מרק הגרמנית תקים חממת ביומד ביבנה ב-13 מיליון אירו

לחברה קשר ארוך עם ישראל - מספר תרופות בחטיבת הביולוגיה שלה פותחו כאן, יש לה בישראל מרכז פיתוח והסכם השקעה בסטארט אפים בשיתוף המדען הראשי

חברת מרק הגרמנית, העוסקת בכימיה ופיתוח תרופות ונסחרת בבורסה בגרמניה ובנאסד"ק עומדת להקים בישראל חממת ביומד. מרק-סרונו, חטיבת הביוטק של מרק, תשקיע במיזם כ-10 מיליון אירו למשך שבע שנים.

החממה תוקם בתוך משרדי חברת אינטרלאב, שהיא מרכז הפיתוח של החברה ביבנה. במקביל, תיזום חטיבת הכימיקלים של מרק תוכנית לחברות סטארט-אפ בתחום ההיי-טק וחומרי מדעי החיים, בה תשקיע מרק 3 מיליון אירו בשלוש השנים הקרובות.

מרק (סימול MRK בבורסת גרמניה) פיתחה ומשווקת תרופות מובילות כגון ארביטוקס, רביף, מטפורמין (גלוקופג'), ביסופרולול, לבותירוקסין, דיגיתוקסין ועוד. החברה רשמה ב-2010 מכירות של כ-10 מיליארד אירו ו-EBITDA של 2.5 מיליארד דולר.

ההודעה על הקמת החממה, נמסרה הבוקר, במהלך ביקורו של ד"ר קרל-לודוויג קליי, יו"ר מועצת המנהלים של מרק, בעת פגישה שערך עם שר התמ"ת, שלום שמחון ועם המדען הראשי, אבי חסון.

החממה החדשה נועדה להאיץ התפתחות מוצלחת של יזמות בתחום הביומד והיא תציע לחברות מימון ראשוני (seed) ואת האפשרות להשתמש לצרכי המחקר שלהן בתשתיות חברת אינטר-לאב - מרכז המו"פ של מרק-סרונו בישראל, הממוקם ביבנה.

חברות הביוטכנולוגיה הישראליות ייבחרו על בסיס הפוטנציאל שלהן לפתח טכנולוגיות חדשניות אשר יוכלו לאפשר גילוי ופיתוח מוצרים חדשים, בהתאם לאסטרטגיה של מרק-סרונו. החברה תשקיע סכום כולל של 10 מיליון אירו בתוכנית חממת הביוטק לתקופה של שבע שנים.

ד"ר קרל- לודוויג קליי, יו"ר מועצת המנהלים של מרק, אומר כי: "אנו מקווים שהתכנית החדשה תתרום לחיזוק נוסף של שיתופי הפעולה המחקריים שלנו בישראל, מאחר שישראל היא אחת המדינות המובילות בחדשנות מדעית של סטארט-אפים בתחום הביו-פרמצבטיקה וחומרי ההיי-טק".

מרק הגרמנית (יש להבדיל ממרק האמריקנית Merck & Co) משווקת היום שלוש תרופות שיש להן שורשים בישראל: תרופת הגונל F שהיא גלגול של תרופת הפרגונל שהתגלתה על ידי מדען ישראלי והפיתוח הראשוני שלה נעשה בבית החולים שיבא תל השומר. התרופה רביף שהתגלתה על ידי פרופ' מישל רבל ממכון ויצמן ופותחה בשת"פ של המכון ושל חברת סרונו (לימים חלק ממרק) במסגרת חברת אינטרפארם, היום אינטרלאב. תרופת הארביטוקס שמשווקת מרק, בוססה חלקית על גילויים מדעיים של מכון ויצמן.

רג'ין שבח, מנכ"ל אינטר-לאב, מרכז הפיתוח של מרק סרונו בישראל, אומרת כי "זהו יום חשוב לקהילת הביוטק. החממה החדשה תיצור הזדמנות אמיתית לחדשנות הישראלית פורצת דרך לעבר גילוי ופיתוח תרופות מתקדמות". אינטר-לאב מתמחה בפיתוחם של תאים המתרבים במהירות, המשמשים לפיתוחן ולייצורן של תרופות חדשות.

קבוצת מרק משווקת את תרופותיה בישראל באמצעות חברת הבת מרק-סרונו, המנוהלת על ידי שרי פרלוב. מרק-סרונו משווקת בשוק המקומי את מוצרי הפוריות: גונאל-אף, לובריס, אוביטרל, צטרוטייד וקרינון, את הרביף לטיפול בטרשת נפוצה וכן התרופה האונקולוגית ארביטוקס.

החל משנת 2007 מרק נוטלת חלק בתכנית המסגרת לקידום שיתופי פעולה, שיזם משרד התמ"ת, אשר הוקמה כדי להעניק לשותפים הישראליים מספר יתרונות ייעודיים הכוללים, תמיכה טכנית, סיוע במכירות וחדירה לשווקים בינלאומיים, תוך נגישות למשאבי פיתוח עסקי וליישומים טכנולוגיים. קול קורא חדש לתכנית זו, פורסם היום על ידי משרד התמ"ת.