עובד דש איפקס ובעל חברת מט"ח חשודים בתרמית בני"ע ב-4 מיליון שקל

מעצרו של ולדימיר יבסטפייב מדש איפקס הוארך עד יום חמישי ■ אלכסנדר ברנשטיין, בעליה של חברת שירותי המט"ח אלברקום, שוחרר למעצר-בית

רק לפני כשנה וחצי התפוצצה ברעש גדול פרשת הרצת האג"ח שיוחסה לבית ההשקעות דש. פרשה זו אמנם הסתיימה בקול ענות חלושה עם קביעת רשות ניירות ערך כי התנהלות דש לא עלתה כדי עבירה פלילית, אך ברשות סברו אז כי למרות הכול, הפרשה השיגה אפקט הרתעתי.

כעת נראה כי לפחות על עובדי החברה-האחות איפקס, האפקט ההרתעתי לא ממש עבד. היום (ג') נודע כי שופט בית משפט השלום בתל-אביב, יובל גזית, האריך את מעצרו של ולדימיר יבסטפייב, שמשמש כסוחר מניות באיפקס גמל, חברה נכדה של בית ההשקעות דש איפקס.

יבסטפייב חשוד בעבירות תרמית בניירות ערך, כשלפי החשד, בין השנים 2008 ל-2010 הוא ביצע עסקאות מתואמות בין חשבונות של קופות הגמל של איפקס, ובין חשבונות פרטיים של מקורבים לו, שהניבו להם רווחים של 4 מיליון שקל.

לפי פרוטוקול בקשת הארכת המעצר, הכספים הועברו לו ולשותפיו "בבית-קפה, במעטפות במזומן, ובצורות אחרות".

ליבסטפייב מיוחסות עבירות של תרמית בניירות ערך, גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות הלבנת הון, "וזאת תוך ניצול השליטה בחשבונות קופות הגמל של דש איפקס וחשבונות נוספים בניהולה, במטרה ליצור לעצמו ולמקורביו רווחים על חשבון דש איפקס", נכתב בבקשת המעצר.

מחקירת רשות ניירות ערך, שבראשות פרופ' זוהר גושן, עולה כי בין שותפיו למעשי המירמה היה אלכסנדר ברנשטיין, בעליה של חברת אלברקום בע"מ העוסקת בשירותי מט"ח.

ברנשטיין, שנחשד בעבירות דומות לאלה המיוחסות ליבסטפייב, שוחרר היום למעצר-בית תחת תנאים מגבילים. בין השאר נאסר עליו להשתמש באמצעי קשר כלשהם, לרבות מחשבים וטלפונים ניידים, והוא יחתום על התחייבות עצמית בסך מיליון שקל, יפקיד ערבות בנקאית בסך 1.25 מיליון שקל, יפקיד את דרכונו במשרדי הרשות, ויחול עליו צו עיכוב יציאה מהארץ למשך 180 יום.

לטענת הרשות, יבסטפייב ושותפיו רכשו מקופות הגמל של איפקס ניירות ערך שונים במחירים נמוכים ממחיר השוק, וזמן קצר לאחר מכן, או לאחר מספר ימים, מכרו אותם חזרה לקופות הגמל של איפקס, במחירים גבוהים.

בפעמים אחרות רכש יבסטפייב מקופות הגמל של איפקס ניירות ערך בשער נמוך, ולאחר מכן מכר אותם בשער גבוה ממחיר השוק לצד ג'.

"הם תמיד הרוויחו, הקופות הפסידו"

"בכל החשדות המיוחסים לחשוד (ליבסטפייב - ח' מ' ות' ק') ולמעורבים, הם מעולם לא הפסידו בעסקאות שהם ביצעו. הם תמיד הרוויחו, וקופות הגמל של דש איפקס תמיד הפסידו", טוענים ברשות.

גם איתן יקותיאל, המשמש כמנהל ההשקעות של איפקס גמל, נחקר היום באזהרה, אולם מפרוטוקול הדיון בבקשת הארכת המעצר עולה כי הוא נחקר על עבירות אחרות.

"יקותיאל נחקר תחת אזהרה היום, לא באותן חשדות, ואני לא יכולה לפרט יותר", אמרה עו"ד ציפי גז, התובעת בתיק. היא הוסיפה כי "לשאלה מדוע הוא לא עצור, אני משיבה שיש אבחנה בין השניים מבחינת האישומים והעבירות, ויש אבחנה ראייתית בין החשוד לבין מר יקותיאל. ככל שעולה מהחקירה, הוא לא ידע על החשדות נגד יבסטפייב".

כאמור, איפקס גמל היא חברה נכדה של בית ההשקעות דש איפקס שבבעלות ובראשות קרן BRM של אלי ברקת. דש איפקס מורכב משני בתי השקעות, איפקס ודש, לאחר שחלק מהפעילויות הכפולות שהיו בבתי ההשקעות מוזגו, ורק מספר קופות גמל וקרנות השתלמות נותרו באיפקס וטרם מוזגו לתוך דש.

באיפקס גמל מנוהלות 12 קופות גמל ופיצויים וקרנות השתלמות עבור כ-63 אלף עמיתים, בהיקף נכסים כולל של כ-2.3 מיליארד שקל. מנכ"ל איפקס גמל הוא רועי דרורי.

מאיפקס גמל נמסר כי "לחברה לא ידועים פרטי החשדות נגד ולדימיר יבסטפייב ואיתן יקותיאל. העובדים הושעו מעבודתם עד בירור הפרטים. איפקס גמל תשתף פעולה עם רשות ניירות ערך ככל שתידרש".