ניר צוק רוצה להנפיק את פאלו אלטו ב-1-2 מיליארד דולר

משקיעי צ'ק פוינט לא יכלו להיות מרוצים יותר: מתחילת 2009 החברה הכפילה את שוויה ל-10.3 מיליארד ד' ■ צוק, שהיה אחד מעובדיה הראשונים, סבור שהיא נשארה מאחור ■ ראיון בלעדי

עשור האחרון, מאז עזב את חברת צ'ק פוינט שהיה אחד מראשוני עובדיה, שיחק ניר צוק על הכרטיס של הילד הרע. הנרטיב המרכזי שלו במשך השנים הללו היה "אנטי-צ'ק פוינט" - החל בלוחית הרישוי של רכבו בעמק הסיליקון שעליה נכתב CHKPKLR - כלומר, "צ'ק פוינט קילר" - וכלה בתחזיות שדאג לספק כל העת על דעיכתה של החברה, שהייתה המתחרה הראשית שלו בחברות שהיה חלק מהן.

כעת צוק מנסה לכוון את האנרגיות שלו למקום אחר בוול סטריט. לא צ'ק פוינט , החברה שבראשה עומד גיל שויד וששוויה הוא 10.3 מיליארד דולר, אלא החברה שייסד ב-2005, Palo Alto Networks, שמתכננת להגיש בסתיו הקרוב תשקיף לקראת הנפקתה הראשונית בוול סטריט.

החברה מספקת פתרון מסוג פיירוול, שמגן על גישה לאינטרנט מהרשת הארגונית, והפעם, כך טוען צוק, הוא מעוניין לעשות הכול אחרת. "פאלו-אלטו אינה למכירה", הוא אומר בראיון ל"גלובס", "הפעם אני רוצה להיות מייסד של חברה שהפכה לציבורית". החברה נמצאת בתהליך בחירת חתמים שיובילו את הפיכתה לציבורית. צוק הופיע בשבוע שעבר במסגרת כנס של חברת InnoCom המפיצה את מוצרי החברה בישראל.

לצוק יש מניות מייסדים בקווי ההגנה העיקריים על הרשתות בחלק ניכר מהארגונים בעולם, כמי שהיה אחד העובדים הראשונים של צ'ק פוינט. בין עזיבת צ'ק פוינט בשנת 1999, לבין פתיחת פאלו-אלטו נטוורקס, הספיק צוק להקים את חברת הסטארט-אפ OneSecure, למכור אותה ב-2002 ל-Netscreen תמורת 40 מיליון דולר - שנמכרה בעצמה ב-2004 לג'וניפר, שבה שימש סמנכ"ל טכנולוגיות אבטחת מידע. צוק טוען כי חלק גדול מהקוד שכתב בתחילת ואמצע שנות ה-90, עדיין רץ על מערכות האבטחה שמספקות החברות שהקים.

מערכת של 20 אלף דולר

הקישור לצ'ק פוינט, לא עוצר רק בהיסטוריה אלא גם בצוות שאיתו, שחלקו הגיע מחברת אבטחת המידע הישראלית. בראש הצוות שלמה קרמר, שמכהן כדירקטור בחברה, במקביל לחברת אימפרבה שאותה הקים ושאף היא צועדת בכיוון של וול סטריט (ראו מסגרת); וכן שני המייסדים הנוספים של החברה, שהיו איתו גם בנטסקרין - יומינג מאו ובאטרה רג'יב.

החברה גייסה עד היום 64 מיליון דולר מהקרנות גריילוק, סקויה, גלובספאן, Jafco, Northgate Capital ו-JAIC היפנית.

"את שנת הכספים 2010 סיימנו עם הכנסות של 100 מיליון דולר, והשנה אנחנו מקווים להכפיל את זה", אומר צוק. לפי מכפילי המכירות שמציגות מתחרות ציבוריות עם ביצועים דומים, שיש להן פתרון מבוסס חומרה בעיקר, הרי שהשווי שאליו תשאף החברה של צוק יהיה 1-2 מיליארד דולר אחרי הכסף.

