לאחר הפלירט עם דלאל: בן זאב ושותפיו בדרך לכלל חיתום

בכלל פיננסים הבינו את הרמז; המו"מ שמנהלים יובל בן זאב, רונן ויסרברג ונאור אל חי לכניסה לכלל חיתום מעמיד בספק את המגעים שניהלו לאחרונה לשותפות עם מאיר דלאל

בית ההשקעות כלל פיננסים דיווח היום כי הוא מנהל משא ומתן עם צחי סולטן, המחזיק 80% מחברת כלל חיתום (שבה מחזיק כלל פיננסים 20% מהמניות), ועם רונן ויסרברג, נאור אל חי ויובל בן זאב - המחזיקים 40% ממניות החברה הבת כלל פיננסים ברוקראז', במטרה להכניס את השלושה כשותפים בחברת החיתום.

לפי הדיווח צפויים כלל פיננסים וסולטן למכור חלק מהחזקותיהם בכלל חיתום לג'י.ג'י.איי, חברה פרטית שבבעלות ויסרברג (50%), אל חי (25%) ובן זאב (25%), במחיר שיהיה נגזרת של הונה העצמי של כלל חיתום. זה עמד בסוף 2010 על 51 מיליון שקל, או כ-40 מיליון שקל בניכוי דיבידנד.

ככל הידוע, אין בכוונת כלל פיננסים למכור את כל החזקותיה בכלל חיתום (20%). כמו כן ברור כי בן זאב ושותפיו בג'י.ג'י.איי ירצו לרכוש נתח מהותי מכלל חיתום, של כ-30% מהמניות.

המו"מ שמנהלים שלושת הברוקרים לרכישת נתח מכלל חיתום מעמיד מן הסתם בסימן שאלה את המגעים שניהלו השלושה לאחרונה עם מאיר דלאל, להשתלבותם בחברת החיתום שבבעלותו. לפני כשבוע דווח כי במקביל לעסקה שלפיה יקנה דלאל את חלקו של בית ההשקעות אנליסט בחברת החיתום המשותפת, תמורת 6.1 מיליון, הוא מנהל מו"מ עם ג'י.ג'י.איי לשותפות .

אם המו"מ היה מבשיל הרי ששלושת הברוקרים מכלל פיננסים, שרק בשנה החולפת הרוויחו יחד קרוב ל-20 מיליון שקל (ויסרברג קיבל 9.5 מיליון שקל, ואל חי ובן זאב גרפו 5.1 מיליון שקל כ"א), היו מקבלים 30% מחברת החיתום של דלאל, בהשקעה של כ-3 מיליון שקל - סכום קטן עבורם. אם תבשיל העסקה עם כלל חיתום, ברור שהם יצטרכו להשקיע סכום גדול בהרבה מזה.

רז החליט להתערב

כפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, בן זאב ושותפיו ניסו תקופה ארוכה להיכנס כשותפים בכלל חיתום, אולם סולטן דרש מחיר גבוה משמעותית מההון העצמי, ולכן הם פנו למו"מ עם דלאל. טל רז, מנכ"ל כלל פיננסים, שראה כי השותפות עם דלאל תיצור מצב שבו יהיה בית ההשקעות מעורב בשתי חברות חיתום מתחרות, החליט להתערב, ויזם את המו"מ הנוכחי. לפי גורמים המקורבים למו"מ, סיכויו להבשיל גבוהים מאוד.

השליטה בכלל חיתום עברה במהלך השנים האחרונות כמה פעמים בין סולטן לכלל פיננסים, כשבתחילה רכשה כלל פיננסים את השליטה מסולטן ומכרה לו אותה בחזרה מאוחר יותר. עם כניסתו של רז לתפקיד לפני כשנה וחצי, נשמעו הערכות כי כלל פיננסים תנסה להשיג שליטה מחודשת בחברת החיתום הרווחית. לאחרונה פרסמה כלל חיתום את תוצאותיה לשנת 2010, שמהם עלה כי הרווח של כלל חיתום היה 30.3 מיליון שקל, פי שניים מהרווח ב-2009, והכנסות החברה הגיעו ל-74 מיליון שקל - עלייה של 35% משנה קודמת.