זוועה נדל"נית בארה"ב: 13% מהבתים עומדים ריקים

נתוני מפקד האוכלוסין בארה"ב, הנערך אחת לעשור, מדגישים שוב את תמונת המצב המדאיגה בשוק הנדל"ן האמריקני ■ כלכלן: "עוד בתים ריקים משמעותם עוד לחץ על מחירי הבתים"

המצב בשוק הדיור האמריקני הולך ומחמיר: 13% מכל הבתים בארה"ב עומדים ריקים, כך עולה מנתוני מפקד האוכלוסין המבוצע פעם בעשור ואשר פורסם בשבוע שעבר. לשם ההשוואה, בשנת 2007 הסתכם שיעור הבתים הריקים בארה"ב ב-12.1%.

צווי העיקול הרבים שהפעילו הבנקים על בעליהם והובילו לעזיבתם את בתיהם לאחר שלא עמדו בתשלומי המשכנתא, מותירים את שוק הדיור האמריקני תחת לחץ וגורמים לירידת מחירי המכירה ואת ערכם של הנכסים בארה"ב.

"עוד בתים ריקים משמעותם עוד לחץ כפי מטה על מחירי הבתים", אמר בראד האנטר, הכלכלן הראשי בחברת מטרו סטדי, המספקת מידע על שוק הנדל"ן בארה"ב.

במדינת מיין נרשם השיעור הגבוה ביותר של מלאי בתים ריקים, אשר הגיע ל-22.8%. בין המדינות האחרות המשופעות בבתים פנויים נציין את ורמונט בה פנויים 20.5%, פלורידה עם 17.5%, אריזונה עם 16.3% ואסלקה 15.9%. לעומת זאת במדינת קונטיקט נרשם השיעור הנמוך ביותר של בתים מפונים - 7.9%.

עם זאת נציין כי הנתונים שפורסמו הם בעייתיים, מאחר שהם כוללים גם נכסים כגון בתי קיץ, קייט, חוף ונופש כמו גם ביקתות סקי. רבים מהם משמשים כבית שני לאמריקנים, אך מפקד האוכלוסין לא מבדיל ביניהם לבין בתי המגורים הרגילים וכולל את כל הבתים שנמכרו אך לא אויישו כמו גם בתים העומדים ריקים ומיועדים למכירה או להשכרה וכן בתים המשמשים את קהילת העובדים הזרים - הכל תחת אותו העניין. באופן בסיסי, כל נכס שאינו משמש כבית המגורים הראשי - נחשב לנכס פנוי.

לדוגמא,במדינת מיין יותר משני שלישים מסך 160,000 הבתים שנחשבו לפנויים ב-2009 - היו בתי קייט. מספרים דומים נרשמו גם בוורמונט. עם מנטרלים מהסטטיסטיקה את הנכסים המשמשים במדינות אלו כבתים המיועדים לחופשה, במדינת מיין עומד שיעור הבתים הבתים הפנויים על 7% לעומת 6.1% בקונטיקט.