליסטים במזרח ובארה"ב, יסתכם הנזק לענף הרכב כתוצאה מרעידת האדמה באבדן של לא פחות מ-600 אלף כלי רכב.

הבדיקה האחרונה בנושא, שנעשתה לפני יומיים (24 במארס), העלתה כי עד כה מסתכם הנזק ב-320,000 כלי רכב - כאשר הזינוק בגזרה זו צפוי כבר בשבוע הבא, כשהמחזור בחלקי חילוף וחלקים חיוניים אחרים לייצור מכוניות יורגש גם בצפון אמריקה.

עד כה, עדכנה יצרנית הרכב הגדולה בעולם, טויוטה, על אובדן 140 אלף מכוניות כשהונדה דיווחה על אובדן של 46,600 כלי רכב כמו גם 5,000 אופנועים. במיצובישי הערכת הנזק צנועה יותר - "רק" 15 אלף כלי רכב. בשלוש החברות אישרו כי כבר באפריל צפויות "הפרעות" לתהליך הייצור גם באזורים אחרים בעולם, מחוץ ליפן, לאור המחסור המורגש באספקת חלקים שונים.

חברת מאזדה, למשל, הודיעה כי עד כה נאלצה להוריד את היקף הייצור שלה ב-31 אלף כלי רכב, הודיעה אתמול על השהיית הזמנת כלי הרכב על ידי סוכנים וסוכנויות בארה"ב באשר למספר דגמים שמוקד ייצורן או ייצור חלקים נדרשים עבורם ביפן. בין הדגמים המיוצרים ביפן ע"י החברה ניתן למנות את המאזדה2, מאזדה 3, CX-7, CX-9, RX-8 ואחרים.

כאמור, הנזק נגרם גם לחברות המספקות שירותים לחברות הרכב: כך למשל מפעלה של Merck KGaA הממוקם במרחק גיאוגרפי קצר יחסית מפוקושימה ומייצר צבע למכוניות ניזוק במהלך רעידת האדמה והצונאמי באופן משמעותי. כתוצאה מכך, חברות שונות בארה"ב העושות שימוש בצבעים אלה החלו להשהות את ההזמנות לכלי רכב בצבעים מסויימים. מי שמבקש, למשל, להזמין מכוניות של פורד בצבע שחור או אדום - ייאלץ לחכות עד שיתבהרו הדברים בפוקושימה או יימצא ספק צבע חלופי. הזמנות למכוניות בצבעים אלה ומספר צבעים נוספים, נכון לרגע זה, אינן מתקבלות בחברה.

בשלב זה, אנליסטים טוענים כי עדיין מוקדם לדבר על הנזק הכלכלי שנגרם לחברות הרכב בפועל, וזאת בעיקר מאחר ומדובר במגמה עולמית שמקיפה את הענף כולו ולא על חברה ספציפית. כמו כן, סירבו אנליסטים לנקוב בשינוי האפשרי שיגרום התהליך למחירי כלי הרכב בחודשים הקרובים.