"תעשיית הייצוא נהרסת, אנחנו מאבדים את כושר התחרות"

יו"ר מכון הייצוא לשעבר, דוד ארצי, חושש מהעלאת הריבית במשק ב-0.25%: "יש לצאת מהמגננה ולעבור להתקפה. צריך לתת לספקולנטים להבין שכאן יהיה קשה להם לשחק"

לקראת הודעת בנק ישראל מחר (ב'), בנוגע למדיניות המוניטארית לחודש אפריל, מביע יו"ר מכון הייצוא לשעבר, דוד ארצי, חשש מהעלאת הריבית במשק ב-0.25% ובעקבותיה צניחה נוספת בשער הדולר וסל המטבעות.

"כשאני פוגש יצואן שאומר לי שהתחזקות נוספת של השקל תגרום לו לפטר עובדים אני מתחלחל. ניחא אם היו משקיעים במדינה שלי, רוכשים מפעלים, חברות, קרקעות. אבל ראיתי את נתוני בנק ישראל, עיקר השקעות הזרים היו במטבע, לא בכלכלה", אומר ארצי.

- מי עוד צפוי להפגע?

"גם התעשייה המקומית תסבול בשלב מסוים מהתחזקות השקל, וזאת כאשר היבוא יהפוך זול יותר מהמוצר המקומי. הצעדים של בנק ישראל להילחם בתופעה על ידי רכישות מט"ח, טובים אך לא מספיקים. יש לצאת מהמגננה ולעבור להתקפה. צריך לתת לספקולנטים להבין שכאן יהיה קשה להם לשחק, והשינויים התכופים בשער הדולר חייבים התייחסות יותר אגרסיבית של בנק ישראל".

הספקולנטים מנצחים

עוד אומר ארצי כי "הצעדים עליהם הכריז האוצר חשובים וחיוניים על מנת להתמודד כראוי מול התופעה המדאיגה. אבל מה עם הביצוע? כל יום שעובר מגביר אצל הספקולנטים את התחושה שאפשר להמשיך לשחק, ואת התוצאה מרגישים מיד".

- מה צריך לעשות?

"צריך להקשות על הספקולנטים יותר ויותר עד שיוותרו. אם יתחמקו מדרישות הדיווח, יש להקשיח אותן, אם 10% ביטחונות לא ירתיעו אותם צריך לדרוש 20% ואם זה לא יספיק צריך לעבור למיסוי התנועות כמו שעשו בברזיל. מי שרוצה להרוויח מהמדינה רק בזכות המטבע שלה - שישלם לה לכל הפחות את חלקה".

"בנוסף, יש להמשיך ולעודד את תעשיית הקרנות להשקיע בחו"ל ולמצוא את הדרך להגן עליה מפני התחזקות השקל. לא סביר שבכל מדינה נורמלית (מלבד ישראל) נוהגים לפזר השקעות ולפחות 25% מושקעים בחו"ל ואילו אצלנו רק 5% מושקעים מחוץ למדינה. הרי הרבה יותר זול להגן על השקעת הקרנות בחו"ל מלרכוש עוד מט"ח".

"אסור לחכות שברננקי יעלה ריבית, אסור לחכות לאירוע ביטחוני קיצוני, מפעל שיעתיק את קו הייצור לחו"ל עקב התחזקות השקל לא יחזור. מפעל בינלאומי שיחליט על מרכז פיתוח במדינה אחרת, עקב עלויות גבוהות שהן תוצאה של שקל חזק, כבר לא ישנה את החלטתו".