מחירה של מערכת פיירוול מתוצרת פאלו-אלטו המיועדת לארגונים גדולים הוא כ-20 אלף דולר, הרבה מעבר למחיר מערכת דומה של המתחרות, מה שמאפשר לחברה להציג "רווחיות גולמית שאינה שונה משמעותית יחסית לציוד הפיירוול הארגוני", אומר צוק. כלומר, בשיעור של 60%-70% מהמכירות.

התמחור הגבוה מוסבר בכך שבתוך המערכת יש ארכיטקטורה עתירת משאבי חומרה שכוללת 36 מעבדים לטיפול בנתונים, 20 ג'יגה-בייט של זיכרון והרבה מאוד תוכנה. כל זה נדרש כדי לספק את מה שהחברה מגדירה כ"פיירוול של הדור הבא". כלומר, טיפול לא רק בהרשאת הגישה עבור חבילות המידע שמגיעות מהאינטרנט לתוך הרשת הארגונית, אלא גם דורשת בחינת עומק לאפליקציות מבוססות ווב, שהפכו לדבר המרכזי באינטרנט של היום.

העניין שמושך צוק משוק אבטחת המידע - ובקרוב, ייתכן שגם משוק ההון - מגיע על רקע התבגרות עולם הפיירוול. השוק כולו הוערך על-ידי פרוסט אנד סאליבן ב-3.1 מיליארד דולר ב-2010, לאחר צמיחה של 8% בשנה שעברה. רמת צמיחה חדשה עבור השוק, קובעים בחברת המחקר, "תגיע מהפיירוול של הדור הבא", ומכאן מובנת גם זירת ההתגוששות של ענקיות האבטחה סביב השאלה: מהו הפתרון המיועד לדור הבא.

לצוק - ארוגנטיות אף פעם לא חסרה לו - ברור בדיוק מי מספק את הפתרונות של הדור הבא ומי עתיד להישאר מאחור. "כאשר פיתחו את הפיירוול בתחילת שנות ה-90, לא היו פייסבוק או טוויטר. וירוסים עברו אז דרך דיסקטים. הפיירוול עדיין מספק הגנה על מייל וגישה לווב, ומה שמשתנה זה רק הממשק". צוק משווה את החברות שמובילות היום את השוק לנוקיה או לג'נרל מוטורס. "החברות הללו לא חידשו דבר, ותראה לאן הן הגיעו". גם אם הוא לא אומר שאת הקרב תפסיד לדעתו צ'ק פוינט, הרי שזה המסר העולה מבין השורות. בצ'ק פוינט סירבו להגיב.

צריך לקחת את הדברים של צוק בערבון מוגבל. לא רק בגלל התחרות בחברות שעליהן הוא מדבר, אלא גם בגלל שגם בעבר הוא הרשה לעצמו להתבטא די בחופשיות לגבי המתחרות ומעמדן, ובינתיים הן חוות תקופה מוצלחת למדי. נבואות הזעם שלו לא התגשמו.

בראיון ל"גלובס" ב-2004 טען צוק, אז סמנכ"ל בג'וניפר, כי מלבד ג'וניפר וסיסקו - שאר ספקיות הפיירוול יסתפקו בתוך כמה שנים בנתח שוק כולל של 10%. זה לא קרה, ומשקיעי צ'ק פוינט דווקא די מרוצים משום ששווי החברה הכפיל את עצמו מאז תחילת 2009. צוק לא נותן לעובדה זו לבלבל אותו: "גם בנוקיה המניה טיפסה בעבר", הוא אומר.

את האידיליה מפרה תקלה ארגונית קטנה, שעלולה להתפתח לבעיה גדולה בדרך לוול סטריט. לחברה אין מנכ"ל בארבעת החודשים האחרונים. המנכ"ל הקודם, ליין בס, "עזב על רקע חילוקי דעות", אומר צוק שמכהן כסמנכ"ל הטכנולוגיות בחברה, "ואנחנו מחפשים מישהו חדש".

"אני לא מתכנן לקחת על עצמי את התפקיד", אומר צוק, "משום שאני לא מאמין שהמייסדים צריכים להישאר כמנכ"לים בחברות שהקימו. זו בעיה גדולה בהרבה חברות סטארט-אפ ישראליות", הוא טוען.

פילוח שוק הפיירוול
 פילוח שוק הפיירוול