"התיק נגד מנהל התיקים מייקל גביש - תיק ני"ע חריג וחמור"

כך טען התובע בפתיחת משפטו של גביש, הנאשם כי מעל בתיקי לקוחותיו ובראשם איש העסקים דב לאוטמן בהיקף של מאות אלפי שקלים

"אנחנו מביאים היום בפני בית המשפט תיק ניירות ערך חריג מאוד וחמור מאוד במגוון ובכמות העבירות שביצע הנאשם, מייקל גביש, הן על חוק העונשין והן על חוק ניירות ערך. כל אחת מהעבירות שביצע עומדת על רגליה בנפרד ויכולה הייתה להחזיק כתב אישום חמור ונפרד" - כך אמר היום (ג') עו"ד עמית בכר, התובע במשפטו של מנהל התיקים לשעבר מיכאל (מייקל) גביש, בנאום הפתיחה שנשא בבית משפט השלום בתל-אביב עם תחילת משפטו.

גביש נאשם כי מעל בתיקי לקוחותיו, ובראשם איש העסקים דב לאוטמן, בהיקף של מאות אלפי שקלים.

"את מכלול מעשיו ביצע גביש כמנהל תיקים, כאשר כל החשבונות שבהם בוצעו העבירות - וביניהם חשבונותיהם של הקורבנות, דב לאוטמן וקופת הגמל של בנק מזרחי-טפחות - נוהלו על-ידי גביש באופן בלעדי", הוסיף התובע, שציין כי את פעולות הגניבה והמירמה ביצע גביש תוך שהעביר סכומי-עתק מחשבונות הקורבנות לחשבונות של לקוחות מועדפים על-פי בחירתו ובעיקר לחשבון של ידידתו רחל טימור, עמה היה לו קשר רומנטי, ולחשבון של בתה, ורדית עסיס.

באפריל אשתקד הוגש כתב האישום נגד גביש בגין בעבירות רבות של גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במירמה, זיוף, תרמית ושיבוש מהלכי משפט.

זאת, לאחר שכמנהל תיקים מעל בחשבונות לקוחותיו, ובראשם לאוטמן, בכך שביצע מכירות של ניירות ערך במחיר נמוך מהחשבונות של קורבנותיו לחשבונות של לקוחות מועדפים, ודקות לאחר מכן מכר בחזרה מחשבונות הלקוחות המועדפים את אותן המניות לחשבונות הקורבנות במחיר גבוה.

על-פי כתב האישום, במסגרת פעילות זאת גביש ניצל לרעה את החשבון המפצל של בית ההשקעות "מרץ השקעות" שבו עבד באותה תקופה, וביצע תרמית בניירות ערך כאשר רכש עבור דב לאוטמן, ללא ידיעתו, כמויות גדולות של מניית חברת פורמולה ויז'ן, וגרם לעליה של עשרות אחוזים בשער המניה. בעקבות פעילותו זו של גביש הפך לאוטמן, ללא ידיעתו, לבעל עניין בחברת פורמולה ויז'ן.

גביש נאשם גם בעבירות אי-דיווח ובעבירה של שיבוש הליכי חקירה.

"הן חשבונותיו של לאוטמן והן של קופת הגמל היו חשבונות בעלי היקף כספי גדול מאוד, והיו נתונים לפיקוח מוחלש, מכיוון שמדובר בגורמים שניהלו חשבונות נוספים. גביש קיבל אמון מרבי לפעול בחשבונות, והבידוק אחר פעולותיו היה מועט - דבר שהיווה קרקע פורייה לניצול המעילה בחשבונות הללו במאות אלפי שקלים", הוסיף וטען התובע בנאום הפתיחה היום.

התובע התייחס גם לתרמית בניירות ערך ("הרצת מניות") שביצע גביש, בעיקר במניית פורמולה ויז'ן, וציין כי כששער המנייה צנח, נגרם ללאוטמן נזק של מאות אלפי שקלים.

"גביש גם התעקש לשלוח ללאוטמן דיווחים כוזבים ולהסתיר את פעולותיו. ההסתרה הייתה סממן לניצול מניפולטיבי של יחסי האמון בתיק הזה - כאשר נשלחו על-ידי גביש דיווחים פיקטיביים, נתן נציגו של לאוטמן אמון מלא בגביש. האמון הזה והפרצה הזאת נוצלו על-ידי גביש לביצוע מעשיו החמורים".

לסיכום אמר התובע כי כתב האישום נגד גביש מכיל עבירות כלכליות מתוחכמות ומניפולטיביות, שמנצלות גישה ייחודית לחשבונות, יחסי אמון וידע כלכלי.

לדבריו, "עד עתה התנהלותו של גביש לא הובילה לקידום מהיר של ההליך. גביש שמר על זכות השתיקה בחקירה, וגם בתשובה לכתב האישום מילא פיו מים ונתן הכחשה כללית וגורפת בלבד. אנחנו נציג ראיות רבות להוכחת אשמתו של גביש".

בהמשך היום העיד במשפט העד הראשון, חוקר רשות ניירות ערך לשעבר, עו"ד אייל יוריסטה, שחקר את גביש. יוריסטה סיפר כי החקירה החלה לאחר שנציגיו של לאוטמן פנו לרשות ניירות ערך והעלו טענות באשר לניהול התיקים שלהם, בין היתר, בנוגע לכך שבניגוד לרצונו הפך דב לאוטמן לבעל עניין בחברת פורמולה ויז'ן.

לדבריו, בינואר 2008, עם תחילת החקירה "נעלם גביש, ורק אחרי חיפושים רבים של צוותי חיפוש הוא אותר בבניין בו התגוררה רחל טימור. בהמשך גילינו דפוס שבו חשבונות לאוטמן וטפחות 'מוכר' לחשבון מפצל ביוקר, והרווחים עוברים לחשבונות של טימור, עסיס ושל אנשים נוספים".
גביש מיוצג בידי עו"ד אילת אפיק-חכמון התביעה מיוצגת בידי עוה"ד מאור ברדיצ'בסקי ועמית בכר מפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה).